مشهد پایگاه خبری روزگار – مدیر کل دفتر آموزش ، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پنجمین همایش ملی ظرفیت ها و محدودیت های توانمندسازی زنان روستائی و عشایر کشوردر شهرستان کلات گفت: دانش بومی در مورد طبیعت حاصل تلاشهای زن ایرانی است که نسل به نسل انتقال پیدا کرده است . و اگر زن به عنوان عنصر کلیدی در خانواده ایرانی حذف شود اثری از طبیعت نخواهد بود .
سیدیوسف مرادی با اشاره به توانمندی های بی نظیر زنان در شهرستان کلات درزمینه کشاورزی ، دامپروری ، صنایع دستی و .. گفت به جرات می توان گفت الگو و شاخص زنان ایرانی مادرانی هستند که هنر اجداد خود را نسل به نسل به فرزندان خود منتقل می کنند و در تامین معیشت خانواده خود مشارکت می کنند.
وی افزود زنان به عنوان نیمی از نیروی انسانی فعال هر کشور در اداره خانه و تربیت کودکان و انتقال فرهنگ و دانش زیست محیطی و حفاظت از منابع طبیعی به نسل های آینده جایگاه والایی دارند . زنان روستایی به جهت سهم عمده ای که در کشاورزی داشته و سابقه دیرینه ای که در تشکل های سنتی محلی دارند، می توانند قدرت قابل توجهی در فعالیت های گروهی زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی داشته باشند . و به عنوان همیاران طبیعت به صورت خاص در زمینه حفاظت از منابع طبیعی فعالیت داشته باشند .
مرادی گفت زنان روستائی و عشایر دارای توانایی های بی نظیری هستند اما کم توجهی به نقش ها و فعالیت های آنان موجب شده آن ها در برنامه ریزی ها کمتر مورد توجه قرار بگیرند .