ریحانه اسکندری: بعد از پایان مرحله پلی آف چهار تیم، شهداب یزد، پاس گرگان، پیکان و لبنیات هراز آمل راهی نیمه نهایی شدند. تا جدال جذاب، بهروز عطایی و پیمان اکبری در یک سو و تقابال تندروان و سنگدوینی در سوی دیگر همه چیز را برای نیمه نهایی مهیا کند.

دور رفت مرحله نیمه نهایی روز چهارشنبه، ۱۰ اسفند آغاز شد تا اولین گام برداشته شود.

در اولین دیدار شهداب یزد از ساعت ۱۵به مصاف پاس گرگان رفت، دیداری که قطعا به خاطر نقابل امیر غفور و امین اسماعیل نژاد جذابیت خاص خودش را داشت. در این دیدار شهداب موفق شد با شکست سه بر هیچ پاس چراغ اول را به نفع خود روشن کرد. در تقابل شماره ده ها، امین اسماعیل نژاد توانست امتیاز آور ترین بازیکن میدان باشد.

شهدابی‌ها در ابتدای این مسابقه از ترکیب شهروز همایونفرمنش، مهرداد بابایی، امیر غفور، رامین خانی، مسعود غلامی، مهدی مهدوی و محمدرضا موذن (لیبرو) استفاده کردند.

تیم پاس گرگان این مسابقه را با ترکیب محمدامین حیدری، متین تکاور، امین اسماعیل‌نژاد، علیرضا عبدالحمیدی، متین احمدی و ابراهیم بزمونه شروع کرد و آرمان صالحی لیبرو این تیم بود.

تیم شهداب یزد که مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها است، در پایان مرحله گروهی با ۱۹ پیروزی، هفت باخت و ۵۴ امتیاز به عنوان تیم اول جدول رده‌بندی راهی مرحله بعد شد. پاس گرگان با ۱۵ برد، یازده باخت و ۴۷ امتیاز به عنوان تیم پنجم به پلی‌آف صعود کرد و در مرحله پلی آف در سه مسابقه به مصاف هورسان رامسر رفت و با دو برد، صعودش به مرحله نیمه‌نهایی قطعی شد.

حمله بازیکن تیم‌ملی به تماشاگران!

دومین بازی مرحله رفت نیمه نهایی ساعت ۱۸ بین دو تیم پیکان تهران و لبنیات هزار آمل انجام شد. دیداری که جذابیت های زیادی داشت. از رو به روی هم قرار گفتن اکبری و عطایی گرفته، تا صف آرایی ستاره های هر دو تیم مقابل هم. این بازی از جهات زیادی می توانست بسیار جذاب باشد. هوادارن منتظر بودند ببینند اولین برد برای کدام یک از تیم ها به دست می آید.

بهروز عطایی سرمربی تیم هراز در ابتدای این مسابقه از ترکیب پوریا حسین‌خانزاده، عرفان نوروزی، علی حاجی‌پور، مجتبی میرزاجانپور، محراب ملکی‌سرخی و علی رمضانی استفاده کرد و ابوالفضل قلی‌پور لیبروی این تیم بود. محمد فلاح، رافائل فارینا، حمزه زرینی، علی شفیعی، محمدطاهر وادی و پوریا فیاضی بازیکنان شروع کننده تیم پیکان در این دیدار جذاب بودند که محمدرضا حضرت‌پور به عنوان لیبرو آن‌ها را همراهی کرد.

یکی از نکات جالب توجه این بازی حضور نداشتن امیرحسین به علت محرومیت بود. چندی پیش او به علت دوپینگ حکم یک سال محرومیت را دریافت کرد. البته او بعد از اتفاق در یک مصاحبه نسبت به حکمی که دریافت کرده بود اعتراض نشان داد و گفت به علت مشکلات کلیوی ناچار به استفاده از دارو های کلیوی بوده است که البته مورد قبول قرار نگرفت.

