خط اقتصادی: چقازردی در مجمع عمومی سالانه بانک سپه ضمن بیان موفقیتهای بزرگ این بانک در سال گذشته از ماموریتها و سیاستهای کلان این بانک برای حضوری اثرگذار تر در عرصه کلان اقتصادی و حمایت از بنگاههای مولد و اشتغالزا خبر داد و گفت: سال گذشته سال ماموریتهای بزرگ برای بانک سپه بود.

  • رتبه برتر بانک سپه در پرداخت تسهیلات به بنگاههای کوچک اشتغالزا
    پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه: محمدکاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه درمجمع عمومی سالانه این بانک برای تصویب صورت‌های مالی سال ۹۸ که با حضور دکتر دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و تعابیر و تقدیر خاص وی از تلاشهای بانک سپه در بخشهای مختلف از جمله فرایند ادغام و نقش آفرینی در عرصه کلان اقتصادی آغاز شد، با اشاره به ویژگی‌های صورت‌های مالی این بانک اظهار داشت: بانک سپه در حوزه تسهیلات پرداختی به بنگاههای کوچک و متوسط از نظرنسبت منابع به مصارف بانک درمقایسه با بانک‌های بزرگ کشور جزو برترین بانک ها بود.
    وی افزود: سهم بانک سپه از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط حدود ۱۳درصد است که این امر نشان‌دهنده اهتمام ویژه این بانک در راستای حمایت از تولید و اشتغالزایی است.
    مدیرعامل بانک سپه همچنین از پرداخت مبلغ ۴۲.۹۸۸ میلیارد ریال تسهیلات به۱.۶۱۸ بنگاه از محل رونق تولید سال ۱۳۹۸ با حدود ۱۵درصد رشد نسبت به سال ۹۷ یاد کرد.
  • سال ۱۳۹۸ سال انجام ماموریتهای بزرگ برای بانک سپه
    مدیرعامل با اشاره به دو ماموریت مهم و بزرگ بانک سپه در سال ۱۳۹۸، پروژه ملی ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح و پروژه مهاجرت به سامانه جدید بانکداری متمرکز بانک را از ماموریتهای بزرگ وکم‌نظیر در نظام بانکداری کشور برشمرد که درکنار سایر فعالیتهای بانک با موفقیت به انجام رسیده و تکمیل خواهد شد.
  • رشد ۳۱ درصدی کل دارایی ها و۱۰۷ درصدی سرمایه بانک
    در بخش دیگری از سخنان خود به شاخص‌های مالی بانک سپه در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: کل دارایی‌های بانک سپه با رشدی معادل ۳۱درصد از مبلغ ۱.۶۰۹.۳۷۲ میلیارد ریال در سال ۹۸ به ۲.۱۱۵.۳۸۵ ریال در سال ۹۸ افزایش یافته و همچنین سرمایه این بانک در سال مذکور با ۱۰۷ درصد رشد از ۱۱۹.۵۳۲ به ۲۴۷.۶۶۷ میلیارد ریال رسیده است.
    وی همچنین از رشد ۲۷درصدی منابع بانک سپه از ۱.۴۰۰.۹۸۷میلیارد ریال در سال ۹۷ به ۲.۱۴۶.۰۷۹ در سال ۹۸ خبرداد.
  • رشد ۲۳درصدی کل سپرده های بانک سپه
    مدیرعامل افزود: کل سپرده‌های بانک سپه در پایان اسفندماه ۱۳۹۸ با رشدی معادل ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته به مبلغ ۱.۳۵۳.۱۸۷ میلیارد ریال افزایش یافته است و نرخ تجهیز منابع بانک در سال ۹۸ معادل ۱۲.۳۸درصد است.
    چقازردی تأکیدکرد: سپرده‌ها با تأکید بررعایت دقیق نرخ‌های سود ابلاغی و کاهش قیمت تمام شده منابع و بهبود ترکیب سپرده‌ها و ثبات و پایداری آنها جذب شده است .
    وی با اشاره به افزایش سهم سپرده‌های ارزان قیمت بانک سپه در سال ۱۳۹۸، از رشد۲۹ درصدی تسهیلات پرداختی یاد کرد و اظهارداشت: مانده تسهیلات اعطایی بانک با رشد ۲۹درصد به ۱.۲۲۰.۴۸۱ میلیارد ریال در پایان اسفند ۱۳۹۸ افزایش یافته است.
