فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری روزگار پرس درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو اظهار داشت: بررسی روند تورم نشان می‌دهد تغییرات قیمتی در بازارها به صورت پیوسته اعمال نمی‌شود، بلکه به‌صورت پلکانی با افزایش در بازه‌های کوتاه زمانی و ثبات نسبی بعد از از آن در بازار اعمال می‌شود.

وی افزود: درواقع قیمت‌ها در بازه‌های زمانی از ثبات خارج می‌شوند و با سرعتی نسبتا زیادی بالا می‌روند، این افزایش تا جایی صورت می‌گیرد که معاملات کاهش چشمگیر پیدا کند و سپس تصحیح منفی قیمتی رخ می‌دهد و قیمت‌ها با شیب بسیار کم و کندی کاهش می‌شود تا حجم معاملات دوباره زیاد شود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: افزایش حجم معاملات با روند بعدی تورم همزمان می‌شود و تصحیح قیمتی بعدی رخ می‌دهد. این روند حتی در تورم‌های شدید سال‌های اخیر هم دیده می‌شود و مختص بازار خودرو نیست و متناسب نوع و گروه کالایی و عرضه آن، میزان ضرورت کالا و توان مشتری از پریودهای چند ماهه تا یک ساله دارد.

پیش‌بینی عجیب یک کارشناس از قیمت خودرو در پاییز/ زاوه: از افزایش دوباره قیمت خودرو نمی‌توانیم فرار کنیم

این کارشناس بازار خودرو گفت: در بازار خودرو معمولا این پریودها فصلی صورت می‌گیرد. در چند سال گذشته بازار خودرو رفتاری خارج از عرف فصلی خود نشان داده است و برخلاف روند سالیانه، رکود و تنفس قیمتی در تابستان و حتی شب عید اتفاق افتاده است.

زاوه افزود: هرچند نقش موضوعاتی مانند واردات خودرو و مسئله برجام در این جابه‌جایی را نمی‌توان نادیده گرفت که در دوره‌های رونق فصلی باعث رکود در بازار و تعلل خریداران شد و لذا دوره‌های فصلی را جابجا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ثبات قیمت‌ها از انتهای تابستان و یا ابتدای پاییز دوباره از بین بروند و موج بعدی افزایش قیمت‌ها در نیمه پاییز و ابتدای زمستان به بازار بازگردد، حال اگر دوباره اصرار بر سرکوب قیمت‌ها و تکذیب تورم در دولت کمافی‌السابق صورت بگیرد، حتما شدت آن افزایش می‌باید و اگر دولت به شناوری قیمت‌ها در مبدا تولید رسمیت بدهد، می‌توان به شدت پایین‌تر آن امید داشت ولی به هر صورت از این موضوع نمی‌توان فرار کرد.

مشروح گفت‌وگو با فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو را (ایــنــجـــــــا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