مهری رنجبر: خیلی دیر فیکس تیم ملی والیبال شد،آن هم روزهایی که خیلی ها فکر می کردند، در نبود سعید معروف، او نمی تواند. نمی تواند و یک جای کار در تیم ملی می لنگد. اما توانست. هر چند سخت بود، حتی انتقاداتی هم به کارش شد، اما توانست و خیلی خوب هم توانست. به گفته خودش با راهنمایی های پدرش تا جایی که حتی منتقدان هم اعتراف کردند وادی از پس کار برآمد. حرف از محمد طاهر وادی پاسور تیم ملی والیبال است. شاید آخرین بازیکن از نسل والیبالی های ملی پوش اسلامشهری، تربیت شده، به دست ابراهیم وادی. او این روزها بازیساز و مغز متفکر تیم ملی والیبال ایران است. با پاسور تیم ملی والیبال از همه جا صحبت کردیم، حرفهایش قبل از قهرمانی جهان خالی از لطف نیست.

تو در ۳۰ سالگی به ترکیب تیم فیکس تیم ملی اضافه شدی. ۳۰ سالگی دیر نیست؟

من بودم، شاید ۵-۶ سال نفر سوم در اردو بودم و خط می خوردم. دلیلش مربیان خارجی قبلی بوده، نمی دانم دلیلش را باید از آنها بپرسید که فنی بوده، یا اخلاقی و… آنها نظر می دادند. حالا آقا بهروز که آمد به من اعتماد کرد و خوشحالم که جواب اعتمادش را دادم.

دلیل اصلی می تواند رقیب سرسخت، قدیمی مثل سعید معروف باشد.

جدای از سعید معروف که بود، اما می توانستم پاسور دوم تیم انتخاب شوم. شاید عملکردی داشتم که به تیم ملی کمک می کردم، اما همه این سالها مرا انتخاب نکردند. کولاکوویچ یک بار برای یک هفته مرا انتخاب کرد که من برای بازی با آمریکا درخاک آمریکا بد بازی نکردم و این طرف هم لیگ ملتهای سال قبل در ریمینی هم عملکرد بدی نداشتم، از ۹ بازی، ۵ بازی را بردیم اما یکدفعه مرا کنار گذاشتند. نمی دانم چرا؟

رابطه ات با سعید معروف خوب است؟

رابطه خوبی داریم و مشکلی با هم نداریم.

با او به عنوان نفر اول پاسوری مشورت و صحبت می کنی؟

قبل از لیگ ملتها با او صحبت کردم و یکسری راهنمایی هم کرد . رابطه ما با هم خوب است.

در پست شما،سعید معروف یکسری شیطنت ها و ریزه کاریهایی دارد. که هواداران والیبال با تماشای آن خیلی لذت می برد، تو هم چنین شگردهایی داری یا فعلا ریسک نمی کنی؟

سعید معروف جایگاهش را در تیم ملی پیدا کرده بود، کاپیتان و نفر اول تیم ملی بود و به راحتی می توانست این کارها را انجام دهد، حتی اگر اشتباهی هم پیش می آمد کسی به او خرده نمی گرفت، می گفتند زیبایی های والیبال است. اما من تا بخواهم تا به آن جایگاه برسم، یکی، دو سالی زمان می برد تا حرکات ریسکی هم انجام دهم. تقریبا سبک بازی من هم ریسکی است اما فعلا ترجیح می دهم اول جایگاهم را در تیم محکم کنم ، تیم نتیجه بگیرد و هماهنگی با بچه ها به وجود بیاید و بعد کم کم حرکات ریسکی را هم به وقتش انجام می دهم.

تیم تغییر نسل داشت و بازیکنان تقریبا به جز میلاد، جدید هستند، این بازیکنان را نسبت به بازیکنان قبلی چه تفاوتی دارند.

