جو بایدن، سیاستمدار کهنه کار آمریکایی بالاخره توانست پس از ۳۳ سال از آغاز رسمی جاه طلبی‌های خود برای کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا و ۵۰ سال تجربه در دنیای سیاست، به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده به کاخ سفید راه یابد.

جو بایدن (جوزف رابینت بایدن جونیور) در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۲ در شهر اسکرانتون در ایالت پنسیلوانیا، از مادری ایرلندی و پدری انگلیسی تبار و کاتولیک زاده شد.

جو بایدن بزرگ‌ترین فرزند این خانواده بود و بعد از او والدینش صاحب سه فرزند دیگر شامل یک خواهر و دو برادر شدند.   پدر بایدن فرد ثروتمندی بود، اما در زمان تولد پسرش دچار مشکلات مالی متعددی شده بود. برای سال‌ها، خانواده آن‌ها مجبور بود با پدربزرگ و مادربزرگ مادری بایدن در یک خانه زندگی کند.   زمانی که اسکرانتون در دهه ۵۰ دچار بحران مالی شد، پدر جو از پیدا کردن کار مناسب محروم ماند.   در ۱۹۵۳، زمانی که بایدن ۱۰ سال داشت خانواده او به آپارتمانی در کلیمونتِ دلاور نقل مکان کرد و چند سال بعد ساکن خانه‌ای در ویلمینگتون در همان ایالت شد. جوی در طی این سال‌های سخت آسیب‌های روحی فراوانی دید و حتی در دوران تحصیل خود در دبستان، عملکرد خوبی از خو نشان نداد و حتی مجبور شد کلاس سوم دبستان خود را تجدید کند.

با این همه خود جود بایدن در خاطرات خود تأکید می‌کند که پدر و مادرش در این دوران سخت، پشتیبان و حامی بزرگی برای او بوده اند و همواره از او در برابر سختی‌ها پشتیبانی می‌کردند.   از زمان کودکی بایدن با لکنت زبان دست و پنجه نرم می‌کرد و همین امر سبب می‌شد تا همواره مورد تمسخر هم سن و سالان خود قرار بگیرد.   بایدن در خاطراتش یادآوری می‌کند که پدرش مرتباً به او می‌گفت: «قهرمان، معیار مرد بودن این نیست که هر چند وقت یک بار زمین بخورد، بلکه معیار مرد بودن، سرعت بلند شدن او پس از این زمین خوردن هاست».   او همچنین به یاد می‌آورد که وقتی در خانه پدری و به هنگام بازگشت از مدرسه، توسط یکی از بچه‌های بزرگتر محله مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت، مادرش به او می‌گفت: «بینی آن‌ها را خونین کن تا فردا بتوانی در خیابان قدم بزنی!».   بایدن تأکید می‌کند که همین حس صلابت و اعتماد به نفسی که از والدینش به او منتقل می‌شد، شرایط جدید را برای او هموار کرد و روز به روز توان و اعتماد به نفس او را افزایش داد. وی سرانجام با حفظ قطعات طولانی شعر و آواز خواندن با صدای بلند در جلوی آینه، بر مشکل گفتاری خود غلبه کرد.

بایدن در مدرسه «سنت هلنا» تحصیل می‌کرد تا زمانی که در آکادمی معتبر Archmere پذیرفته شد.   اگرچه او مجبور بود با شستن پنجره‌های مدرسه و کوتاه کردن علف‌های هرز باغ ها، به خانواده اش در پرداخت شهریه کمک کند، اما این آرزویی بود که بایدن آن را «عمیق‌ترین هدف و خواسته خود»، نامیده بود.   بایدن در Archmere، دانش آموز خوبی بود و علی رغم جثه کوچکش، توانست عضوی از تیم فوتبال آمریکایی این آکادمی شود و به عنوان یک گیرنده برجسته در این تیم فوتبال شناخته شود. مربی او یادآوری می‌کند که «او یک بچه لاغر بود»، با این وجود او یکی از بهترین گیرنده‌های توپی بود که من در ۱۶ سال مربیگری خود داشتم. بایدن در سال ۱۹۶۱ از آرکمر فارغ التحصیل شد.


