سپهر ستاری: دیروز (یکشنبه) امیر قلعه‌نویی فهرست ۲۷ نفره تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا را اعلام کرد. فهرستی که البته هنوز نهایی نیست و قرار است تا پایان مهلت اعلام اسامی به AFC، نام یک بازیکن از آن خارج شود تا تیم ملی با ۲۶ بازیکن به قطر برود. بخش زیادی از لیست اعلام‌شده از سوی امیر قلعه‌نویی با توجه به اردوهای چند ماه اخیر قابل پیش‌بینی بود اما سرمربی تیم ملی چند تصمیم مهم هم برای جام ملت‌ها گرفته که باعث غافل‌گیری فوتبالی‌ها شده است.

پنهان‌کاری بزرگ در ماجرای سردار آزمون

دلیل اینکه امیر قلعه‌نویی فهرست تیم ملی را با ۲۷ بازیکن اعلام کرده، نامشخص بودن وضعیت سردار آزمون برای جام ملت‌های آسیاست. ستاره تیم ملی به دلیل بندی که در قراردادش با باشگاه رم وجود دارد، نمی‌تواند در جام ملت‌ها ایران را همراهی کند و فدراسیون فوتبال در تلاش است تا رضایت باشگاه ایتالیایی را بگیرد.

حضور سردار آزمون در جام ملت‌ها درحالی به مشکل خورده که در چند ماه اخیر صحبت‌های زیادی در این خصوص مطرح شده بود ولی او و فدراسیون فوتبال هیچوقت پاسخ روشنی ندادند. حتی یک بار فدراسیون فوتبال با انتشار اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرد ولی در آستانه جام ملت‌ها مشخص شد ماجرا کاملا درست بوده و ستاره ایرانی فعلا مجوز حضور در قطر را ندارد. نکته مهم در خصوص غیبت احتمالی سردار آزمون این است که وقتی از ابتدا قرار نبوده او در جام ملت‌ها بازی کند، چرا در ماه‌های اخیر فرصت بازی به دیگر نفرات داده نشده تا برای حضور در این مسابقات محک بخورند. البته هنوز شانس کمی برای حضور آزمون در تیم ملی وجود دارد و باید دید ژوزه مورینیو رضایت می‌دهد که او پایتخت ایتالیا را ترک کند یا خیر.

از خط خوردن مغضوب قلعه‌نویی تا انتظار برای رضایت مورینیو!

مغضوب قلعه‌نویی بخشیده نشود

غایب‌ بزرگ فهرست تیم ملی احمد نوراللهی، ستاره تیم الوحده امارات است. نوراللهی از ابتدای حضور قلعه‌نویی فرصت زیادی برای بازی در تیم ملی به‌دست نیاورده بود و پیش از بازی با هنگ‌کنگ تصمیم به ترک اردو گرفت. موضوعی که خشم قلعه‌نویی را در پی داشت و در نهایت منجر به خط خوردن نوراللهی از جام ملت‌ها شد. در چند هفته اخیر صحبت‌های زیادی در خصوص عذرخواهی نوراللهی و بخشش قلعه‌نویی مطرح شده بود ولی این اتفاقات رخ نداد و هافبک سابق پرسپولیس باید جام ملت‌ها را از خانه تماشا کند. نوراللی پس از اتفاقات اردوی قبلی عملکرد درخشانی در لیگ امارات داشته و در فرم بسیار خوبی به سر می‌برد ولی مسائل انضباطی در نهایت باعث خروج او از لیست شد.

علی کریمی، دیگر هافبک میانی تیم ملی که امسال عملکرد خوبی در کایسری‌اسپور ترکیه داشته هم برخلاف انتظار از فهرست خط خورده است. او که در چند فیفادی اخیر پای ثابت تیم ملی بود، برخلاف جام جهانی در لیست قرار نگرفته است.

قلعه‌نویی به جای این ۲ نفر، از امید ابراهیمی ۳۶ ساله دعوت کرده که در یک سال اخیر کمتر در تیم ملی حضور داشته و کمتر تصور می‌کرد برای جام ملت‌ها دوباره دعوت شود.

از خط خوردن مغضوب قلعه‌نویی تا انتظار برای رضایت مورینیو!

از خط خوردن شماره ۷ استقلال تا بازگشت قایدی

یکی از مهم‌ترین اتفاقات فهرست اخیر بازگشت مهدی قایدی پس از غیبت چند ماهه در تیم ملی است. قایدی که امسال شرایط خوبی را در اتحاد کلباء امارات تجربه کرده، به جای مهرداد محمدی دعوت شده که در هفته‌های اخیر عملکرد چندان خوبی در ترکیب استقلال نداشته است. محمدامین حزباوی هم که از ابتدای حضور قلعه‌نویی همیشه در اردوها حضور داشته و این هفته‌ها وضعیت خوبی هم در السد پیدا کرده جایی در لیست نهایی ندارد و سامان فلاح، مدافع گل‌گهر سیرجان به جای او دعوت شده است.

مرتضی پورعلی‌گنجی، وحید امیری، امید نورافکن و اللهیار صیادمنش هم دیگر اسامی مطرحی هستند که به دلایل مختلفی چون مصدومیت و مسائل فنی تیم ملی را در قطر همراهی نخواهند کرد.

از خط خوردن مغضوب قلعه‌نویی تا انتظار برای رضایت مورینیو!

فتح قطر با مسن‌ترین تیم

تیم ملی با میانگین سنی ۲۸.۶ در جام ملت‌های آسیا حضور خواهد داشت و صاحب یکی از پیرترین ترکیب‌های این مسابقات است. موضوعی که با توجه به فشردگی مسابقات و برگزاری ۷ مسابقه در حدود یک ماه (در صورت رسیدن به فینال) نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. سامان فلاح، آریا یوسفی و محمدجواد حسین‌نژاد تنها بازیکنان زیر ۲۳ تیم ملی هستند که البته هیچکدام شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی ندارند.

از خط خوردن مغضوب قلعه‌نویی تا انتظار برای رضایت مورینیو!

بیرانوند، حاج‌صفی، خلیل‌زاده، رضاییان، قدوس، جهانبخش و طارمی که همگی از نفرات کلیدی ترکیب تیم ملی محسوب می‌شوند هم بالای ۳۰ سال دارند و این یعنی بخش اصلی ترکیب تیم ملی از نظر سنی در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برند. البته این نفرات در فرم قابل قبولی قرار دارند و این موضوع در آستانه جام ملت‌ها امیدوارکننده است.

دعوت از کریم انصاری‌فرد هم یکی از اتفاقات عجیب فهرست تیم ملی بود. مهاجم ۳۳ ساله اومونیا قبرس امسال تنها ۲ بار گل زده و در تیم باشگاهی‌اش هم بازیکن ثابت نیست ولی پس از مدت‌ها غیبت اخیرا به تیم ملی برگشته و در جام ملت‌ها هم حضور خواهد داشت. البته اگر مشکل سردار آزمون حل شود احتمالا یکی از مهاجم‌ها از فهرست خخواهد خورد.

از خط خوردن مغضوب قلعه‌نویی تا انتظار برای رضایت مورینیو!

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