جواد مرشدی: برگزاری مسابقات کشورهای عربی در عراق با یک حاشیه عجیب علیه کشورمان همراه بود. استفاده از نام جعلی خلیج عربی در کشور همسایه اتفاقی بود که باعث جنجال بزرگی شد و خشم همگان را برانگیخت. در این بین کار به جایی رسید که جیانی اینفانتینو هم در صفحه اینستاگرام خود از این نام جعلی استفاده کرد و سایت فیفا هم اقدامی مشابه را انجام داد.

با این حال در شرایطی که انتظار می‌رفت مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال پاسخ محکمی به این رفتار بدهند اما این اتفاق رخ نداد که انتقادات فراوانی را به دنبال داشت. مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در گفت و گو با خبرآنلان در خصوص این اتفاق صحبت کرد و به تحلیل آن پرداخت که در ادامه آن را می‌خوانید:

رئیس فیفا و مسئولان ورزشی عراق مجددا از اسم جعلی خلیج عربی برای خلیج فارس استفاده کرده اند، دفعه قبل ما هیچ واکنشی نداشتیم. واکنش آقای تاج به این اتفاق باید چگونه باشد؟

آدمی مثل اینفانتینو و یا هر مسئول فدراسیون ورزشی در دنیا، روابط مختلف در دنیا و جاهای مختلف دارند. این نیست که بخواهند از ما دفاع کنند، ما هم که روی آن ها نفوذ نداریم. بعضی وقت ها هم توقع داریم، مثلا می گوییم با فلانی رفیق هستیم، مثلا آقای تاج می گوید من با اینفانتینو رفیق هستم، چه رفاقتی؟ مگر آن ها چه خاصیتی از ما یا آقای تاج دیدند که حالا با ایشان رفیق باشند؟ کار خاصی که نمی توانند بکنند، مگر این که در بهترین حالت به قول خودشان شجاعت داشته باشند و اعتراض کنند، آن هم یک جوری که به قول معروف به آن ها بر نخورد. طبیعی است که کلا نتوانند کاری خاصی بکنند.

کشوری مثل عراق که دوستی و همسایگی با ما دارد و ربطی هم به خلیج فارس ندارد چرا از این واژه استفاده می کند؟

در روابط بین المللی کشور دوست پیدا نکنید. همه کشورها بر اساس منافع خودشان، گرایش به هر طرف که چرب تر باشد یا منافعش بیشتر باشد دارند. با بعضی از کشورها ممکن است یک لحظه دشمنی پیدا کنند، بعد با هم کنار می آیند. این که ما بگیم فلان کشور دوست ماست، شاید در تعارف بگوییم ولی کشورها منافع خودشان را می خواهند و به دنبال منافع خودشان هستند. ما خیلی ساده لوح هستیم که بخواهیم بگوییم یا باور کنیم فلان کشور دوست ماست، آن ها دوست خودشان هستند. ما هم باید دقت کنیم و بی جهت خودمان را برای بعضی کشورها وا ندهیم و منافع ملی خود را بالاتر از هر چیز بدانیم. آن ها هم حق دارند منافع ملی خودشان را بالا تر از هر چیزی بدانند. این تعارف های کشورهای دوست و برادر، همچین چیزی در عالم واقع وجود ندارد و کشورها شاید با هم تعارف داشته باشند. عراق هم همین است. بسیاری از عراقی ها اصلا با ما مشکل دارند. یا همین آقای صدر حرف های عجیب و غریب و می زند.این ها بازیگر هستند و نباید باور کنیم این ها دوست اند. دشمن نباشند ازشان متشکریم.

اگر شما جای آقای تاج بودید چه واکنشی به این اتفاق داشتید؟

من هم فوق اش یک اعتراض می کردم. کار دیگری نمی توانیم بکنیم. نمی توانیم بگوییم که فیفا را تحریم می کنیم. اگر هم گفته شود توهم است.

تغییر نام خلیج فارس کار اسرائیل و آمریکاست/تاج هیچ کاری نمی‌تواند بکند

بعضی ها هم می گویند چون آقای تاج عاشق آن صندلی AFC است به همین دلیل اعتراضی نمی کند. از نظر شما صحت دارد؟

نه آن صندلی هم برای مملکت ما خاصیتی ندارد و ایشان آن جا هم نمی تواند کاری بکند. قدرت ها در آن جا هستند و نائب رئیس و این ها همه تعارف است. خواستند یک گوشه چشمی به ایران داشته باشند و بگویند ما دموکرات هستیم. نائب رئیس اصلا آن جا اختیار و قدرتی ندارد. ممکن است یک عنوان باشد اما این عنوان برای ما خاصیتی ندارد و خود آقای تاج هم برای آن جا خاصیتی ندارد. سیاست های آن جارا خودشان بیشتر با کسانی که با آنها هماهنگ هستند پیش می برند.

تغیر اسمی که برای جام حذفی اتفاق افتاده است تاثیری خواهد داشت و جامعه جهانی را مجبور به استفاده اسم درست می کند؟

نه، ببینید این برای خود ماست، آن ها که گوش نمی کنند و مسئله سیاسی است. این ها دستی هستند که پشت دستشان آمریکا است و آن ها چون با ما دشمنی دارند طبیعتا از آن ها تبعیت می کنند. وگرنه اسم لیگ ما خلیج فارس است، برای آن ها تاثیری ندارد. در همه اسناد بین المللی قدیمی حتی در سازمان ملل این جا به نام خلیج فارس ثبت شده است. این هم ژستی است که فیفا گرفته.

جالب این است که سفیر ایران در عراق به عراق تبریک گفت، بدون این که اسمی از خلیج فارس بیاورد.

این هم جزو خودباختگی هاست. من اگر بودم، اگر تبریک می خواستم بگویم حتما می گفتم کشورهای حاشیه خلیج فارس در مسابقات فوتبال شرکت کردند. حتما فکر خلیج فارس را می کردم. متاسفانه بعضی از سفرای ما وقتی خارج می روند برای آن طرف هستند. به جای این که تعصب ملی داشته باشند می خواهند آن طرف ناراحت نشود در حالی که آن ها مارا ناراحت کردند. آن ها گوش نمی کنند. به نظر من این تبریک جای سرزنش دارد. چه تبریکی؟ این که تبریک ندارد.

نه تنها فدراسیون فوتبال، بلکه وزارت ورزش و کمیته المپیک هم سکوت کردند. علت این سکوت چیست؟

کار خاصی نمی توانند بکنند. تنها می توانند یک شکایتی کنند و یک بیانیه بدهند. این ها تاثیری ندارد. در موارد سیاست این ها بی ارزش است.

با چه شیوه تبلیغاتی می توانیم نام درست را برگردانیم؟

اصلا این بحث تبلیغ نیست. این بحث مسائل سیاسی است. این ها به دنبال این هستند که عربیت خود را همه جا نشان دهند و البته جلوی اسرائیل و این ها کوتاه می آیند. این ها استقلال واقعی ندارند. این ها بالاخره از آمریکا تبعیت می کنند و بر اساس آن عمل کردند. این بحث سیاسی است و باید در همان سیاست حل شود وگرنه آن ها حرف خودشان را می زنند.

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