تغییرات در تیم خدا را شکر مثبت بوده، بچه ها بازیکنانی هستند که برای تلاش مضاعف آمده اند تا جایگاه مدنظردر والیبال را زودتر به دست آورند. بچه ها انگیزه زیادی دارند و خوب هستند.

فکر می کنی از لیگ ملتها با تجربه تر شده ای و بهتر در قهرمانی جهان نتیجه می گیری ؟

لیگ ملتها دیگر تمام شد، اگر ما در باد آن بازیها بخوابیم، قطعا نتایج ضعیف تری می گیریم، ولی اگر از آن بازیها درس بگیریم، اینکه باختها در چه صورتی رقم خورد، در حالی که ۴ پوئن بالا بودیم، اما بعد باختیم، مثل بازی با بلغارستان، هلند یا حتی بازی دوم با لهستان در مرحله نیمه نهایی لیگ ملتها ، ست چهارم سوار بازی بودیم اما ست پنجم ، یک دفعه بازی را رها کردیم.

وادی: سبک بازی من هم مثل معروف، ریسکی است

چه اتفاقی افتاد که بازی برده را باختید؟

احساس می کنم راضی شدیم از بازی ست چهارم و انگار رها کردیم.

شاید حس کردید مثل بازی اول، ست چهارم را که بردید، ست پنجم هم برای ماست اما برعکس شد.

واقعا ما فکر کردیم بازی تمام شد، ولی آنها خیلی بهتر کار کردند. البته که داوری هم یکی، دوپوئن را به نفع لهستان گرفت، همان اول ست پنجم حمل توپ و سردفاع لهستان را نگرفت و همین خیلی به نفع آنها شد.

در والیبال، ویدئو چک هست، var هم به فوتبال آمده و سر آن خیلی بحث هست ، داوری با ویدئو چک هنوز هم مشکل دارد؟

یکسری از حرکات در ویدئو چک نیست، مثل توپی که رد می شود یا خطای حمل و… را نمی زند. داور در ست پنجم بازی با لهستان داور خطای حمل لیبروی لهستان را نگرفت، اگر می گرفت و نتیجه ۱- صفر به نفع ما می شد شرایط، فرق می کرد.

چقدر فوتبالی هستی؟

من فوتبال را هم دوست دارم. تیم رئال را دوست دارم.

این فصل رئال خیلی خوب است؟

آن بازیکنان رفتند.

نه امسال

بازیکنان خوبی خریده اند، نمونه اش لواندوفسکی فوق العاده است.

یعنی بازیهای رئال را دنبال می کنی؟

خیلی نه. به ویژه حالا که دیگر بچه دارم و اصلا نمی شود فوتبال نگاه کنم.

پس وقت تماشای فوتبال را نداری.

واقعا وقت تماشا ندارم . من از تمرینات تیم ملی، ساعت ۱۰ شب به خانه می رسم.

زندگی متاهلی و بچه اجازه نمی دهد وقت آزاد داشته باشی؟

دقیقا. من صبح که تمرین می آیم، حداثل تا ساعت ۹ شب خانه نیستم و وقتی می رسم باید با سینا پسرم بازی کنم وسرو کله بزنم.

وادی: سبک بازی من هم مثل معروف، ریسکی است

بعداز تمرین برایت حالی می ماند تا با سینا سرو کله بزنی؟

با بچه همیشه انرژی هست.

معمولا ورزشکاران در دوره حرفه ای ازدواج نمی کنند و بچه دار هم نمی شوند. اما تو ازدواج کردی و بچه هم داری. چه پیشنهادی داری؟ زندگی متاهلی کنار ورزش حرفه ای یا نه بماند بعداز ورزش حرفه ای؟

بستگی به خود هر فرد دارد. زندگی شخصی هرکسی است .من نه می گویم ازدواج کنید و نه می گویم ازدواج نکنید.

ازدواج چقدر به پیشرفت تو کمک کرد؟

خیلی. ازدواج به من خیلی کمک کرد.چرا که بعداز ازدواج دغدغه فکری من تنها به خانواده دو نفره ام ختم می شود و بقیه دیگر برایم مهم نیستند.