عطایی نیر در مورد محرومیت توخته گفت: «دلیل محرومیت توخته پر نکردن فرم دارویی بود که مصرف کرد. آن دارو درمانی است و در حکمی که برای او صادر شده کتمان دارو دلیل محرومیت عنوان شده است. خیلی هم اهمیتی نداشت و شاید این بچه اطلاع کافی نداشت که باید این دارو که برای بیماری کلیه است را اعلام کند. کمیته استیناف با دقت نظر بررسی خواهد کرد. توخته سرمایه ملی کشور است و چیزی به اسم دوپینگ مصرف نشد، اما آن دارو ممنوعه بود. قطعا کمیته استیناف مثل همیشه به درستی نگاه خواهد کرد و امیدوارم رای به گونه‌ای رقم بخورد که والیبال ملی از داشتن یک استعداد ناب محروم نشود.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اعلام دوپینگ توخته قبل از نیمه‌نهایی شیطنت بود، گفت: «نمی‌خواهم از این کلمات استفاده کنم. زمان جلسه دفاعیه این بازیکن می‌توانست تغییر کند و زودتر یا دیرتر برگزار شود. وقتی قبل از یک بازی مهم این اتفاق می‌افتد، ذهن را به سمت و سویی می‌برد. شاید کمیته پزشکی هم خیلی آگاه نبود که پیش از بازی نیمه نهایی این اتفاق رخ می‌دهد. مهم این است که والیبال ایران در سلامت کار خود را پیش ببرد.»

محمود افشاردوست، امیرحسین منظمی، مصطفی کارخانه نیز بیننده این بازی بودند.

این بازی با نتیجه ۳ بر ۰ به نفع شاگردان عطایی به پایان رسید تا لبنایت هراز آمل با شکست مقتدرانه پیکان گام اول را محکم بردارد.

پیمان اکبری بعد از این بازی در مورد شرایط تیمش و کمبود بازیکن گفت: «تیمی که به دنبال قهرمانی است باید پشت خط‌ زن‌ خوب داشته باشد. ابتدای فصل این موضوع را می‌دانستیم و به آن تاکید کردیم اما فقط فرصت را از دست دادیم. اگر از ابتدا برای این موضوع اقدام می‌کردیم شاید الان دچار این مشکل نمی‌شدیم. رافائل را زمانی جذب کردیم که قیمت دلار پایین‌تر بود و قراردادش به اندازه بازیکن معمولی و درجه دو است، اما روز به روز دلار بالا می‌رود و قیمت قرارداد این بازیکن هم بیشتر می‌شود، اما کیفیت همان چیزی است که در ابتدا بود.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا تعلل به دلیل جذب امین اسماعیل‌نژاد نبود، توضیح داد: «تغییراتی در مدیریت داشتیم. مدیریت قبلی با غفور تمام کرده بود اما بعد از تغییرات، اعضای هیات مدیره موافق به کار گرفتن غفور نبودند و لطمه آن را هم خوردیم. گذشته‌ها گذشته است. مدیریت باشگاه و اعضا در حال حاضر تمام توانشان را گذاشته‌اند و تیم را حمایت می‌کنند تا نتیجه بگیریم و تلاش می‌کنیم عملکرد بهتری داشته باشیم.»

لبنیات هراز آمل با ۱۸ برد، هشت باخت و ۵۲ امتیاز به عنوان تیم دوم و پیکان تهران با ۱۶ پیروزی، ۱۰ باخت و ۵۱ امتیاز با قرار گرفتن در رتبه سوم جدول رده‌بندی مقدماتی راهی پلی‌آف شدند و در مرحله یک چهارم نهایی با گذشتن از سد تیم‌های فولاد سیرجان ایرانیان و نیان الکترونیک خراسان به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند.

حمله بازیکن تیم‌ملی به تماشاگران!