تحصیلات دانشگاهی و ازدواج جو بایدن

بایدن وارد دانشگاه دلاویر شد و از این دانشگاه دو مدرک در زمینه تاریخ و علوم سیاسی دریافت کرد و البته همچنان به بازی فوتبال آمریکایی ادامه می‌داد. او بعداً اعتراف می‌کند که دو سال اول دانشگاه خود، بسیار بیشتر از وظایف دانشجویی، به فوتبال، دختران و مهمانی‌ها علاقه نشان می‌داد. اما وی همچنین در این سال‌ها علاقه شدیدی به سیاست نشان داد، که بخشی از آن با حضور مراسم جشن تحلیف جان اف کندی در سال ۱۹۶۱ صورت گرفت. در واقع دوران دانشجویی بایدن، با دوره محبوبیت افرادی، چون مارتین لوتر کینگ و جان اف. کندی همزمان بود، دوره‌ای که اغلب دانشجویان درگیر فضای سیاسی و اجتماعی دهه ۶۰ ایالات متحده شده بودند.

در یک دوره تعطیلات بهاری در سال اول تحصیل در دانشگاه، بایدن با یکی از دانشجویان دانشگاه سیراکیوز به نام «نیلیا هانتر» ملاقات کرد و به قول خودش «در نگاه اول عاشق او شد». همین «عشق جدید» او را به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تشویق کرد و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه دلایور در سال ۱۹۶۵، در دانشکده حقوق دانشگاه سیراکیوز پذیرفته شد.   بایدن و هانتر سال بعد، در ۱۹۶۶ ازدواج کردند. بایدن در دانشگاه سیراکوز، در بهترین حالت یک دانشجوی متوسط حقوق به شمار می‌رفت که در بین ۸۵ دانشجوی کلاسش در رتبه ۷۶ام قرار گرفت. در طول سال اول حضور خود در سیراکیوز، او یکی از واحد‌های درسی خود را به دلیل عدم استناد صحیح (کپی کردن) به یک مقاله، رد شد. اگرچه او ادعا کرد این یک مورد تصادفی بود، اما این حادثه حتی تاکنون نیز زندگی حرفه‌ای او را تحت تأثیر قرار داده است.

جو بایدن و ورود به دنیای سیاست

بایدن پس از فارغ التحصیلی از دانشکده حقوق دانشگاه سیراکوز در سال ۱۹۶۸ به ویلمینگتون در دلاور نقل مکان کرد تا در یک شرکت حقوقی به کارورزی بپردازد.   ویلیام پریسکت که از جمهوری‌خواهان مطرح منطقه بود ریاست آن مؤسسه را برعهده داشت و بایدن بعداً گفت «خودم را یک جمهوری‌خواه می‌دانستم.»   به همین دلیل جمهوری‌خواهان تلاش کردند بایدن را جذب کنند، اما او به دلیل اینکه از رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه، ریچارد نیکسون، خوشش نمی‌آمد درخواستشان را رد کرد و از خود به عنوان یک مستقل نام می‌برد. اما او که در سال ۱۹۷۰ به عضویت شورای شهرستان نیوکاسل انتخاب شده بود، در واقع به عضویت فعال حزب دموکرات درآمده بود.   در حالی که به عنوان عضو شورا خدمت می‌کرد، در سال ۱۹۷۱، بایدن دفتر حقوقی خود را نیز تأسیس کرد. در این سال‌ها باید صاحب سه فرزند نیز شد؛ جوزف بایدن سوم (متولد ۱۹۶۹)، هانتر بایدن (متولد ۱۹۷۰) و نائومی بایدن (متولد ۱۹۷۱).   بایدن در مورد زندگی خود در آن زمان می‌گوید: «همه چیز سریعتر از آنچه که من انتظار داشتم اتفاق می‌افتاد».   در سال ۱۹۷۲، حزب دموکرات دلاور، بایدن ۲۹ ساله را تشویق کرد که در رقابت با نامزد محبوب حزب جمهوری خواه «جی کالب بوگز»، برای سنای ایالات متحده شرکت کند. اگرچه تعداد کمی فکر می‌کردند که او اصولاً فرصتی برای چنین رقابتی داشته باشد، اما بایدن یک کمپین خستگی ناپذیر را که بیشتر توسط اعضای خانواده سازماندهی شده بود، برپا کرد.   خواهر وی، «والری بایدن اوونز»، به عنوان مدیر مبارزات انتخاباتی وی فعالیت می‌کرد و هر دو والدین او، هر روز در این کارزار فعالیت می‌کردند. در ماه نوامبر همان سال، بایدن در یک رقابت فشرده و با مشارکت گسترده، یک پیروزی ناباورانه کسب کرد و به پنجمین سناتور جوان آمریکایی منتخب در تاریخ کشور تبدیل شد.