به این فکر می کنی که من پیشرفت کنم و درآمدم بیشتر شود به خاطر خانواده ام؟

دقیقا هدفگذاری من در زندگی ام به خانواده ام محدود شده و حداقل، حداقل این است که همه پولم را جمع می کنم تا یک زندگی خوب برای خانواده ام درست کنم. هدف ما یکی است.و

خانواده ات از اینکه مدام درگیر والیبال ، اردو، سفر و مسابقه هستی، ناراحت نیستند؟

من سعی می کنم زمانی که هستم، کنار خانواده ام در سفر و تفریح باشم تا وقتی نیستم جبران شود.

تو در گدانسک دلت برای پسرت تنگ شده بود و می خواستی برگردی تهران. چطور تحمل کردی؟

قرار بود ما به تهران نیایم و از ایتالیا به قهرمانی جهان برویم. وقتی به مرحله نهایی صعود کردیم، گفتند تهران برنمی گردیم، من گفتم خودم بلیت می گیرم، می روم. من به آقا بهروز گفتم شما نمی آیید من بلیت می گیرم، می روم و برمی گردم. گفت نه ناراحت نباش با هم می رویم، تو بروی من هم برمی گردم ایران.

وادی: سبک بازی من هم مثل معروف، ریسکی است

تو بچه اسلامشهری، چطور والیبالی شدی؟

من پدرم ابراهیم وادی، مربی والیبال است. مربی که ۱۶-۱۷ بازیکن مثل محمد کاظم، حمزه زرینی ، فرهادی نظری افشار، آرش کشاورزی، ولی نور محمدی بازیکنانش بوده اند و در تیم ملی بازی کرده اند.

پس والیبال ورزش خانوادگی شماست؟

بله. اتفاقا پدرم با گروه میهن در اسلامشهر همکاری می کند و آکادمی معروف اسلامشهر را فعال کرده است.

انگار تو آخرین نفری از نسل بازیکنان والیبال اسلامشهری در تیم ملی هستی؟

من آخرین نفر نسیتم. دو، سه بازیکن دیگر هم هستند اما من آخرین بازیکن اسلامشهری در تیم ملی هستم. حالا دوباره بابا کار را شروع کرد.

قد چقدر در موفقیت یک پاسور تاثیر دارد؟

قد خیلی مهم است. حالا ما بازیکنی داریم با ۲ متر قد که فشار کمتری برای پریدن متحمل می شود، چرا که بازیکن دو متری دست های بلندتری دارد، با این حساب فشار کمتری در پریدن می گذارد و کمتر خسته می شود و راحت تر دفاع می کند و اسپک می زند. البته که کنار بازیکن قد بلند، تکنیک و هوش خیلی مهم است. چرا که بازیکن بلند قد بدون تکنیک کار خیلی سختی دارد.

شما در بازی مقابل بازیکنان درجه یک دنیا ، تفاوت قد را چطور جبران می کنید؟

یک بازیکنان ایرانی این است که در بازی جلوی بازیکنان قد بلند، انرژی زیادی می گذارد. ما در بازی اول مقابل لهستان که برنده شدیم، باورتان نمی شود وقتی شب به اتاق دکتر تیم رفتم دیدم همه آنجا بودند. یعنی فشار زیادی گذاشتیم که توانستیم آن تیم را ببریم. یعنی از ۱۰۰ درصد حتی بچه ها ۲۰-۳۰ درصد بیشتر توان گذاشتند تا برنده شدیم. این توانمندی ایرانی هاست، با اینکه قد و هیکل ما کوچکتر از بازیکنان حریف است اما برای جبران فشار بیشتری به حریف می آورد. ایرانی ها کمی هم هوش خرج می کنند وبا دست بازیکنان بازی می کنند.

