خط اقتصادی: افراد دیابتی برای کنترل قند خون و وزن خود، باید بهترین و بدترین نوشیدنی‌ها برای دیابتی‌‌ها را بشناسند تا با انتخاب درست، سالم‌تر زندگی کنند.

فردی که به دیابت مبتلاست، باید از اطلاعات دقیق خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که صرف می‌کند، آگاه باشد. به عنوان مثال او باید تعداد کربوهیدرات‌هایی که در طول روز مصرف می‌کند را، محدود کند. به همین خاطر پزشکان معمولا نوشیدنی‌های کم کالری را برای این گونه افراد توصیه می‌کنند تا از افزایش قند خون آن‌ها جلوگیری شود؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت است که دیابتی‌ها نوشیدنی مناسب صرف کنند تا هم دچار عوارض جانبی نشوند و علائم خود را مدیریت کنند و هم وزن سالم خود را کنترل کنند.
به گزارش فرارو؛ در ادامه ۵ تا از بهترین نوشیدنی‌های مناسب افراد دیابتی آورده شده است.
۱. آب

وقتی صحبت از هیدراته کردن بدن می‌شود، آب سالم‌ترین گزینه می‌باشد. برای افراد مبتلا به دیابت نیز نوشیدن زیاد آب، انتخاب بسیار مناسبی است، چرا که سطح قند خون را افزایش نمی‌دهد. نوشیدن آب به بدن کمک می‌کند تا گلوکز اضافی را از طریق ادرار دفع کند. پزشکان توصیه می‌کنند که مردان در طول روز حدود ۳ لیتر آب و زنان ۲ لیتر آب بنوشند. اگر نوشیدن آب بدون طعم برای شما خوشایند نیست، می‌توانید به آن آب‌لیمو یا سبزیجات معطری مثل نعناع و ریحان اضافه کنید.
۲. چای
تحقیقات نشان داده است که چای سبز بر سلامت عمومی بدن تاثیر مثبت دارد و همچنین می‌تواند منجر به کاهش فشار خون و سطح کلسترول مضر شود. برخی مطالعات حاکی از آن است که نوشیدن حداکثر ۶ فنجان چای سبز در روز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. اگر چای سیاه یا گیاهی انتخاب شماست، باید از مصرف آن‌هایی که قند دارند، خودداری کنید.

۳. قهوه
طبق بررسی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، نشان داد که نوشیدن قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. هر دو نوع قهوه، کافئین دار و غیر کافئین، این خاصیت را دارند. همانند چای مهم است که قهوه شما شیرین نشود، افزودن شیر، خامه و یا شکر به قهوه، میزان کلی کالری را افزایش خواهد داد.
۴. آب سبزیجات
سبزیجاتی مانند کرفس، انتخاب بسیار مناسبی برای دیابتی‌ها است، حتی آب گوجه‌فرنگی نیز می‌تواند یک گزینه عالی باشد. برای اینکه نوشیدنی شما کمی شیرین شود می‌توان از تمشک و یا توت استفاده کرد.
۵. شیر کم چرب
محصولات لبنی باید در رژیم غذایی روزانه‌تان گنجانده شوند. آن‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی هستند که برای تامین سلامت بدن ضروری می‌باشند. اما این لبنیات، کربوهیدرات نیز دارند که منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود، بنابراین باید انواع کم چرب آن‌ها را استفاده کنید.

ده کاری که افراد دیابتی باید هر روز انجام دهند
۳ تا از بدترین نوشیدنی‌ها برای افراد دیابتی شامل موارد زیر است:
۱. نوشابه
نوشابه جایگاه نخست را در لیست نوشیدنی‌هایی دارد که باید از آن‌ها اجتناب کرد. به طور متوسط یک بطری نوشابه، دارای ۴۰ گرم کربوهیدرات و ۱۵۰ کالری می‌باشد.

این نوشیدنی شیرین همچنین با افزایش وزن و پوسیدگی دندان‌ها ارتباط مستقیمی دارد. با این عوارض خطرناک نوشابه، آب را جایگزین آن کنید.
۲. نوشیدنی‌های انرژی‌زا
این نوشیدنی‌ها سرشار از کافئین و کربوهیدرات هستند. تحقیقات حاکی از آن است که نوشیدنی‌های انرژی‌زا نه تنها سطح قند خون را افزایش می‌دهند، بلکه ممکن است باعث مقاومت به انسولین شوند که این خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. همچنین کافئین بیش از حد باعث عصبی شدن، افزایش فشار خون و بی‌خوابی می‌شود.

۳. آبمیوه‌های بدون قند اضافی
اگرچه آبمیوه خالص فواید زیادی دارد، اما دارای کبوهیدرات نیز می‌باشد و می‌تواند سطح قند خون را بالا ببرد، اما، چون قند طبیعی دارد بسیار بهتر از دیگر نوشیدنی‌های مضر است. سعی کنید به هیچ عنوان به آبمیوه‌ی طبیعی خود، شکر اضافه نکنید تا میزان قند آن افزایش پیدا نکند.

به طور کل افرادی که دچار بیماری‌هایی هستند که تغذیه‌شان روی شدت بیماری اثر می‌گذارد، باید با احتیاط بیشتری مراقب غذا‌های مصرفی خود باشند. دیابت جز بیماری‌هایی است که مبتلایان باید آگاه‌تر از سایرین باشند تا دچار عوارض خاصی نشوند. همچنین مشاور تغذیه می‌تواند راهکار‌های مناسبی را ارائه دهد تا بیماران سردرگم نشوند.