بایدن و تراژدی خانوادگی

درست زمانی که به نظر می‌رسید، جسورانه‌ترین رویا‌های بایدن در حال تحقق هستند، یک فاجعه ویرانگر او را تحت تأثیر قرار داد.   یک هفته قبل از کریسمس سال ۱۹۷۲، همسر و سه فرزند بایدن هنگام بازگشت از خرید یک درخت کریسمس، دچار یک سانحه رانندگی وحشتناک شدند.   در این حادثه همسر و دخترش کشته و هر دو پسرش، بو (جوزف) و هانتر، به شدت زخمی شدند.   بایدن به شدت تحت تأثیر روحی این سانحه قرار گرفت و حتی تصمیم به خودکشی گرفت. او در این خصوص می‌گوید، «کم کم حسن ناامیدی بر من غلبه می‌کرد و من شروع به درک این حالت می‌کردم. در این شرایط برای من خودکشی فقط یک گزینه نبود بلکه یک گزینه منطقی بود … احساس می‌کردم خدا یک انتقام وحشتناک از من گرفته است و عصبانی شدم».   با این وجود، با تشویق خانواده اش، بایدن تصمیم گرفت که به تعهد خود در نمایندگی مردم دلاور در سنا احترام بگذارد. او از مراسم تحلیف سناتور‌های جدید در واشنگتن صرف نظر کرد و در عوض از اتاق بیمارستان پسرانش سوگند یاد کرد. برای اینکه هرچه بیشتر وقت خود را با پسران خود بگذراند، بایدن تصمیم گرفت که به زندگی در ویلمینگتون ادامه داده و هر روز با قطار به واشنگتن رفت و آمد کند، روشی که وی در طول مدت طولانی حضور خود در سنا ادامه داد.


بایدن در دوران سناتوری

از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹، بایدن در سنا فعالیت برجسته‌ای داشت. در دوران حضور او در مجلس سنا، بایدن به عنوان یکی از کارشناسان برجسته سیاست خارجی این نهاد مورد احترام بود و برای چندین سال به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی فعالیت کرد.   مواضع او در سیاست‌های خارجی در این مدت شامل حمایت از محدودیت تسلیحات استراتژیک با اتحاد جماهیر شوروی، تلاش برای ارتقای صلح و ثبات در بالکان، گسترش ناتو به منظور دربرگرفتن کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق و مخالفت با جنگ اول خلیج فارس بود.   در سال‌های بعد، وی خواستار اقدامات آمریکا برای پایان دادن به نسل کشی در دارفور سودان شد و علیه رفتار رئیس جمهور جورج دبلیو بوش در جنگ عراق، به ویژه مخالفت با افزایش نیرو‌های نظامی در سال ۲۰۰۷، سخنرانی‌های متعددی کرد.   علاوه بر سیاست خارجی، بایدن طرفدار صریح قوانین سختگیرانه مربوط به جرایم بود. در سال ۱۹۹۴، بایدن با حمایت از قانون کنترل و اجرای قانون جرائم خشن، به حمایت از افزایش ۱۰۰۰۰۰ افسر پلیس و مجازات‌ها برای شمار بیشتری از جرایم، پرداخت.