این باهوشی بچه ها را در بازیها حس می کنی؟

دقیقا. بعضی از بچه ها در بازیها حرکاتی را انجام می دهند که بازیکنان تیم مقابل می مانند که چطور با دست دفاع بازی کرد؟ چطور جا خالی انداخت. میلاد یکسری کارها را خوب بلد است یا اسفندیارو امین سر دفاع زدن را خیلی خوب بلد هستند.

چرا از بین بچه های ما شاید یکی ، دو نفر مثل برزیلی ها، ایتالیایی ها، سرویس پرشی خوب می زنند؟

ما حالا سه ، چهار نفری داریم که مثل آنها سرویس پرشی می زنند. یکی از دلایلش هم جثه و هیکل بازیکنان ماست. بازیکنان ایران نسبت به بازیکنان فرانسوی، لهستانی، جثه کوکتری دارند که باعث می شود قدرت بدنی کمتری داشته باشند. ولی امین ، اسفندیار، میلاد وتوخته سرویس های پر قدرت می زنند.

وادی: سبک بازی من هم مثل معروف، ریسکی است

دلیل قوت آنها برای زدن سرویس های پرشی به بازی در لیگ های اروپایی برمی گردد؟

نه به بازی در اروپا ربطی ندارد، بلکه به فیزیک بدنی است.

کورک کاپیتان تیم ملی لهستان با هیکلی که دارد به زور از این در رد می شود. او به دلیل هیکلش کتف بزرگتری هم دارد و راحت سرویس می زند یا سیمون کوبایی جثه بزرگی دارد. همه بازیکنان اروپایی هم نمی توانند سرویس های قدرتی با سرعت بالای ۱۲۰ متر بزنند، ما هم ۴ نفر بازیکن داریم که راحت سرویس های با سرعت بالای ۱۲۰ متر می زنند. مرتضی شریفی هم در تمرین راحت سرویس با سرعت ۱۳۰ می زند. جثه بندی ها کمی تاثیرگذار است.

وقتی تو پاسور شماره یک تیم شدی، خیلی ها می گفتند نمی توانی، چطور شد؟

نمی خواهم بهانه گیری کنم، اما من هفته اول لیگ ملتها انگشتم در رفت و هفته سوم خوب شد. نوسان پاسم زیاد ،بازی تدارکاتی هم بود و هماهنگی بچه ها زمان برد. از طرفی مردم هم والیبال را دوست دارند و دلشان می خواهد همیشه در اوج باشد، خدا را شکراواسط هفته دوم تیم هماهنگ شد و بچه ها همدیگر را قبول کردند که این شرایط را داریم و برای شکست تیم ها با انگیزه بیشتری کار کنیم.

سید محمد موسوی می گفت محمد وادی برخلاف انتظار،خوب از پس کار برآمد. پاسوری پست حساسی است، خودت چطور کار کردی تا بازی به بازی بهتر شدی؟

مربیان خیلی به من کمک کردند و از اطلاعاتی که پدرم به من می داد نهایت استفاده را بردم. وقتی با او صحبت می کردم، می گفت باید آرامشت را حفظ کنی ، کنترل بازیکنان با توست و تو باید بدانی به کدام بازیکن پاس بدهی و به کدام نه. شاید هیجان امین خیلی زیاد باشد و نباید همه پاس ها را به امین بدهی، بلکه تقسیم کن، از توخته و جلوه به موقع استفاده کن. این مسائل خیلی کمکم کرد.

مشاور قوی داشتی؟

وقتی پدرت والیبالیست باشد، این طوری می شود( با خنده)

همان موقع، یکسری انتقادات در فضای مجازی هم به نتایج تیم بود. آن را چه کار می کردی؟

ما نمی خواندیم. من خیلی در فضای مجازی فعال نیستم، سعی می کردم انتقادات را نخوانم و اگر هم ناخواسته انتقادی به چشمم می خورد، بعد مثبت آن را می گرفتم. این طور که منتقد ایرانی است و به خاطر تعصبش به تیم ملی ، دلش می خواهد همیشه تیمش بالا باشد .

