ایلام/ مدیرکل امور زندان های ایلام با بیان اینکه ۴۰ درصد زندانیان در استان تحت پوشش دوره های حرفه آموزی هستند، گفت: طی سه سال گذشته زمینه آزادی بیش از ۵۰۰ نفر زندانیان استان با کمک خیرین و نیکوکاران فراهم شده است.

مجید احسانی امروز(دوشنبه ۲۳ مردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان ایلام، اظهار داشت: استان ایلام قدمگاه شهدا در دوران دفاع مقدس و پایتخت خدمات رسانی به زوار اربعین حسینی بوده و خدمت در این استان افتخاری بزرگ است.

وی با بیان اینکه همراهی و تعامل مسوولان اجرایی، قضات شریف، ریاست دادگستری استان و دادستان مرکز استان نقش مهمی در راستای هدف این سازمان در باز اجتماعی کردن زندانیان دارد، افزود: وظیفه ما در زندان ها این است زندانیان در طول اجرای زمان حبس، بازتوانی و بازاجتماعی شده و زمینه ای فراهم شود که افراد زندانی بازگشت سعادتمندانه ای به جامعه داشته و از تکرار جرم از سوی این افراد در جامعه با اجرای برنامه های اصلاحی و تربیتی جلوگیری شود.

مدیرکل زندان‌های استان ایلام با اشاره به اینکه یکی از برنامه های مهم ما در زندان ها کمک به بحث آزادی زندانیان با همت و کمک خیرین است، یادآور شد: طی سه سال گذشته زمینه آزادی بیش از ۵۰۰ نفر زندانیان استان با کمک خیرین و نیکوکاران فراهم شده است، سال گذشته زمینه آزادی حدود ۱۶۰ نفر و امسال نیز تاکنون زمینه آزادی ۷۰ نفر زندانی فراهم شده است.

احسانی با اشاره به فعالیت های انجمن حمایت از خانواده های زندانیان، اضافه کرد: مردم می توانند برای رفع مشکلات خانواده های زندانیان ما را در این امر خداپسندانه همراهی و کمک کنند که باید به خانواده زندانیان توجه ویژه ای شود، به منظور کاهش آسیب های اجتماعی در خانواده های مددجویان و زندانیان بیش از ۴۰۰ خانوار مددجوی زندانی تحت پوشش انجمن حمایت از خانواده های زندانیان هستند.

وی ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی، کارگاه های آموزشی آسیب های اجتماعی، تامین و توزیع سه هزار بسته معیشتی و حمایتی برای کمک به خانواده های زندانیان بی بضاعت، ارایه کمک های مالی، کمک به درمان خانوادهای زندانیان و کمک به خود زندانیان بی بضاعت از جمله برنامه هایی است که در راستای کمک به خانواده های زندانیان برگزار می شود.

مدیرکل زندان‌های استان ایلام کمک به اشتغال زندانیان را از اولویت های این سازمان برشمرد و خاطرنشان ساخت: همتراز با برنامه توسعه و تعالی قوه قضاییه با کمک خیرین برنامه های متنوعی در راستای ایجاد زمینه اشتغال برای زندانیان از طریق برگزاری دوره های مهارتی و حرفه آموزی برای زندانیان در زندان برنامه های مختلفی در سطح زندان های استان با بهره گیری از کمک خیرین و بخش های تولیدی تلاش می شود که زمینه اشتغال زندانیان فراهم شود.

احسانی با تاکید بر اینکه بیش از ۳۰ درصد از محکومین واجد الشرایط در سطح زندان های استان فعال در حوزه اشتغال و درآمدزایی برای خود در زندان هستند، بیان داشت: بیش از ۲۶ دوره حرفه آموزی در سطح زندان های استان برگزار و یک مجتمع حرفه آموزی در زندان مرکزی ایلام ایجاد و ۴۰ درصد از زندانیان تحت پوشش برنامه های حرفه آموزی قرار دارند.

وی اضافه کرد: سال گذشته بیش از ۸۰۰ مورد و امسال بیش از ۳۰۰ مورد بازدید قضات از سطح زندان های استان انجام شده است، این بازدیدها با هدف کرامت زندانیان و صیانت از حقوق آنان و رفع مشکلات زندانیان انجام می شود و با اجرای پابند الکترونیکی به عنوان مجازات جایگزین حبس در استان انجام و نظارت های لازم نیز اجرا می شود.

مدیرکل امور زندان های استان ایلام تصریح کرد: بحث دادرسی الکترونیکی به صورت جدی در استان دنبال شده است و بیش از ۹۰ درصد از دادرسی های الکترونیکی بین مرجع قضایی و زندانی بدون انتقال زندانی به خارج از زندان انجام می شود و این خدمت ارزنده ای برای زندانیان و جامعه است.

احسانی با اشاره به فعالیت های حوزه فرهنگی که در زندان انجام می شود، گفت: حفظ قرآن کریم، توجه به فعالیت های ورزشی زندانیان، تجهیز کتابخانه های زندان، کسب ۱۱ مقام قرآنی از ناحیه مددجویان و کسب مقام دوم در مسابقات کشتی زندانیان از جمله موفقیت های فرهنگی در حوزه زندان های استان است.

وی در پایان با اشاره به انتقال زندان قدیمی که در پوسته داخل شهر بود، اظهار داشت: زندان قدیم ایلام مشکلاتی و دغدغه های را برای مردم ایجاد می کرد که با همکاری همه مسوولان استا فضایی دیگری در خارج از شهر ایجاد شد و باید گفت که نگاه ما به زندانی صرفا نگاه بازاجتماعی کردن زندانی است.