آغاز جاه طلبی‌های بایدن برای ریاست جمهوری

در سال ۱۹۸۷، بایدن که خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین قانون گذاران دموکرات واشنگتن معرفی می‌کرد، تصمیم گرفت برای ریاست جمهوری ایالات متحده کاندید شود. با این حال، وی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر دزدی ادبی بخشی از سخنرانی هایش، از انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها کنار رفت.   بایدن که در طول مبارزات انتخاباتی دچار سردرد‌های شدیدی شده بود، اندکی پس از ترک تحصیل در سال ۱۹۸۸، پزشکان دریافتند که وی دارای آنوریسم مغزی خطرناک است. بایدن مجبور به عمل جراحی مغز شد، اما عوارض ناشی از عمل جراحی مغز نیز منجر به لخته شدن خون در ریه‌های وی شد که به نوبه خود باعث جراحی دیگری شد.   بایدن که همیشه انعطاف پذیر بود، پس از زنده ماندن و سپری کردن یک دوره بهبودی هفت ماهه، به مجلس سنا بازگشت.


جو بایدن؛ معاون رئیس جمهور آمریکا

در سال ۲۰۰۷، ۲۰ سال پس از اولین تلاش ناموفق برای ریاست جمهوری، بایدن بار دیگر تصمیم گرفت که برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامزد شود. علیرغم سال‌ها تجربه وی در مجلس سنا، مبارزات انتخاباتی بایدن نتوانست جنبش مهمی در برابر رقبای بزرگ او یعنی هیلاری کلینتون و باراک اوباما ایجاد کند و پس از کسب کمتر از یک درصد آرا در انتخابات مهم ایالت آیووا، از رقابت‌ها کناره گیری کرد.   چند ماه بعد، اوباما پس از یک رقابت سخت با هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری این کشور شد و بایدن را به عنوان معاون خود انتخاب کرد. بایدن با ریشه‌های طبقه کارگر خود به مبارزات انتخاباتی اوباما کمک کرد تا پیام بهبود اقتصادی را به رأی دهندگان یقه آبی که برای ایالت‌هایی مانند اوهایو و پنسیلوانیا بسیار مهم هستند، انتقال دهد.   در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۰۸، باراک اوباما و جو بایدن قاطعانه، امید‌های جمهوری خواهان، سناتور آریزونا «جان مک کین» و فرماندار آلاسکا «سارا پیلین» را شکست دادند. در ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹، اوباما به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده سوگند یاد کرد و بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور برگزیده شد.

در این دوره اگرچه بایدن بیشتر در نقش مشاور پشت صحنه رئیس جمهور ایفای نقش می‌کرد، ولی او به ویژه نقش فعالی در تدوین سیاست‌های آمریکا در رابطه با عراق و افغانستان داشت.   در سال ۲۰۱۰، معاون رئیس جمهور از روابط خود در سنا برای کمک به تصویب معاهده کاهش اسلحه استراتژیک بین ایالات متحده و فدراسیون روسیه نیز استفاده کرد.   به نظر می‌رسید بایدن از فرصت بازی در نقش مهمی که در دولت اوباما داشت، لذت می‌برد. پس از انتخابات ۲۰۰۸، وی گفت: «این یک لحظه تاریخی است. من کار خود را با مبارزه برای حقوق شهروندی آغاز کردم و متعلق به بخشی از آن لحظه در تاریخ آمریکا هستم که بهترین افراد، بهترین ایده‌ها و بهترین تصویر از مردم آمریکا را می‌توان فراخواند. در این لحظه، بودن در کنار پسری که چنین استعداد خارق العاده‌ای دارد (باراک اوباما)، از چندین جهت یک موفقیت بزرگ است و من واقعاً آن را هیجان انگیز می‌دانم. آمریکای جدید، این بازتاب آمریکای جدید است».