مربی ما ایرانی است، تو با مربی خارجی هم کار کردی. چقدر فرق هست یا سطح مربیان والیبال ایرانی به خارجی ها نزدیک هست یا نه؟

آقا بهروز سطح مربیگری اش بالاست و حتی می تواند با مربیان بزرگ دنیا برابری کند. او هم مثل بازیکنی است که میدان بیشتری ببیند باتجربه تر می شود. حالا مربی خارجی که می آید چهارتا بازی جهانی و اروپایی رفته . مربی در اولین تجربه اش نتیجه خوب گرفته، پس به او بها داده شود نتیجه خیلی خوبی می گیرد. تیم فرانسه ۷-۸ سالی است که همین بازیکنانش روی دست هم بازی می کنند و مربی اش تازه تغییر کرده ، قهرمان المپیک و لیگ جهانی شده است. بازیکنان با بازی کنار هم شناخت کاملی از هم پیدا می کنند. مربی ایرانی وقتی تیم می بازد بیشتر حرص می خورد و بیشترروی ضعف ها تمرکز می کند، اما مربی خارجی می گوید باختیم رفت به بازی قبلی فکر نکن و تمرکزت را روی بازی بگذارد. در حالی که تا ضعف ها را برطرف نکنی، پیشرفتی به وجود نمی آید.

حالا چی؟

حالا روی ضعف ها خیلی بیشتر کار می کنیم. اشتباهاتی که در لیگ ملتها از آن ضربه خوردیم.

دو اشتباه بگو که حالا روی آن کار می کنید

دفاع روی تور، توپگیری توپهای برگشتی که بخوابانیم.

برای این کار تمرین خاصی دارید؟

بله. مربیان از کنار زمین توپ های بلند می زنند تا توپ ها با ارتفاعات مختلف برسد و ما همان را باید بازی کنیم. یا ضرب اول را مربی می زند و ضرب دو و سه را ما باید بازی کنیم.

وادی: سبک بازی من هم مثل معروف، ریسکی است

تغییر ترکیب تیم با نتیجه ای که در لیگ ملتها گرفت، با چه واکنشی رو به رو شد

نسل قبلی بازیکنان بزرگی بودند و بازی به جای انها کمی سخت است. تا بخواهی ذهن مردم را از نسل قبلی پاک کنی زمان می برد. مردم باید بازی خوب، نتیجه و مقام خوبی ببینند. خدا را شکر ما کم کم این روند رو به رشد را نشان دادیم ، امیدوارم در قهرمانی جهان هم عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.

واکنش مردم بعداز لیگ ملتها به شما چطور بوده؟

بعداز لیگ ملتها برخورد مردم خیلی بهتر شده و خیلی به ما لطف دارند. تبریک می گویند، کادو می فرستند.

قهرمانی جهان را چطور می بینی؟

ما خیلی تلاش کردیم و حتی روزهایی ۳ ساعت صبح و ۳ ساعت بعدازظهر تمرین کردیم . امیدوارم نتیجه خوبی بگیریم.

تو برای پاسوری فیکس در زمین برای قهرمانی جهان رقابت داری. این رقابت چطوراست؟

رقابت داخل زمین داریم، اما بیرون از زمین رفاقت داریم.

این شعار نیست؟

نه می توانید در تمرین ببینید.

هینن می گفت تاکتیک والیبال در زمین پیچیده تر از فوتبال است. چه فرقی دارد، چطور دست حریف را می خوانی؟

سه دفاع زیر تور است و چهار مهاجم از تیم حریف و بعضی مواقع پاسور هم هست، یعنی ۳ به ۵ باید با آن تیم مقابله کنی، اگر باهوش باشی می توانی دست حریف را بخوانی، وگرنه می زنند. به هر حال ۵ نفر بیشتر از ۳ نفر

هستند.

