سپهر ستاری: پرسپولیس و استقلال روز گذشته در دربی شماره ۱۰۲ به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه تساوی یک – یک به پایان رسید. در این بازی امید عالیشاه ابتدا سرخپوشان را پیش انداخت ولی در آخرین دقایق بازی کوین یامگا از روی نقطه پنالتی گل تساوی را به ثمر رساند و جلوی سومین برد متوالی پرسپولیس در دربی را گرفت. در تاریخ دربی پرسپولیس ۲۷ و استقلال ۲۶ برد کسب کرده‌اند و ۴۹ بازی هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.

با این نتیجه استقلال ۲۵ امتیازی شد و یک بازی بیشتر نسبت به سپاهان ۲۴ امتیازی جایگاه خود در صدر جدول را فعلا حفظ کرد. پرسپولیس هم با ۲۱ امتیاز به رده سوم جدول رسید تا مثلث مدعیان لیگ برتر بار دیگر بالای جدول را تصاحب کنند.

دربی ۱۰۲ تاریخی شد!

تقابل روز گذشته پرسپولیس و استقلال به ۲ دلیل مهم در تاریخ دربی‌های آن‌ها ماندگار خواهد شد. دلیل نخست حضور ۳۰۰۰ تماشاگر زن در ورزشگاه بود که برای نخستین بار در تاریخ دربی رخ داد و جذابیت خاص و ویژه‌ای به این مسابقه بخشید. تماشاگران خانم در چند سال اخیر در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کرده بودند ولی روز گذشته برای نخستین بار توانستند دربی را از نزدیک ببینند. موضوعی که پیام ویژه جیانی اینفانتینو، رییس فیفا را هم به دنبال داشت و او از این موضوع ابراز خشنودی کرد.

اتفاق دیگری که باعث شد دربی ۱۰۲ به یک مسابقه ویژه تبدیل شود، استفاده از VAR در این بازی بود. اتفاقی که برای نخستین بار در تاریخ لیگ برتر رخ داد و همه را امیدوار کرد که در دیگر مسابقات هم از این تکنولوژی استفاده شود. استفاده از VAR البته جنجال‌های زیادی را هم به دنبال داشت و در جریان بازی اعضای ۲ تیم بارها از داور درخواست بازبینی صحنه‌ها را داشتند. در نهایت هم استقلال با VAR به یک ضربه پنالتی رسید و بازی را به تساوی کشاند. برگزاری دربی ۱۰۲ با VAR هم باعث نشد که از حجم اعتراضات و جنجال‌های مربوط به داوری کاسته شود و هر ۲ تیم پس از بازی حسابی به تصمیمات داور معترض بودند.

پرسپولیسی‌ها اعتقاد داشتند که پنالتی استقلال اشتباه بوده و امید حامدی‌فر هم باید در دقیقه ۶۰ از زمین مسابقه اخراج می‌شده. آن‌ها همچنین به صحنه مشکوک دقایق ابتدایی بازی در محوطه جریمه استقلال هم معترض بودند. در طرف مقابل استقلالی‌ها هم در جریان بازی اعتراض زیادی به عملکرد داور داشتند و پس از بازی هم بابت اینکه پنالتی‌شان از طریق VAR اعلام شده به رقیب کنایه زدند. این اتفاقات نشان می‌دهد حتی در صورت ورود VAR هم جنجال‌های داوری لیگ ایران تمام نخواهد شد.

دربی VAR، اعتراض و بیانیه؛ بدون کیفیت، پر از حاشیه!

دربی‌باز شماره یک میدان

بدون شک لقب دربی‌باز برازنده امید عالیشاه است که در سال‌های اخیر عملکرد فوق‌العاده‌ای مقابل استقلال داشته. او تاکنون ۱۴ بار مقابل استقلال به میدان رفته و هرگز از این تیم شکست نخورده تا یک رکورد ویژه را ثبت کند. تا قبل از بازی امروز عالیشاه در کنار عابدزاده با ۱۳ بازی شکست‌ناپذیری رکورددار تاریخ دربی بود ولی حالا به تنهایی صاحب این عنوان است.

عالیشاه تاکنون ۳ بار هم دروازه استقلال را باز کرده که ۲ گل او منجر به برد پرسپولیس شده است. او در بازی دیروز همتنها ۶ دقیقه پس از ورودش ورودش به زمین گلزنی کرد تا به عملکرد درخشانش در دربی‌ها ادامه دهد. کاپیتان اول پرسپولیس همچنین تنها بازیکن تاریخی دربی است که ۲ بار به عنوان بازیکن تعویضی موفق به گلزنی شده است.