دور برگشت مرحله نیمه نهایی اما، با هیجان بیشتر و حواشی متفاوت تر روز جمعه ۱۲ اسفند پیگری شد تا تکلیف فینالیست ها روشن شود.

از ساعت ۱۵ روز جمعه دو تیم پیکان تهران و لبنیات هراز آمل له مصصاف هم رفتند تا سرنوشت این رالی پر هیجان مشخص شود. در دیدار دوم هم لبنیات هراز آمل با نتیچجه ۳ بر ۱ پیکان را از پیش رو برداشت تا اولین فینالیت این فصل از لیگ برتر را مشخص کند.

بهروز عطایی سرمربی تیم هراز در ابتدای این مسابقه همانند دیدار دور رفت از ترکیب پوریا حسین‌خانزاده، عرفان نوروزی، علی حاجی‌پور، مجتبی میرزاجانپور، محراب ملکی‌سرخی و علی رمضانی استفاده کرد و ابوالفضل قلی‌پور لیبروی این تیم بود.

در آن سوی میدان نیز پوریا فیاضی، محمد فلاح، رضا رضایی، حمزه زرینی، علی شفیعی و محمدطاهر وادی بازیکنان شروع کننده تیم پیکان در این دیدار جذاب بودند که محمدرضا حضرت‌پور به عنوان لیبرو آن‌ها را همراهی کرد. رافائل فارینا تیم پیکان را در این مسابقه همراهی نکرد و به عنوان تماشاگر تلاش هم‌تیمی‌های خود را در سالن نظاره‌گر بود.

در ابتدای ست نخست تیم پیکان دو امتیاز از هراز پیش افتاد. پیکانی‌ها در این ست در دفاع عملکرد خوبی داشتند اما برخی دفاع‌ها منجر به کسب امتیاز برایشان نمی‌شد. رقابت‌دو تیم در پایان این ست بسیار نزدیک پیش رفت و در پوئن ۲۳ برابر شدند اما در نهایت تیم پیکان ۲۶ بر ۲۴ به پیروزی رسید تا نخستین ست برده برابر لبنیات را در مرحله نیمه‌نهایی تجربه کند.

در ست دوم شاگردان عطایی شروع بهتری داشتند و تا پایان ست این برتری را حفظ کردند تا ۲۵ بر ۲۳ به پیروزی برسند و از نظر ست شماری دو تیم یک بر یک برابر شوند.

در ست‌های سوم و چهارم نیز تیم لبنیات هراز آمل با ارائه بازی کم اشتباه برتری خود را به پیکان با امتیازهای ۲۵ بر ۱۵ و ۲۵ بر ۲۲ دیکته کرد تا در نهایت سه بر یک فاتح این مسابقه مهم باشد.

حواشی بازی اما بسیار جالب توجه بود. در اواخر ست چهارم پیمان اکبری سرمربی تیم پیکان تهران با دریافت دو کارت زرد و قرمز از زمین اخراج شد و غلامرضا مومنی‌مقدم مسئولیت هدایت تیم پیکان را برعهده گرفت.

این بازی نزدیک به ۳ هزار تماشاگر داشت وو بعد از بازی درگیری های عجیبی شکل گرفت.

پس از کسب پیروزی توسط لبنیات هراز آمل درگیری بین بازیکنان دو تیم شکل گرفت که حتی به سکوی تماشاگران هم رسید، حضرت پور در ادامه این دیرگیری وارد سکوی هواداران شد و با آن ها درگیر شد. البته در طول بازی هواداران آملی شعار هایی علیه بازیکنان دادند. حضرت پور توسط بازیکنان جدا شد و به رختکن برده شد.عوامل تیم پیکان هم با خبرنگاران وارد بحث شدند و به فیلم گرفتن آنها اعتراض کردند که خبرنگاران هم پاسخ آنها را دادند. همچنین بازیکنان آمل بعد از پیروزی امیرحسین توخته را روی دست خود بلند کردند و به هوا پرتاب کردند تا به نوعی مخالفت خود را با رای محرومیت او ابراز کنند.

