مشهد پایگاه خبری روزگار-معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حاشیه محفل ادبی همدلی بازلزله زدگان هرات باحضورشاعران ایرانی و افغانستانی،ضمن تسلیت به مردم افغانستان بر ضرورت هوشمندی اجتماعی مردم دو کشور تاکید کرد.
بی بی فاطمه حسینی گفت: گرچه تقسیمات جغرافیایی امروزه، از ایران و افغانستان معنای دو کشور را به ذهن می رساند؛ اما زمینه های ناگسستنی فرهنگی میان جوامع انسانی دو کشور تابع این مرزبندی نبوده و مناسبات مردم این دو جامعه همچون درازای تاریخ، پابرجاست.
وی  سپس به نقش زبان و ادبیات در سپهر این اشتراکات فرهنگی اشاره کرد و افزود: ملموس ترین جلوه ارتباطات انسانی، ارتباط کلامی است و از آنجا که ارتباط،میان مردم افغانستان و ایران به زبان میانجی نیاز ندارد، همزبانی و درک معنای مشترک از واژه ها، مستحکم ترین برج و باروی ارتباط اجتماعی این دو کشور است.
وی سپس به ضرورت هوشمندی سیاسی و اجتماعی مردم این دو کشور در مقطع کنونی تاکید و خاطرنشان کرد: بررسی تاریخ استعمار جهانی ثابت می کند که تفرقه افکنی، پاشنه آشیل بسیاری از برتری طلبی های استبدادی و استعماری است که هر روز به شکلی در مناسبات سیاسی اجتماعی جهان بروز می کند. در مقطع کنونی این جریان منحط بر تفرقه افکنی فرهنگی اجتماعی میان مردم ایران و افغانستان متمرکز شده است و لازم است مردم دوکشوربا هوشمندی سیاسی و اجتماعی، همدلی تاریخی خود را دستخوش چنین توطئه هایی نکنند.‌
گفتنی است انجمن ادبی امین، ساختاری مردمی است که بامسئولیت راضیه رجایی شاعرتوانمندایرانی و دبیری محمدکاظم کاظمی شاعرتوانمند، نویسنده و پژوهشگر افغانستانی از ده سال قبل در محل حسینیه هنر مشهد واقع در مدرس ۴ به صورت هفتگی شاعران ایران و افغانستان را گرد هم آورده است.
این انجمن محور نشست این هفته خود را به هم دردی و هم دلی با مردم زلزله زده افغانستان اختصاص داد و زبان شعر را برای ابراز این همدلی و تسلیت به سوگواران این حادثه به خدمت گرفت.
در زلزله هفته جاری افغانستان به ویژه در ایالت هرات، بیش از ۲۰۰۰ تن از مردم مسلمان و هم زبان ما جان باختند که این حادثه مردم ایران ومهاجران ساکن در ایران از جمله شاعران انجمن ادبی امین را سوگوار کرد.