نداشتن اطمینان از امکان دفاع قانونی و صحیح برای ستادن حق در زمان نیاز، نگرانی همیشگی جامعه بزرگ کارگری گلستان بود که با قول رییس دادگستری استان برای اختصاص وکیل رایگان به کارگران، بخش زیادی از این مشکل برطرف شد.

کارگران به دلیل آگاهی ناکافی از قانون و اختیارتی که از آن برخوردارند، در مواردی مورد سوءاستفاده کارفرمایان قرار می‌گیرند و حتی با شنیدن تهدید به اخراج، از حقوق قانونی خود می‌گذرند.

برخی کارفرمایان که به قوانین سلطه کافی داشته و از طرفی روی ناآگاهی کارگران از قوانین حساب باز کرده، کارگران را قربانی زیاده‌خواهی خود کرده و با توسل به اخراج موقت و یا تمکین نکردن به پرداخت خسارت ناشی از بروز حادثه در زمان کار، از زیر تعهد قانونی شانه خالی می‌کنند.

در این شرایط کارگرانی که برای رسیدن به حقوق خود متوسل به قانون شده و شکایت می‌کنند چون امکان دفاع صحیح از خود را ندارند، قافیه را باخته و دست خالی دادگاه را ترک می‌کنند.

رییس کل دادگستری گلستان با آگاهی از این خلا، دست به ابتکار جالبی زد و برای کارگرانی که نیاز به مشاوره حقوقی یا وکیل در پرونده‌های خود دارند وکلای رایگان درنظر گرفت.

حیدر آسیابی افزود: برای حل مشکلات و اختلافات کارگران و کارفرمایان استان نیز شعبه‌های ویژه در شورای حل اختلاف اختصاص داده می‌شود تا افراد به جای مراجعه به محاکم، اول به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

وی همچنین با تاکید بر این که تنظیم قراردادهای خاص و تحمیلی به کارگران از نظر قانونی اعتبار نداشته و خلاف قانون است، گفت: اگر کارگران نسبت به این نوع قراردادها معترض باشند، می‌توانند شکایت کنند.

آسیابی یادآور شد: قوانین کار برای رعایت تعادل بین کارفرما و کارگر و تامین حقوق کارگران وضع شده که مهم‌ترین ویژگی آن حمایتی بودن این قانون بر پایه تامین حقوق کارگران است.

رییس کل دادگستری گلستان با بیان این که حقوق کارگر فقط دستمزد نبوده بلکه امنیت شغلی، بیمه بیکاری، بیمه سلامت، حفاظت و ایمنی محیط های کارگری و بازنشستگی نیز شامل آن می‌شود، افزود: قانون برای تضمین حقوق کارگران، ضمانت اجرایی دارد.

طبق اعلام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، پارسال چهار هزار و ۹۲۰ پرونده شکایت کارگران به شوراهای حل اختلاف این اداره کل وارد شد که هشت درصد کمتر از سال ماقبل است.

حسینعلی خواجه‌مظفری افزود: میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده کارگران درشوراهای حل اختلاف کارگری استان به ۱۶ روز کاهش یافت.

بیش از ۲۸۰ هزار و ۳۴۱ بیمه شده اصلی در ۴۷ هزار و ۷۴۴ کارگاه استان گلستان مشغول فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله تولیدی و خدماتی هستند.