به گزارش خبرنگار اعزامی به توکیو، بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی معلولان جهان در شهر توکیو به پایان رسید. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های کمیته ملی پارالمپیک ایران برای ارتقا جایگاه کشورمان در جدول رده‌بندی مدال‌ها تأکید بر کیفی گرایی در اعزام‌ها بود. اعزام‌هایی که اکنون نتیجه آن دورقمی شدن شمار مدال‌های طلا است.

ورزشکاران نابینا نگین درخشان کاروان سردار دل‌ها

یکی از فدراسیون‌هایی که سیاست کیفی گرایی را به بهترین شکل ممکن اجرایی کرد فدراسیون ورزش نابینایان و کم بینایان بود. فدراسیون که با وجود کسب بیش از ۱۵ سهمیه پارالمپیکی تنها هشت ورزشکار را راهی سرزمین آفتاب کرد ورزشکارانی که شانس رسیدن به سکو بودند بود. علی پیروج (پرتاب نیزه)، سامان پاکباز (پرتاب دیسک)، مهدی اولاد و نورمحمد آروخی (پرتاب وزنه)، وحید علی نجیمی (دونده) و امیر خسروانی (پرش طول) و وحید نوری و محمدرضا خیرالله زاده (جودوکار) ورزشکاران اعزامی به توکیو هستند.

ورزشکاران نابینا نگین درخشان کاروان سردار دل‌ها

اما چرا این فدراسیون یکی از موفق‌ترین فدراسیون‌ها در اجرای سیاست کیفی گرایی بود؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است به‌صورت آماری نگاهی به عملکرد ورزشکاران اعزامی در بخش نابینایان و کم بینایان داشته باشیم. ورزشکارانی که کار خود را با ۶ مدال به پایان رساندند. ورزشکاران نابینایان ایران در این دوره از بازی‌های پارالمپیک ۴ مدال طلا و ۲ نقره کسب کردند. کسب ۶ مدال در بزرگ‌ترین جشنواره ورزشی معلولان جهان در حالی است که آنان ورزشکاران زیرمجموعه این فدراسیون در پارالمپیک ریو تنها ۲ مدال نقره کسب کرده بودند.

ورزشکاران نابینا نگین درخشان کاروان سردار دل‌ها

کسب چهار مدال طلای پارالمپیک تاریخ‌سازی ورزشکاران زیرمجموعه این فدراسیون بود. وحید نوری، محمدرضا خیرالله زاده، امیر خسروانی و مهدی اولاد طلاهای ایران را ضرب کردند. علی پیروج و سازمان پاکباز هم به مدال نقره رسیدند؛ به عبارتی از  ۸ ورزشکار نابینای اعزامی به توکیو پنج ورزشکار  صاحب مدال شدند.

ورزشکاران نابینا نگین درخشان کاروان سردار دل‌ها

همچنین یکی از پرچم‌داران کاروان ایران در این دوره از ورزشکاران نابینا بود. نورمحمد آرخی در کنار زهرا نعمتی پرچم‌دار کاروان دل‌ها در شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک بودند.

ورزشکاران نابینای ایران در ۲ رشته جودو و دوومیدانی اعزام شدند. از مهم‌ترین نکات آماری اعزام این ورزشکاران کسب ۲ مدال طلا در جودو بود. ایران در این دوره تنها ۲ نماینده داشت و رکورد صد درصد مدال طلا را در رشته جودو ثبت کرد.

ورزشکاران نابینا نگین درخشان کاروان سردار دل‌ها

افتخارآفرینی ورزشکاران نابینا در توکیو نشان از آن دارد که این قشر ظرفیت زیادی برای افتخارآفرینی در بالاترین سطح ورزشی را دارند و توجه ویژه به آنان می‌تواند جایگاه ایران را در سطح پارالمپیک و بازی‌های پاراآسیایی ارتقا دهد.