نادیا زکالوند: جوایز ایگ‌نوبل، هرسال به پژوهش‌های عجیب و طنزآمیز تعلق می‌گیرد و امسال، پروژه‌های عجیب زیر جوایز ۳۳مین دوره ایگ‌نوبل را به خود اختصاص دادند. البته ناگفته نماند برندگان ایگ‌نوبل جوایز خود را از دست برندگان نوبل جدی گرفتند.

شیمی

جایزه ایگ‌نوبل شیمی به محققانی تعلق گرفت که بررسی کردند، چرا دانشمندان دوست دارند، سنگ‌ها را لیس بزنند! درواقع گزارش‌هایی از زمین‌شناسان قرن ۱۸ وجود دارد که آنها برای شناخت سنگ‌ها و سایر کانی‌ها از حس چشایی خود استفاده می‌کردند.

مهندسی مکانیک

جوایز ایگ‌نوبل ۲۰۲۳ به چه پروژه‌هایی تعلق گرفت؟/ از لیسیدن سنگ تا بررسی تعداد موهای درون بینی

محققان مکانیک، عنکبوتی مرده‌ای را با استفاده از ابزارها، به عنکبوت زامبی روباتی تبدیل کرده و زندگی جدیدی به آن دادند.

ادبی

محققان این حوزه بررسی کرده‌اند، وقتی مردم مجبور شوند، کلمه‌ای را خیلی، خیلی، خیلی، خیلی، خیلی، خیلی و خیلی تکرار کنند، چه احساسی خواهند داشت. درواقع تصور براین است که تکرار زیاد یک واژه به فرد احساس ناآشناپنداری می‌دهد. ناآشنا پنداری،‌ تجربه‌ای است که فرد احساس می‌کند موقعیتی را می‌شناسد، اما آن موقعیت جدید و ناآشناست.

بهداشت عمومی

این جایزه به محققانی تعلق گرفت که نوعی توالت هوشمند ابداع کردند. این نوع توالت، فضولات انسانی را نمونه‌گیری کرده و آنها را تحلیل می‌کند تا مشکلات و بیماری‌های احتمالی افراد را شناسایی کند.

ارتباطات

این جایزه مشترکا به محققانی تعلق گرفت که مغز افرادی را بررسی کرده بودند که می‌توانستند جملات را وارونه بگویند و همچنین محققانی که چوب‌های ژاپنی غذاخوری را به‌گونه‌ای طراحی کرده بودند که نمک غذا را بیشتر می‌کرد.

پزشکی

محققان این گروه با بررسی اجساد، تعداد موهای درون بینی آنها را شمردند و متوجه شدند، سوراخ سمت راست بینی به‌طور متوسط ۱۲۰ و سوراخ سمت چپ، ۱۱۲ تار مو دارد.

روانشناسی

این جایزه به گروهی تعلق گرفت که بررسی کردند، اگر در خیابان بایستیم و بالا را نگاه کنیم، چه تعداد از رهگذران هم این کار را انجام خواهند داد.

فیزیک

جوایز ایگ‌نوبل ۲۰۲۳ به چه پروژه‌هایی تعلق گرفت؟/ از لیسیدن سنگ تا بررسی تعداد موهای درون بینی

این جایزه هم به محققانی تعلق گرفت که بررسی کرده بودند اگر آب اقیانوس را با آب معمولی ترکیب کنیم، آیا اثری روی فعالیت جنسی ماهیان آنچوی می‌گذارد.

اگرچه این تحقیقات خنده‌دار و عجیب هستند، در نهایت مردم را به فکر وامی‌دارند.

منبع:

upi