عضو دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: خدمات بهداشتی اولیه با پوشش تقریبا قابل قبول و رایگان به عامه مردم ارائه میشود و بیش از ۱۲۰۰ کارشناس تغذیه در نظام خدمات بهداشتی اولیه وجود دارد.
به گزارش ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی انجمن علمی تغذیه ایران، مجید کاراندیش در این ارتباط اظهار داشت: رژیم غذایی و تغذیه سالم میتواند از تعداد قابل توجهی از بیماریهای مزمن پیشگیری کند از جمله بیماریهای قلبی وعروق که یکی از مهمترین علت مرگ و میر در کشور است و از انواع سرطان، چاقی، پوکی استخوان و دیابت نوع ۲ پیشگیری و از شیوع آن کاست.
وی با بیان اینکه تغییر الگوی غذایی وفرهنگ تغذیه مردم به شکل ناگهانی قابل انجام نیست و باید به صورت گام به گام و به شکل تدریجی فرهنگ الگوی غذایی خانوار را اصلاح کرد، ادامه داد: برگزاری کنگره های علمی در حوزه تغذیه و تبادل آخرین یافته های علمی و ایجاد بستر هم اندیشی بین کارشناسان و اساتید این حوزه میتواند در اصلاح تغذیه خانوارها کمک رسان باشد و دستاوردهای خوبی را برای جامعه و اصفهان بدنبال داشته باشد.
وی از کمبود برخی از ریز مغذی ها در برخی از گروه های جمعیتی و در برخی از استان های کم برخوردار خبر داد و افزود: قریب به دوسوم( ۲.۳) بزرگسالان گرفتار اضافه وزن و چاقی هستند و از انجائیکه تغذیه یک پدیده چند بخشی است اصلاح غذایی خانوارها و رفع مشکل چاقی جامعه با هماهنگی بین بخشی امکانپذیر است.
وی گفت: برای اصلاح تغذیه خانوارها صنعت غذا وتجارت غذا اولویت های خاص خود را دارد و نظام های بهداشت و درمان هم اولویت های خاص خود را دنبال می کنند که هماهنگی بین این دو از طریق قانونگذاری امکانپذیر است.
وی از رسانه ها خواست که در ارتقاء سواد سلامت مردم یاری برسانند، ادامه داد: عامه جامعه باید بدانند پیام های سلامت و تندرستی را تنها از منابع معتبر و موثق خود پیگیری کنند