تیم اوباما و بایدن که برای انتخابات مجدد در سال ۲۰۱۲ نامزد شده بود، با «میت رامنی»، فرماندار سابق ماساچوست روبرو شد. اوباما در انتخابات ۲۰۱۲ رامنی را شکست داد و برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور و بایدن یک دوره دیگر به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب شدند.   در همان سال، بایدن نشان داد که چقدر پست معاون رئیس جمهور می‌تواند تأثیرگذار باشد. وی در دستیابی به توافق نامه دو جانبه در مورد افزایش مالیات و کاهش هزینه‌ها برای جلوگیری از بحران مالی نقش اساسی داشت. بایدن با یک ضرب الاجل توانست معامله‌ای با رهبر اقلیت سنا، «میچ مک کانل» منعقد کند.   در اول ژانویه ۲۰۱۳، لایحه مالی پس از ماه‌ها مذاکره سخت در مجلس سنا تصویب شد و در همان روز نیز مجلس نمایندگان آن را تصویب کرد.   در همین زمان، بایدن همچنین یکی از چهره‌های اصلی بحث ملی در مورد کنترل اسلحه شد. وی پس از تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی در نیوتاون کانتیکت در دسامبر، به سرپرستی یک کارگروه ویژه در این مورد انتخاب شد.   بایدن در ژانویه ۲۰۱۳ راه حل‌هایی برای کاهش خشونت با اسلحه در سراسر کشور به رئیس جمهور اوباما ارائه داد. وی همچنین در تدوین ۱۹ اقدامی که رئیس جمهور می‌توانست با استفاده از قدرت فرمان اجرایی خود در میان سایر توصیه‌ها انجام دهد، کمک کرد.


دوران پس از معاونت ریاست جمهوری بایدن

بایدن از سال ۱۹۷۷ با همسر دوم خود، «جیل بایدن» ازدواج کرده است و دخترش اشلی که در سال ۱۹۸۱ متولد شد، حاصل این ازدواج بود. در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۱۵، بایدن، پسرش بو (جوزف) ۴۶ ساله به علت سرطان مغز از دست داد و یک مصیبت شخصی دیگر را متحمل شد.   بایدن در بیانیه‌ای درباره پسرش نوشت: «بو بایدن، خیلی ساده و بهترین مردی بود که همه ما می‌شناختیم».   به دنبال این فاجعه، بسیاری بایدن را به عنوان گزینه انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفتند، اما او اعلام کرد که به دنبال نامزدی حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ نیست و حدس و گمان‌ها در این باره را پایان بخشید.   بایدن در اکتبر ۲۰۱۵ در باغ رز‌های کاخ سفید در حالی که همسرش جیل و پرزیدنت اوباما در کنار او بودند، با اشاره به مرگ اخیر پسرش، تصمیم خود درباره شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را اینگونه اعلام کرد: «من و خانواده ام مراحل عزاداری را سپری می‌کنیم، من بار‌ها و بار‌ها به دیگران گفته ام که من برای این روند زمانی که در آن قرار دارم آماده نیستم و برای همین نتیجه گرفته ام که این موضوع را بسته شده بدانم».   با این حال وی افزود: «گرچه من کاندید نخواهم شد، اما ساکت نخواهم بود. من قصد دارم صریح و قدرتمندانه صحبت کنم، تا آنجا که می‌توانم در جایی که به عنوان یک حزب ایستاده ایم و به عنوان یک کشور باید به کجا برویم، تأثیر بگذارم».   در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۱۷، پرزیدنت اوباما در یک مراسم غافلگیرانه در کاخ سفید، مدال آزادی ریاست جمهوری، بالاترین افتخار غیرنظامی کشور به بایدن اهدا کرد. اوباما بایدن را «بهترین معاون رئیس جمهور آمریکا» و «شیر تاریخ آمریکا» خواند و به او گفت که به خاطر «ایمان به هموطنان آمریکایی، عشق به کشور و یک عمر خدمت پایدار، به او افتخار می‌کند».