    چقازردی گفت: در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و کمک به افزایش اشتغال، علاوه بر منابع سپرده‌ای، نقدینگی ناشی از فروش اموال واملاک مازاد، دارایی‌ها و سهام شرکت‌های تابعه نیز در راستای رشد تسهیلات‌دهی به کارگیری شده است.
  • اختصاص ۶۳درصدی تسهیلات پرداختی به بخشهای مولد اقتصادی
    وی در بحث حجم تسهیلات پرداختی به تفکیک بخشهای اقتصادی از رشد ۵۱ درصدی تسهیلات در بخش صنعت و معدن، ۲۴درصدی در بخش خدمات و بازرگانی، رشد ۱۸درصدی در بخش کشاورزی و رشد ۷درصدی در بخش مسکن و ساختمان یاد کرد و گفت: از مجموع تسهیلات پرداختی طی سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۳ درصد آن به بخشهای مولد اقتصادی تخصیص یافته است.
    چقازردی خاطرنشان کرد: سهم بانک سپه از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط حدود ۱۳درصد است که از تلاش بانک سپه برای حمایت از تولید و اشتغالزایی حکایت دارد.
  • حضور فعال بانک سپه در بازار بین بانکی
    مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد: بانک سپه با تکیه بر مدیریت بهینه منابع و مصارف و با توجه به نقش حیاتی بازار بین بانکی در تأمین نقدینگی بانک‌ها، همواره در موقعیت سپرده‌گذاری قرار داشته است.
  • رشد ۳۳ درصدی فعالیت‌های ارزی
    رئیس هیئت مدیره بانک سپه افزود: حجم فعالیت‌های ارزی بانک سپه در سال ۱۳۹۸ به رغم قرار گرفتن نام این بانک در فهرست تحریم‌ها، محدود‌شدن روابط کارگزاری و کاهش تخصیص ارز توسط بانک مرکزی بالغ بر ۴۷۴۸ میلیون دلار بوده و درآمدهای ارزی ناشی از فعالیت‌های ارزی بانک در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل از آن ۳۳ درصد رشد نشان می‌دهد.
  • رشد ۷۷ درصدی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج
    رئیس هیأت مدیره بانک سپه گفت: این بانک به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و تسهیل در امر ازدواج جوانان سال گذشته ۲۲هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج‌های جوان در سراسر کشور پرداخت کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷ درصد رشد نشان می‌دهد.
    وی افزود: در چهارماهه نخست سال ۱۳۹۹ بانک سپه ۸هزار و ۵۸۴ فقره وام قرض الحسنه ازدواج به مبلغ ۴.۴۷۳میلیارد ریال اعطا کرده است.
    چقازردی اضافه کرد: بانک سپه علاوه بر پرداخت وام ازدواج در ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به کمیته امداد، بهزیستی، اشتغال ایثارگران و اشتغال فراگیر و مشاغل خانگی، تسهیلات مسکن نخبگان و قضات، تسهیلات مسکن ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا، تسهیلات حوادث قهری، تسهیلات مسکن کارکنان ارتش، خرید تضمینی گندم و محصولات کشاورزی و نهاده های دامی، تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و بهسازی و نوسازی نانوایی‌ها و پروژه گازرسانی سیستان و بلوچستان نیز نقش مؤثری داشته است.
  • تک رقمی شدن نسبت مطالبات غیرجاری بانک سپه
    چقازردی با اعلام خبر تک رقمی شدن نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات اعطایی بانک سپه گفت: نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات اعطایی بانک سپه با ۸.۸ واحد درصد کاهش از ۱۵.۶درصد در پایان اسفندماه ۱۳۹۱ به ۶.۸ درصد در پایان اسفندماه ۱۳۹۸ کاهش یافته است.
    وی اضافه کرد: این نسبت در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن با کاهش ۲.۴واحد درصدی مواجه بوده است.
  • رشد ۸۳ درصدی فروش اموال و املاک مازاد و تملیکی
    مدیرعامل بانک سپه در خصوص تکالیف ابلاغی از سوی نهادهای نظارتی مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده در بخش اموال و املاک مازاد و تملیکی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۰۶ رقبه ملک به ارزش ۳۱۸۷ میلیارد ریال به فروش رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۷ از لحاظ مبلغ ۸۳درصد رشد داشته است.
