به همت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری حسن آباد فشافویه و با همکاری هیئت امنای آرامستان شیخ کلینی مراسم گرامیداشت مقام شیخ کلینی با هدف معرفی و شناخت هر چه بیشتر این شخصیت عظیم جهان اسلام برگزار شد .

به گزارش روزگار پرس از ری ، همزمان با ۱۹ اردیبهشت ماه روز بزرگداشت شیخ کلینی آیین بزرگداشت مقام محدث بزرگ جهان تشیع ثقه الاسلام شیخ محمد بن یعقوب کلینی با حضور جمع کثیری از روحانیون و علمای حوزه های علمیه استان های قم ، مرکزی و تهران ، حجت الاسلام گلپایگانی فرزند آیت الله العظمی مرحوم گلپایگانی ، معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری ، اساتید حوزه و دانشگاه ، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران ، خبرنگاران و اصحاب رسانه و با حضور پرشور اهالی مؤمن و ولایتمدار بخش فشافویه در محل بقعه مطهر عالم بزرگوار شیخ یعقوب کلینی در روستای کلین برگزار گردید.

حجت الاسلام ناصر رفیعی طی سخنانی در این مراسم شهرت شیخ کلینی را در میان مردم به راستی گفتار ، کردار و شناخت احادیث و اخبار برشمرد و افزود : جایگاه کلینی آن جایی ست که شیعه و سنی ایشان را مرجع پژوهش‌ های دینی خود دانسته و مورد اعتماد هر دو فرقه بود و به همین دلیل لقب «ثقه الاسلام» یعنی فردی که مورد اعتماد اسلام است را به خود اختصاص داد که او نخستین دانشمند اسلامی است که دارای این لقب میباشد.

رفیعی در بخشی دیگر از سخنان خود به ویژگی های شخصیتی شیخ کلینی اشاره کرد و گفت : گذشته از ذوق ، خلاقیت و تلاش بی وقفه شیخ کلینی در نگارش و پالایش احادیث عصر شیعه ، او ثمره رنج‌ها و مشقت‌های علمای عصر خود است. او پلی محکم و امانتداری راستین بود که احادیث و روایات علما و استادان عصر خود را به نسل‌های آینده منتقل ساخت و در حقیقت کلینی عصاره عصر خویش کرد . این عالم در امانت و عدالت ، تقوی و فضیلت ، حفظ و ضبط احادیث مانند نداشت که همگی اینها از شرایط یک فرد محدث نیز به شمار میرود.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام امیری امام‌جمعه فشافویه با ذکر خیرمقدم به میهمانان این‌ همایش ، برپایی همایش بزرگداشت شخصیت محدث جلیل القدر شیخ کلینی را آغاز راه معرفی هر چه بیشتر این راوی احادیث اهل بیت خواند و در ادامه گروه تواشیح محمد رسول الله (ص) به اجرای برنامه پرداختند .

شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی مشهور به کُلِـینی ، شیخ کلینی و ثقهالاسلام کلینی صاحب کتاب الکافی یکی از کتب اربعه و معروف ترین فقیه و محدث شیعه بوده است که در حدود سال ۲۵۵ قمری در روستای کلین از توابع بخش فشافویه در ۳۸ کیلومتری جنوب ری و در زمان امامت حضرت امام حسن عسکری (ع) دیده به جهان گشود.

وی از معروف ترین فقها و دانشمندان علوم دینی و بزرگان شیعه در عصر غیبت صغرا میباشد که در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجری از بزرگترین محدثین جهان تشیع به شمار می رفت. کلینی در سال ۳۲۷ هجری قمری عازم بغداد شد که در آن هنگام یکی از مراکز بزرگ علمی جهان اسلام بود. این اندیشمند بزرگ جهان شیعه با تدوین روایات اهل بیت علیه السلام توانست گامی مهم در راه اعتلای آموزه های اسلام بردارد و مسیری روشن برای جویندگان راه حق بگشاید.

بقعه مطهر شیخ یعقوب کلینی پدر بزرگوار شیخ محمد کلینی صاحب کتاب ارزشمند الکافی در روستای کلین بخش فشافویه و در جنوب شهرستان ری واقع شده است . م.قنبری