طبق وعده داده شده، بایدن حتی پس از ترک دفتر کار خود، از سکوت خودداری نکرد. وی که به دلیل مخالفت با دونالد ترامپ، جانشین اوباما شناخته می‌شود، از هر فرصتی برای انتقاد از ترامپ استفاده می‌کرد.   در یک سخنرانی در اکتبر ۲۰۱۷ او اعلام کرد که ترامپ «از حاکمیت چیزی نمی‌فهمد». علاوه بر این، بایدن گاهی اوقات از احساس پشیمانی از عدم شرکت خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و امتحان شانس خود، سخن به میان می‌آورد.   در مارس ۲۰۱۷، بایدن اظهار داشت که «می توانست پیروز این انتخابات شود»، و در ماه نوامبر، در مصاحبه با اپرا وینفری به تفصیل درباره این احساس خود صحبت کرد.   وی گفت: «هیچ زن یا مردی نباید اعلام کند که خود را برای ریاست جمهوری نامزد می‌کند مگر اینکه بتواند به دو سوال پاسخ دهد؛ یکی، آیا آن‌ها واقعاً معتقدند که واجد شرایط‌ترین فرد برای آن لحظه هستند؟ من اعتقاد داشتم که هستم. اما پرسش مهمتر این بود که آیا در آن زمان آماده بودم که بتوانم تمام قلبم، تمام روحم و تمام توانم را صرف آن بکنم؟ و من می‌دانستم که در آن زمان قادر به این کار نبودم».   چند هفته بعد، در برنامه گفتگوی The View، بایدن با مجری «مگان مک کین»، که پدرش سناتور جمهوری خواه «جان مک کین» بر اثر سرطان مغز اخیرا از دنیا رفته، گفتگو داشت.   هنگامی که مگان مک کین به علت بحث در مورد بیماری آشکارا متأثر شده بود، بایدن که تجربه مشابهی درمورد پسر خود داشت، به آرامی دست او را گرفت و اشاره کرد که چگونه سناتور مک کین با شجاعت خود، الهام همه بود.   وی به مگان گفت: «امید همیشه وجود دارد و اگر کسی باشد که موفق به درک این موضوع شده باشد، آن فرد پدر شما بود».   بایدن در بهار بعد در مصاحبه‌ای با ال شارپتون گفت که وی کاندیداتوری برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ را رد نمی‌کند، اگرچه او هنوز از مرگ پسرش متأثر است.   وی گفت: «من واقعاً امیدوارم که افراد دیگر قدم بردارند. من فکر می‌کنم که ما (دموکرات ها) افراد واقعاً خوبی داریم … من باید از این مسئله دور شوم. ما باید در سال ۲۰۲۰ برنده شویم». با این حال نتایج نظرسنجی هاروارد CAPS / هریس در ماه ژوئن همان سال نشان داد که دموکرات‌ها هنوز فردی مناسب‌تر از بایدن را در اختیار ندارند چرا که در این نظرسنجی با ۳۲ درصد از شرکت کنندگان نام بایدن را به عنوان گزینه مورد علاقه خود برای نامزدی حزب در سال ۲۰۲۰ انتخاب کردند. در این نظرسنجی هیلاری کلینتون در رتبه دوم با ۱۸ درصد و برنی سندرز با ۱۶ درصد سوم شدند.


بایدن و اتهامات آزار جنسی

در حالی که بایدن هنوز برای انتخابات ریاست جمهوری نظر قطعی نداده بود، وی با مشکل جدیدی روبرو شد.   «لوسی فلورس، نماینده سابق مجلس ایالت نوادا، مقاله‌ای را منتشر کرد که توصیف می‌کرد بایدن در یک مراسم مبارزاتی بطور نامناسب او را بوسیده است. بایدن پاسخ داد که در آن مجالس شلوغ «مصافحه‌های بیشمار، آغوش گرفتن، ابراز محبت و راحتی» همیشه وجود دارد» و افزود: «هرگز باور نکردم که رفتار نامناسبی داشته باشم. اگر اتهامی وجود دارد که من این کار را کردم، با احترام گوش خواهم داد، اما من هرگز چنین قصدی نداشته ام».   چند روز بعد، یک دستیار سابق کنگره به نام «امی لاپوس» اتهامی مشابه درباره اینکه چگونه یک بار بایدن او را در یک برنامه جمع آوری کمک مالی، مورد آزار جنسی قرار داده، مطرح کرد.


