مشهد پایگاه خبری روزگار-مدیرکل استاندارد خراسان رضوی از طرح “سفیران استاندارد” با هدف ترویج فرهنگ استاندارد در بین دانش‌آموزان این استان خبر داد.
سید محمد سجادی عطار، مدیرکل استاندارد خراسان رضوی در در رویداد معارفه و تجلیل از اولین جامعه سفیران استاندارد استان خراسان رضوی گفت: استاندارد با تمام اجزای زندگی ما گره خورده است و نیاز است که کالاها و خدمات به درستی تولید و ارائه شوند. تولید کالا و خدمات استاندارد و مطلوب حق همه مردم است.

وی با بیان اینکه تمام دانش‌آموزان در آینده وارد جامعه و مشاغل مختلف می‌شوند، اظهار کرد: این دانش‌آموزان باید از سنین پایین با مقوله استانداردسازی آشنا شوند و در این زمینه آگاهی لازم را کسب کنند.

سجادی عطار با اشاره به طرح “سفیران استاندارد” گفت: در این طرح، دانش‌آموزان به عنوان نمایندگان سازمان استاندارد در خانواده خودشان عمل می‌کنند و اگر با کالای تقلبی و بی‌کیفیت مواجه شدند، می‌توانند به ما اطلاع دهند تا جلوی عرضه این کالاها گرفته شود.

سید امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ترویج فرهنگ استاندارد باید به عنوان یک مهارت اجتماعی در بین دانش‌آموزان نهادینه شود.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای به عنوان یکی از ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: طرح “سفیران استاندارد” می‌تواند گامی در راستای تحقق این هدف باشد.

شوشتری با اشاره به اینکه تمام افراد جامعه با استاندارد سروکار دارند، گفت: استقبال می‌کنیم که دانش‌آموزان با مفاهیم استاندارد آشنا شوند و طرح “سفیران استاندارد” می‌تواند گام اول در این زمینه باشد.

سجادی عطار افزود: مرکز ملی تائید صلاحیت ایران که وظیفه آن اعتبار بخشی آزمایشگاه‌ها و بازرسی در کل کشور است، در اتحادیه صلاحیت آسیا و اقیانوسیه که ۶۰ کشور در آن عضو هستند به رسمیت رسید و هم‌تراز شده است. کالا و خدمات که در آزمایشگاه‌های ایران تائید صلاحیت می‌شوند در ۱۱۰ کشور جهان قابل استناد است که باعث سهولت بیشتر و هزینه کمتر صادرات خواهد بود.

وی عنوان کرد: در پایش کمیت در اقلامی که توزین در کارخانه انجام می‌شود و در وزن درج شده امکان خطا وجود دارد، در خراسان رضوی کنترل شروع شده است. در اوایل ۵۴ درصد مردودی داشتیم که با پیگیری الان به کمتر از ۱۸ درصد رسیده که این مسیر تا تک رقمی و صفر شدن ادامه دارد. مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: با تولید کالاهای مختلف و علوم جدید نیاز به بازنگری در استاندارد ملی بود که ۲۵۱ استاندارد بازنگری شده است.

۲ هزار و ۵۰۰ مدیر کنترل کیفیت داریم که سالانه باید ۱۶ ساعت آموزش ببینند، که سال گذشته ۳۷ هزار نفر ساعت داشتیم تا اطلاعات به روزرسانی شود.

همچنین ۲۹ هزار نفر ساعت آموزش برون سازمانی داشتیم.

سجادی عطار، خبر داد: سال گذشته ۲۲۴ پروانه استاندارد جدید صادر و ۶۵۷ پروانه تمدید شده است. ۴ هزار و ۳۳۲ بازدید فنی، ۱۵۳ بازدید در صنایع انرزی بر، ۱۳ هزار و ۳۳۰ نمونه‌برداری در مراکز تولید، ۲۵۳ آزمون از نمونه مصنوعات طلا، ۲۲ هزار بازرسی فنی از مراکز عرضه در قالب طرح طاها، ۳ هزار و ۲۱۵ ارزیابی انطباق صادرات، ۷۲۳ ارزیابی انطباق واردات، ۲ هزار و ۵۳۴ بازدید از تجهیزات شهربازی در سال گذشته انجام گرفت.

وی ادامه داد: بازرسی از ۱۸۰ هتل، ۲۱۵ هتل آپارتمان، ۳۷ زائرسرا، ۴۱ خانه سالمندان، ۵۹۹ مدرسه، ۲۸ سالن ورزشی، ۹ بازدید از پایانه مسافربری، ۴ بازدید از راه‌آهن، ۳ بازدید از فرودگاه در سال گذشته انجام شد. همچنین ۵ هزار و ۲۳۷ نازل سوخت و ۶۱۲ نازل CNG آزمون شد و ۲۹ هزار و ۴۹۶ ترازو اصناف کنترل گردید.