احسان عالیخانی چگنی: هوشنگ نورمحمدی اظهار داشت: هم‌زمان با شروع فصل پاییز، کوچ عشایر لرستان آغاز شده و تا پایان آبان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه در مدت دو ماه، ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری کوچ خواهند کرد، افزود: خانوارهای عشایری در فصل پاییز از مناطق ییلاقی به مناطق قشلاقی استان‌های خوزستان، ایلام و جنوب استان کوچ می‌کنند و تا رسیدن فصل بهار و گرم‌شدن هوا در این مناطق مستقر می‌شوند.

مدیرکل امور عشایری لرستان، تصریح کرد: در فصل کوچ، عشایر یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک را جابه‌جا خواهند کرد که همه تمهیدات لازم برای کوچ آن‌ها در نظر گرفته شده است.

نورمحمدی، افزود: توزیع آرد خانه‌پزی، علوفه دامی، تأمین نفت و گاز، بهسازی راه‌های عشایری، تأمین آب، بهسازی چشمه‌ها، آبرسانی با ۱۱ دستگاه کامیون از مهم‌ترین خدماتی است که به خانوارهای عشایر ارائه می‌شود.

وی گفت: عشایر لرستان با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۳۰ هزار تن شیر، ۱۵۰ تن عسل، ۱۷ تن روغن حیوانی، ۹۰ تن گندم و حبوبات، هزار تن پشم، ۱۵۵ هزار تن جو و دیگر محصولات باغی نقش مهمی در تولیدات موردنیاز مردم دارند.

مدیرکل امور عشایری لرستان، بیان داشت: هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات لرستان در اختیار عشایر استان است.

نورمحمدی با اشاره به پرداخت تسهیلات و حمایت از عشایر استان، گفت: ۴۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی امسال برای عشایر در بخش‌های خرید علوفه دامی، رونق صنایع‌دستی، گردشگری بومی عشایر و کشت گیاهان دارویی بوده است.