بایدن و بازگشت به رویای ریاست جمهوری

در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹، بایدن اخبار مورد انتظار مبنی بر کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ را رسماً اعلام کرد. او در این بیانیه با وارد کردن اتهاماتی به دونالد ترامپ گفت: «اکنون باور دارم که هیچ تهدیدی برای ملت ما به اندازه دونالد ترامپ وجود ندارد، تهدیدی که در طول زندگی ام ندیده ام».   اگرچه وی در بدو ورود به انتخابات اکثر نظرسنجی‌های دموکرات‌ها را به راحتی به سمت خود هدایت می‌کرد، اما نامزدی بایدن خیلی زود تبدیل به یک آزمایش برای یک حزب با پایگاه فزاینده مترقی شد.   در طی اولین مناظره مقدماتی دموکرات‌ها در اواخر ماه ژوئن، «کاملا هریس» به عنوان یکی از رقبای او در حزب دموکرات، به شدت سوابق او در دهه ۷۰ را مورد انتقاد قرار داد. با این حال بایدن در مناظرات بعدی، که در آن درک خود از سیاست خارجی را نشان می‌داد با گره زدن دستاورد‌های خود را به باراک اوباما، وضعیت بهتری پیدا کرد.

در همین حال، یک موضوع جدید در سپتامبر ۲۰۱۹ با فاش شدن این که پرزیدنت ترامپ دولت اوکراین را برای تحقیق درباره بایدن و پسرش هانتر تحت فشار قرار داده است، منتشر شد.   این امر ناشی از درگیری سابق هانتر با یک شرکت انرژی اوکراینی، «بوریسما هولدینگ» و تلاش‌های بایدن برای اخراج دادستان کل کشور در آن زمان بود.   بایدن در سخنرانی ۲۴ سپتامبر، در واکنش به این ماجرا، اقدامات ترامپ را «سوء استفاده از قدرت» خواند و گفت اگر رئیس جمهور با کنگره همکاری نکند، وی طرح استیضاح رئیس جمهور را به جریان خواهد انداخت.   پس از پایان دادگاه استیضاح ترامپ و تبرئه وی در ۵ فوریه سال ۲۰۲۰، بایدن در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در آیووا چهارم و سپس در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر پنجم شد.   اما او با پیروزی چشمگیر در کارولینای جنوبی در پایان ماه، دوباره به گزینه اول دموکرات‌ها تبدیل شد و این روند را تا به آخر ادامه داد.   در طی یک بحث شخصی با برنی سندرز در اواسط ماه مارس، بایدن متعهد شد که یک زن را به عنوان معاون رئیس جمهور خود معرفی کند. وی هنگامی که سندرز در اوایل آوریل مبارزات انتخاباتی خود را به پایان رساند، نامزد احتمالی حزب دموکرات شد، اگرچه در همین هنگام نیز با اتهامات جدیدی درباره آزار جنسی روبرو شد که این بار از طرف یک دستیار سابق او به نام «تارا رید»، مطرح شد.   در ۱۱ آگوست سال ۲۰۲۰، بایدن کاملا هریس را به عنوان معاون خود در سمت ریاست جمهوری معرفی کرد. در ماه آگوست، بایدن رسماً نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ شد.

مناظره‌های انتخاباتی بایدن و ترامپ

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری بین بایدن و ترامپ در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰، یک مناظره جنجالی و خالی از محتوا بود که با وقفه‌های مکرر و بحث‌های داغ همراه بود که به سرعت از موضوع خارج می‌شد. بایدن عصبی دو بار حریف خود را «دلقک» خواند، اما او همچنین موفق شد چندین انتقاد موثر از رئیس جمهور در برابر بیماری همه گیر ویروس کرونا ارائه دهد و بر دیدگاه‌های خود در مورد اجرای قانون و تغییر آب و هوایی تأکید کند. در آخرین مناظره در ۲۲ اکتبر، با اینکه غالباً میکروفن‌ها به علت اتمام وقت صحبت‌های کاندیداها، خاموش می‌شدند، بایدن با تمرکز بر برنامه‌های خود در مورد مراقبت‌های بهداشتی، تعمیرات اساسی مهاجرت و مشاغل سبز با وقفه‌های کمتری روبرو شد. وی همچنین به دلیل مدیریت ویروس کرونا و سیاست جداسازی فرزندان مهاجر از والدین در مرز، رئیس جمهور ترامپ را مورد انتقاد شدید قرار داد.