  • نقش آفرینی در اجرای پروژه‌های کلان
    مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: این بانک برای کمک به تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همسویی و همگامی با راهبردهای اقتصادی دولت گام‌های مؤثری در تأمین مالی پروژه‌های کلان اقتصادی، ملی و زیربنایی کشور برداشته است. تمرکز طرحهای بانک سپه در حوزه های نفت، پتروشیمی، سیمان، فولاد، گردشگری و محصولات استراتژیک است.
    وی از اهم پروژه هایی که با مشارکت بانک در حال انجام است بدین شرح یاد کرد: پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، نفت وگاز صبای کنگان، هیرسا پلیمر سهند، نفت و گاز صبای اروند، تولید برق ماهتاب کاسپین، سیمان تیس چابهار، شرکت خوشه دشت، سرمایه گذاری گروه هتلهای ملل و هتل اسپیناس پالاس، مهندسی و توسعه سروک آذر، پتروشیمی لردگان، حفاری دانا کیش، مولد نیروگاهی هریس، سیمان مارگون، شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس و فولاد کاوه اروند.
    وی درصد پیشرفت پروژه پالایش گاز بید بلند خلیج فارس (سهم بانک سپه ۸۰۰ میلیون دلار ) را ۹۴درصد، در پروژه مهندسی و توسعه سروک آذر (سهم بانک۸۰۰ میلیون دلار) ۹۳ درصد، پروژه حفاری دانا کیش (سهم بانک ۵۰۰ میلیون دلار) ۹۵درصد، پروژه نفت و گاز صبای اروند (سهم بانک ۲هزار میلیون دلار) ۷۰درصد، پروژه شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس (سهم بانک یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال) ۱۰۰درصد و پروژه طرحهای آبرسانی وزارت نیرو (سهم بانک ۷هزار و ۵۲۸میلیارد ریال) ۱۰۰درصد عنوان کرد.
  • میزان واگذاری سهام شرکتهای تابعه بانک سپه
    چقازردی همچنین به تشریح میزان واگذاری سهام شرکتهای تابعه بانک سپه پرداخت و در این خصوص به فروش تدریجی بیش از ۵۵ میلیون سهم شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (معادل ۱.۱۴۹میلیارد ریال)، فروش تدریجی ۲۱.۳۱ درصد سهام شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم با احتساب عرضه اولیه (معادل ۱۵هزار میلیارد ریال) و فروش کامل سهام بانک در شرکت عمران و مسکن سازان استان آذربایجان غربی اشاره کرد.
    وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح اقدامات انجام شده در خصوص واگذاری سهام شرکت سرمایه گذاری امید و اقدامات بانک درپروژه امید شهر (سپه شهر) پرداخت.
  • اهم اقدامات بانک سپه در حوزه فناوری اطلاعات
    مدیرعامل بانک سپه همچنین از استقرار سامانه بانکداری متمرکز، اجرای پروژه های حاکمیتی رمز دوم پویا، سینپ، دیبا، سمات و شتاب۷، راه اندازی و استقرار مرکز عملیات امنیت، استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات، راه اندازی بستر اصلی و پشتیبان بین مراکز داده بانکهای ادغامی، طراحی مرکز داده بحران، راه اندازی و استقرار سامانه یکپارچه مانیتورینگ خدمات فناوری اطلاعات و تجهیز محیط بهره برداری شعب به سخت افزار مورد نیاز طرح بانکداری متمرکز را از جمله اقدامات مهم بانک سپه در حوزه فناوری اطلاعات یاد کرد.
  • اهم اقدامات بانک سپه در راستای پیاده سازی حاکمیت شرکتی
    وی از اهم اقدامات بانک در راستای پیاده سازی حاکمیت شرکتی از اصلاح ساختار سازمانی بانک ، تفکیک رئیس هیأت مدیره از مدیرعامل و اقدامات ثبتی برای استقرار حاکمیت شرکتی، ایجاد و برگزاری کمیته های هیأت مدیره و تفکیک وظایف هیأت مدیره از هیأت عامل یاد کرد.