تشخیص این کار با پاسور است؟

موقع دفاع این سه نفر هرکدام باید باهوش باشند و موقع حمله آن ۵ نفر پاسور باید تشخیص بدهد که به چه کسی پاس بدهد که راحت تر توپ را بخواباند.

چند مدل مختلف برای پاسور هست؟

مدلهای زیادی هست، مثلا امیر حسین توخته ۷-۸ مدل پاس دارد، سید محمد موسوی هم ۷-۸ مدل دارد. هر کدام نقطه قوت خاصی دارند و بعد پایین تر می آیند. پاسور هم سعی می کند از قوتهای یک مهاجم استفاده کند.

عمر قهرمانی پاسور چند سال است؟

من تا هروقت بدنم کشش داشته بازی کند. فرقی نمی کند تیم ملی یا باشگاهی. ما هنوز پاسور داریم که تا سن ۴۷ سالگی بازی می کند. پاسوری پستی است که می تواند اما پشت خط زن سخت است. چون سرعتی زن ها بیشتر پرش دارند اما پاسور می تواند بپرد یا نپرد. آن پرش باعث مصدومیت زانو، کتف و… می شود.

تو مسابقات قهرمانی جهان رو هم تجربه کردی، چطور تجربه ای بود؟

مسابقات جهانی برایم خیلی خوب بود و تجربه عالی محسوب می شد. بازی کنار بزرگان باعث شد تا از تجربه پاسورهای با تجربه نکات زیادی یاد بگیرم.

شاید خیلی ها بعداز درخشش تیم ملی در لیگ ملتها، توقع عملکرد بهتری در قهرمانی جهان داشتند، اما نشد. چرا؟

مردم ایران همیشه دوست دارند بهترین بازیها را از تیم ملی ببینند. البته حق دارند اما همه تیم ها از بازیکنان با تجربه اشان استفاده میکنند، در مقابل تیم ما کمی جوان و کم تجربه شده و همین موضوع روی نتیجه تیم تاثیر داشت.

قصه درگیری لفظی بین تو و اقای عطایی در قهرمانی جهان چی بود؟ بعضی ها میگن وقتی تو بدون ساق دستهات به زمین برگشتی ، ثابت می کنه که بابت ناراحتی و عصبانیت از بگو و مگو ساق هات رو دراورده بودی

اصلا بحثی بین من و اقای عطایی نبود، من وقتی از زمین بیرون آمدم داشتم توضیح می دادم که به مجرد یک پاس را گفتم، اما اومتوجه نشد، وقتی این توضیح را میدادم دستم بالا بود، برای شیطنت از من عکس گرفتند.

تو شخصیت آرامی داری ، اما امیر حسین اسفندیار گفته بود وادی با شوخی هایش ما را عاصی می کند. واقعا در این حد ؟

من با بچه ها راحت هستم ، گاهی اوقات برای عوض شدن جو کمی شوخی میکنیم

لیگ برتر امسال رو چطور می بینی؟

لیگ امسال خیلی خوب است، چرا که بازیها فشرده نیست و بازیکنان با استراحت خوبی که بین بازیها دارند، عنلکرد بهتری دارند وهمین مساله به پویایی لیگ کمک می کند.

به نظر خودت محمدطاهر وادی امسال بعداز کلی تجربه جدید ، چقدر با محمد طاهر وادی سالهای قبل فرق کرده؟

امسال برای خودم برنامه ریزی دارم تا بهترین عملکرد را داشته باشم و ضعف هایم را برطرف کنم .

تو بین سه پاسور برتر دور مقدماتی قهرمانی جهان بودی، این نشان می دهد راه را درست رفتی؟

بهترین بودن هر بازیکن به هم تیمی هاش بستگی دارد، من تشکر میکنم از هم تیمی هایم در قهرمانی جهان که با بازی خوب، کمک کردند تا بقیه بهترین باشند البته کادر فنی هم با یادآوری نکات مثبت به ما کمک میکنند.

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