سپهر ستاری: در شرایطی که طی روزهای اخیر صحبت‌های مختلفی در خصوص حضور تماشاگران در بازی دربی مطرح شده بود، مهدی تاج امروز رسما اعلام کرد که این دیدار با حضور تماشاگر برگزار خواهد شد. مهدی تاج درحالی چنین تصمیمی گرفته که در هفته‌های گذشته بارها در خصوص وضعیت ایمنی ورزشگاه آزادی هشدار داده شده و برگزاری بازی دربی با حضور تماشاگران ممکن است باعث یک فاجعه بزرگ شود.

ماجرا از جایی شروع شد که عاصم یوسفی در پاسخ به انتقادات احمد مددی مدعی شد ورزشگاه آزادی برای اولین بار مجوز حرفه‌ای گرفته است. مددی پیش از این با انتقاد از عاصم یوسفی گفته بود ورزشگاه آزادی به دلیل عدم تخصیص بودجه بازسازی دچار شکاف‌هایی شده است. ادعایی که در همان ابتدا واکنش فدراسیون فوتبال را هم به دنبال داشت و مدیر صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون با تکذیب ادعای مطرح شده گفت که کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ایران تعلیق است و به کل این ماجرا را رد کرد. گویا ماجرا از این قرار بوده که شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی یک گواهی از شرکتی داخلی گرفته که البته نام شرکت هم اعلام نشده است!

محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی درباره آخرین وضعیت ورزشگاه آزادی به خبرنلاین گفت:«بر اساس بررسی های انجام گرفته تعدادی از سکوهای ورزشگاه نیاز به مقاوم سازی داشتند. تاکید می کنم اطلاعات ما بر اساس اسناد و دیتاهایی بود که این شرکت مشاور در اختیارمان قرار داده است. البته این مشکلات با ترمیم و مقاوم سازی قابل حل است اما ما از این شرکت مشاور خواستیم دیتاهای بیشتری در اختیارمان قرار دهد. آخرین بار یک هفته قبل از آنها خواسته ایم تا دیتاهای جدیدتر و بیشتر را در اختیارمان قرار دهند که هنوز این اتفاق رخ نداده است.»

این موضوع اما خلاف صحبت‌های احمد مددی است؛ مدیرعامل سابق استقلال و مدیر سابق ورزشگاه آزادی پیش از برکناری در ادعایی ترسناک درباره این ورزشگاه گفت:«سازه‌اش ترک دارد و می‌تواند یک متروپل جدید برای کشور شود!»

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان مسکن: تعدادی از سکوهای ورزشگاه آزادی ناامن هستند/ نمی دانیم از کجا گواهی ایمنی گرفتند!

شرایط نامناسب ورزشگاه آزادی از سوی رئیس سازمان نظام مهندسی هم تایید شده و آن‌ها معتقدند ایراداتی که یک ماه قبل از آن صحبت شد در این مدت کم قابل رفع شدن نبوده و حتی در زمان بازدید آن‌ها هم عملیات عمرانی صورت نگرفته است. در ماه‌های گذشته بازی‌های لیگ برتر بدون حضور تماشاگر برگزار شده و خطری در این خصوص وجود نداشته ولی حالا تاج اعلام کرده قصد دارد دربی پایتخت را با حضور تماشاگر برگزار کند که این تصمیم نگرانی‌های زیادی را به وجود می‌آورد.

اگر تصمیم بر این باشد که تنها بخشی از سکوهای ورزشگاه در اختیار تماشاگران باشد تا حد زیادی نگرانی رفع می‌شود چرا که در این صورت می‌توانند سکوهای نیازمند بازسازی را خالی بگذراند اما اگر بنا باشد که بازی با حضور جمعیت بیشتری از تماشاگران برگزار شود آن موقع مسئولیت هر فاجعه‌ای با فدراسیون فوتبال و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است. مهدی تاج گفته دربی پیشانی و ویترین فوتبال ایران است و باید با حضور تماشاگر باشد اما حفظ این ویترین و مانور دادن روی حضور تماشاگران نباید به قیمت جان یک عده تمام شود.

موضوع دیگری که هنوز در خصوص تماشاگران حل نشده بحث حضور بانوان است. موضوعی که فیفا بارها در خصوص آن هشدار داده بود و اگر در بازی دربی رعایت نشود ممکن است مشکلات زیادی برای فوتبال ایران به وجود آورد. بحثی که فدراسیون فوتبال خودش باید آن را حل کند.

در شرایط فعلی خطرهای برگزاری مسابقه دربی با حضور تماشاگر کاملا مشخص است و فدراسیون فوتبال باید در خصوص نحوه حضور تماشاگران، ظرفیت ورشگاه و جایگاه‌هایی که برای تماشاگران در نظر گرفته شده توضیح بدهد.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان مسکن: تعدادی از سکوهای ورزشگاه آزادی ناامن هستند/ نمی دانیم از کجا گواهی ایمنی گرفتند!

۲۵۸ ۲۵۸