    چقازردی همچنین به اهم اقدامات بانک در راستای اجرای تقویت نظام کنترل داخلی و نیز در راستای مدیریت ریسک اشاره کرد.
  • احداث ۸ مدرسه، تجهیز ۱۱ خانه بهداشت در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی
    رئیس هیئت مدیره از مشارکت بانک سپه در احداث ۸ مدرسه در استان‌های زنجان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، لرستان و بوشهر خبر داد و گفت: مشارکت در آزاد سازی زندانیان و مشارکت در تجهیز ۱۱خانه بهداشت را از دیگر اقدامات بانک در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی این بانک است.
    وی همچنین از دیگر اقدامات بانک در این حوزه به ایجاد امکانات مورد نیاز جهت سهولت تردد جانبازان و معلولان در سطح شعب، مدیریت مصرف انرژی در ساختمانها و شعب بانک، توسعه سامانه های خدمات دهی به افراد ناتوان جسمی از جمله تجهیز ۱۱ شعبه بانک به سامانه خدمات بانکی نابینایان، مکان یابی بهینه به منظور تجهیز ۲۱ استان به سامانه¬های خدمات دهی به افراد ناتوان جسمی، انعقاد قرارداد با یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه خدمات نابینایان به منظور دسترس پذیری صوتی و بریل وبگاه بانک با صفحه خوانهای متداول نابینایان، توسعه خدمات بانکداری الکترونیک در راستای بانکداری سبز، ایجاد زیرساختهای لازم برای فراهم شدن امکان واریز کمکهای خیرخواهانه از طریق نرم افزار همراه بانک اشاره کرد.
  • ۴ مأموریت بزرگ بانک سپه در سال ۱۳۹۹
    وی از ۴مأموریت بانک سپه در سال ۱۳۹۹ یاد کرد و گفت: یکپارچگی در فرایند طرح ملی ادغام، حمایت از جهش تولید، تحول فناوری اطلاعات و اولویت بخشی به اعطای تسهیلات به خانواده بزرگ نیروهای مسلح ازمأموریتهای بانک سپه در سالجاری هستند.
  • پروژه های راهبردی بانک سپه
    چقازردی مجموعه پروژه های فاز یکپارچگی نهایی در فرآیند ادغام، پروژه تدوین مدل کسب و کار بانک سپه، پروژه تدوین برنامه استراتژیک بانک سپه برای افق ۱۴۰۴، پروژه استقرار سامانه جامع بانکی یکپارچه و پروژه اجرای نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال به عنوان پروژه های راهبردی بانک سپه نام برد.
  • انتخاب اول مشتریان باشیم
    مدیرعامل بانک سپه با اشاره به چشم انداز بانک سپه و شعار «انتخاب اول مشتریان باشیم» ارزشهای بنیادی این بانک را نقش آفرینی در اقتصاد ملی و بین المللی، همسویی با سیاستهای کلان دولت، پایبندی به اخلاق حرفه ای و مشتری مداری، نوآوری و رقابت پذیری و ایفای مسئولیت اجتماعی عنوان کرد.
    وی در تشریح سیاستها، برنامه ها و اقدامات بانک سپه در راستای سیاستهای ابلاغی وزارت امور اقتصادی در حوزه افزایش سرمایه از رشد ۱۰۷درصدی سرمایه بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، در حوزه حمایت از بخشهای مولد اقتصادی به سهم ۶۳درصدی بخشهای مولد اقتصادی از تسهیلات پرداختی بانک و تأمین طرحهای زیرساختی و کلان کشور یاد کرد.
    چقازردی همچنین در حوزه مولدسازی دارایی به فروش املاک مازاد و واگذاری سهام بانک در شرکتهای تابعه،کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات و اجرای پروژه سپه شهر (امیدشهر)، در حوزه ساماندهی شبکه شعب به ادغام تعداد ۱۳۰شعبه ناکارا و جابجایی ۱۳شعبه و انحلال ۲۵باجه، در حوزه استقرار نظام حاکمیت شرکتی به طراحی ساختار سازمانی بانک با رویکرد حاکمیت شرکتی و ایجاد کمیته‌های هیأت مدیره و درحوزه استقرار بانکداری دیجیتال به تدوین نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال و تمهید بسترهای لازم برای استقرار سامانه بانکداری متمرکز یاد کرد.