مواضع بایدن در خصوص مسائل مختلف

سیاسی: بایدن، یک دموکرات میانه رو شناخته می‌شود. در عین حال روابط دوستانه‌ای با بسیاری از جمهوری خواهان دارد؛ به طوری که بعد از مرگ مک کین، جمهوری خواه نئومحافظه کار و ضد ایرانی، او را برادر خود توصیف کرد و در مراسم تشییع جنازه او نیز شرکت کرد. بایدن در سال ۱۹۹۱ زمانی که اکثریت سنا در دست دموکرات‌ها بود، علیه حمله به عراق به بهانه اشغال کویت رای مخالف داد. اما در سال ۲۰۰۲ به نفع جنگ بوش علیه عراق رای داد. بعد‌ها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرد، این تصمیم او، اشتباه بوده است.

اجتماعی: بایدن از جمله طرفداران ازدواج همجنس بازان و همچنین سقط جنین است. در زمینه مهاجرت نیز به شدت مخالف سیاست‌های مهاجر ستیزانه جمهوری خواهان بویژه ترامپ است.

تغییرات آب و هوایی: بایدن در دوم ماه مه ۲۰۱۷ در کنفرانسی که در سن دیه گو در ایالت کالیفرنیا برگزار شد، از توافقنامه تغییرات آب و هوایی حمایت کرد. وی در ۳۱ ماه مه در توئیت خود نوشت: تغییرات آب و هوایی، یک تهدید وجودی برای آینده ما است و توافقنامه پاریس، بهترین راه برای حمایت از فزندانمان و رهبری جهان است. یک روز بعد از آنکه ترامپ، از توافقنامه پاریس خارج شد، وی در توئیترش نوشت: این کار ترامپ، امنیت ملی آمریکا را تضعیف کرد.


رویکرد بایدن درقبال ایران

بایدن خواستار ازسرگیری روابط ایران و آمریکا بود و با تغییر رژیم مخالف است. او پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ ایران انتقاداتی را مطرح، اما بیان کرد آمریکا به سیاست مذاکره ادامه می‌دهد.   معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در زمان امضای برجام، از حامیان آن بود و بعد از خروج دونالد ترامپ از این توافق، او را سرزنش کرد.   او در ادامه، رسیدن به توافق بهتر را توهم خواند و گفت برای رسیدن به برجام چندین سال فشار تحریم، دیپلماسی دقیق و حمایت جامعه جهانی صرف شده است.   بایدن همچنین در نظرات خود در بحبوحه شیوع کرونا موضوع تقاضا برای کاهش تحریم‌های اقتصادی ایران با هدف افزایش ظرفیت ایران برای مقابله با این بیماری را مطرح کرد.   نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چندی پیش در یادداشتی که مجله فارین‌افرز منتشر کرد، به تشریح سیاست خارجی خود در صورت پیروزی در انتخابات پرداخت و درباره ایران مدعی شد: توافق هسته‌ای تاریخی که دولت اوباما بر سر آن مذاکره کرد مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد. با وجود این، ترامپ در اقدامی عجولانه این توافق را به کناری افکند و ایران را وادار کرد برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد و اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری انجام دهد.   جو بایدن در ادامه این یادداشت از سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در عملیات تروریستی دولت ترامپ در عراق شهید شد، به‌عنوان «بازیگری خطرناک» یاد کرد، اما نوشته ترور او باعث افزایش خشونت‌ها در منطقه شده است.   وی وعده داده است، در صورت پیروزی در انتخابات به توافقنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازخواهد گشت.