زاوش محمدی: پخش سریال یاغی از شبکه نمایش خانگی در ماه‌های اخیر توجهات زیادی را نسبت به رشته کشتی جلب کرده و حتی باعث شده بسیاری از نوجوانان به سمت این رشته بروند. کشتی یکی از مهم‌ترین رشته‌های ورزش ایران است که در المپیک و مسابقات جهانی افتخارات زیادی کسب کرده و از نگاه خیلی‌ها ورزش اول کشور به حساب می‌آید.

به بهانه پخش سریال یاغی به سراغ مهدی مغانی، از مربیان پایه کشتی در تهران رفتیم و با او در خصوص وضعیت این روزهای این رشته ورزشی در رده‌های سنی پایه صحبت کردیم:

شما یکی از مربیان پایه کشتی تهران هستید و سال‌ها در این رشته سابقه فعالیت دارید. این روزها هم سریال یاغی پخش می‌شود و نقش اول آن کشتی‌گیر است که باعث شده تب کشتی در تابستان همه‌گیر شود. کمی در مورد این قضیه بگویید.

اتفاقا یکی از بازیگران آن هم از شاگردان من است. شروع این سریال که درباره کشتی است خیلی خوب بود و باعث شد جوانان هم برای حضور در این رشته انگیزه بگیرند و انگار کشتی دوباره زنده شده است. امسال خب مسابقات جهانی هم برگزار شد و تیم‌های ما مقام آوردند. اینکه آقای دبیر رییس فدراسیون کشتی است هم انگیزه‌ها را بیشتر کرده و بیش از قبل به مربیان بها می‌دهند و ارزش می‌گذارند. وقتی مربیان دیده شوند می‌توانند شاگردان بهتری را تربیت کنند. اگر مربیان تامین نباشند و به آن‌ها رسیدگی نشود خب نمی‌توان انتظار پیشرفت داشت. الآن اینکه این سریال پخش شده خیلی از خانواده‌ها انگیزه دارند که بچه‌های کم سن و سال را به سمت کشتی بفرستند. الآن سالن ما نسبت به قبل شلوغ‌تر شده و تعداد بچه‌ها بیشتر شده است. خیلی از بچه‌ها از آن الگوبرداری می‌کنند.

بازیگر یاغی هم شاگرد شما بوده است؟

بازیگر نقش حمید گرگین که امیررضا خانی نقش آن را بازی می‌کند شاگرد من بوده است.

الآن بین شاگردانی که دارید کسی هست که بتواند به دوبنده تیم ملی و مسابقات جهانی برسد؟

بله. شاگردان من سن و سال کمی دارند و هدف اصلی ما هم همین است که این بچه‌ها به تیم ملی و جایگاهی که لیاقت آن را دارند، برسند. البته این هدف دوم ماست چون محله ما یک جای محروم است و افراد خلافکار زیادی اینجا حضور دارند، هدف اول ما این است که تلاش کنیم این بچه‌ها در یک فضای سالم و ورزشی بزرگ شوند و هدف بعدی هم این است که آن‌ها را به تیم ملی و مدارج بالاتر برسند.

پخش یاغی کشتی را دوباره زنده کرد!

شرایط تیم ملی کشتی را چطور می‌بینید؟ الآن مسابقات جهانی در پیش است. مخصوصا پس از اتفاقاتی که در المپیک رخ داد.

گروهی که الآن در راس کار هستند هماهنگی خوبی باهم دارند. دز علیرضا دبیر تا محسن کاوه و پژمان درستکار همگی چند سال کنار هم بوده‌اند و تعامل خوبی دارندو مطمئنم ما در مسابقات جهانی نتیجه‌ای می‌گیریم که شاید در تاریخ کشتی هم کمتر دیده‌ایم.

الآن شرایط تیم‌های پایه را چطور می‌بینید؟ خیلی‌ها معتقدند کشتی دیگر مثل دهه‌های قبل طرفدار و علاقه‌مند ندارد!

اینکه شما می‌فرمایید درست است. اگر حمایت باشد استقبال بیشتری می‌شود ولی در غیر این صورت کمرنگ می‌شود. الآن با یک سری کارهای مثبتی که فدراسیون انجام داده خب علاقه‌مندی و انگیزه خیلی از قهرمانانی که از کشتی دور بودند زنده شده و دوباره به کشتی برگشته‌اند و می‌خواهند به دوران اوج برگردند. تیم‌های پایه هم همینطور است. اردوهای مشترکی که گذاشتند باعث انگیزه شده و بچه‌ها متوجه می‌شوند که شانس پیشرفت و دیده شدن را دارند. خب ورزشکار هم دوست دارد دیده شود و به آرزویش برسد و این به حمایت برمی‌گردد. اگر ارزش قائل شوند کشتی ما دوباره به اوج برمی‌گردد و حتی از سال‌های قبل هم بهتر می‌شود. هدف و کار گروهی خوبی پشت این قضیه است که پشت آن آقای دبیر قرار دارد که خیلی برای پیشرفت کشتی زحمت می‌کشد و از تمام ارگان‌ها کمک می‌گیرد تا کشتی‌گیران را تقویت کند و به آن‌ها نشان دهد مه برای آن‌ها ارزش قائل است.

پخش یاغی کشتی را دوباره زنده کرد!

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