عطایی بعد از پایان بازی نسبت به اتفاقات افتاده در بازی و رفتار حضرت پور که بازیکن ملی است گفت: «خودش باید جواب بدهد. من وقتی جنجال اتفاق افتاد را دیدم و آن لحظه که می‌گویید را ندیدم. نمیدانم چه اتفاقی رخ داد و خودش باید درباره رفتارش توضیح دهد.باید فدراسیون و کمیته انضباطی این موضوع را مدیریت کند. معتقدم اخلاق باید حفظ شود. در جریان بازی بازیکنانم کمترین اعتراض را به داوری داشتند و باصبر و حوصله، بازی اخلاق مداری انجام دادند.»

عطایی با تاکید بر این که باید یاد بگیریم که بازی را مدیریت کنیم، گفت: «مربی باید فضای داخل زمین را مدیریت کند. اگر روی کنترل بازیکنان از نظر افکاری تمرکز داشته باشیم مطمئنا این اتفاقات رخ نمی‌دهد. امید فولادی وندا داور بسیار خوبی است و احساس من قبل از بازی این بود که تجربه کافی برای این بازی ندارد اما واقعا داوری کم اشتباهی داشت. اما فشار بر او آوردند و باعث شد سکوها ملتهب شود. داوری اشتباهات تاثیرگذار نداشت و این شلوغی‌ها دلیل دیگری داشت.»

قرا کاپیتان لبنیات هراز آمل نیز درمورد اتفاقات افتاده در بازی گفت: « در انتهای مسابقه اتفاقاتی رخ داد که قشنگ نیست. چه تماشاگران پیکان چه لبنیات هراز همگی مردم ایران و عاشق والیبال هستند و این حرکت‌ها قشنگ نیست. اینگونه رفتارها از بازیکن ملی‌پوش قشنگ نیست و امیدوارم دیگر چنین حاشیه‌ها و برخوردهایی ایجاد نشود.بازیکنان لبنیات حرکتی انجام ندادند و واکنش بازیکنان پیکان و لیبروی آن‌ها بود. ما به سمت جایگاه تماشاگران حریف نرفتیم. نباید به سمت سکوهای تماشاگران لبنیات هراز آمل می‌رفتند و از جوانی که تازه ابتدای راهش است، این رفتار قشنگ نیست.»

حمله بازیکن تیم‌ملی به تماشاگران!

حمله بازیکن تیم‌ملی به تماشاگران!

دومین و آخرین بازی مرحله برگشت نیمه نهایی دیدار دو تیم شهداب یزد و پاس گرگان بود. در این بازی مدافع عنوان قهرمانی با نتیجه ۳ بر ۲ پاس گرگان را شکست داد تا شانس خود برای کسب قهرمانی دوم را حفظ کند.

پاس که در ست‌های اول و سوم ۲۹ بر ۲۷ و ۲۵ بر ۱۹ این مسابقه پیروز میدان شده بود، در ست‌های دوم، چهارم و پنجم به ترتیب با امتیازهای ۲۵ بر ۱۳، ۲۵ بر ۱۶ و ۱۸ بر ۱۶ نتیجه را به شهداب واگذار کرد تا حریف تیم پیکان در دیدار رده‌بندی شود. پاسی‌ها در این مسابقه به رغم شایستگی و ارائه نمایشی متفاوت نتیجه را واگذار کردند. امیر غفور امتیاز آور ترین بازیکن این دیدار شد.

حمله بازیکن تیم‌ملی به تماشاگران!

مسابقه رده‌بندی لیگ برتر والیبال مردان به صورت تک بازی ساعت ۱۴:۳۰ روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند برگزار می‌شود و دیدار فینال نیز ساعت ۱۸ همان روز انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