دربی VAR، اعتراض و بیانیه؛ بدون کیفیت، پر از حاشیه!

فرانسوی خونسرد استقلال

وقتی داور در آخرین دقایق بازی برای استقلال پنالتی گرفت، تمام نگاه‌ها به سمت کوین یامگا بود. ستاره فرانسوی آبی‌ها که در این ۳ فصل پنالتی‌زن اول این تیم بوده و به جز یک مورد مقابل گل‌گهر، هرگز پنالتی خراب نکرده است. یامگا روز گذشته هم حساس‌ترین پنالتی‌های دوران حرفه‌ای خود را وارد دروازه یکی از پنالتی‌گیرترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ایران کرد. اگر در ایران یک دروازه‌بان وجود داشت که می‌توانست پنالتی یامگا را بگیرد، علیرضا بیرانوند بود ولی او هم مقابل ستاره فرانسوی استقلال تسلیم شود.

برای اینکه به ارزش کار یامگا پی ببرید، به یاد بیاورید که استقلال در سال‌های اخیر ۲ دربی و احتمالا یک قهرمانی را به دلیل خراب شدن پنالتی‌های فرشید اسماعیلی و علی کریمی مقابل همین بیرانوند از دست داده است. یامگا اما با خونسردی مثال‌زدنی‌اش توانست استقلال را از سومین باخت متوالی در دربی‌ها نجات دهد.

دربی VAR، اعتراض و بیانیه؛ بدون کیفیت، پر از حاشیه!

دنبال کیفیت نگردید!

دربی ۱۰۲ همانطور که شاید از قبل مسابقه انتظار می‌رفت چندان زیبا و تماشاگرپسند از آب درآمد و ۲ تیم بیش از آنکه به دنبال برد باشند، به نباختن در این مسابقه فکر می‌کردند. رقابت ۲ تیم در جدول و اتفاقات حاشیه‌ای پیش از بازی در کنار شرایط ۲ مربی باعث شد دربی ۱۰۲ با حداقل ریسک دنبال شود. شاید اگر اشتباه آرمین سهرابیان و گل امید عالیشاه نبود این بازی هم مثل خیلی از دربی‌ها با تساوی بدون گل تمام می‌شد. در جریان این بازی تنها ۴ شوت داخل چارچوب زده شد که ۲ مورد مربوط به گل‌ها بود.

در بازی دیروز جواد نکونام با توجه به اینکه نخستین دربی خود را تجربه می‌کرد ترجیح می‌داد که خیلی ریسک نکند تا دست خالی از مسابقه خارج نشود. یحیی گل‌محمدی هم پس از عملکرد پرانتقاد در هفته‌های اخیر و حذف از لیگ قهرمانان آسیا به خوبی می‌دانست که در صورت باخت احتمالی مقابل استقلال شرایطش چقدر سخت خواهد شد و به نتیجه تساوی قانع بود.

برخلاف داخل زمین، اعضای هر ۲ تیم پس از بازی حسابی از خجالت هم درآمدند و با مصاحبه‌های تند پاسخ صحبت‌های یکدیگر را دادند. باشگاه پرسپولیس با چند بیانیه از عملکرد داور و رفتار استقلالی‌ها انتقاد کرد و حتی خبر از شکایت از جواد نکونام، حسین حسینی و علی سامره داد. در طرف مقابل استقلال هم بیانیه تندی منتشر کرد و ضمن اعلام شکایت از گل‌محمدی، به تیم رقیب کنایه زد تا اتفاقات حاشیه‌ای دربی ۱۰۲ از مسائل فنی و فوتبالی آن پررنگ‌تر باشد.

یحیی به استقلال نمی‌بازد

با تساوی در بازی دیروز رکورد شکست‌ناپذیری یحیی گل‌محمدی در دربی هم ادامه یافت. سرمربی پرسپولیس تاکنون ۱۲ بار در دربی روی نیمکت این تیم نشسته ولی در جریان بازی هرگز شکست نخورده است. گل‌محمدی البته در ۲ بار در ضربات پنالتی تن به شکست داده ولی این نتایج در آمار باخت‌های او محاسبه نمی‌شود.

علاوه بر یحیی، پرسپولیس هم ۱۵ بازی متوالی است که در جریان بازی به استقلال نباخته و در حال ثبت یک رکورد تاریخی است. اخرین باخت سرخپوشان مقابل رقیب سنتی در بازی برگشت لیگ هفدهم بود که تک گل وریا غفوری یک بر صفر شکست خوردند.

دربی VAR، اعتراض و بیانیه؛ بدون کیفیت، پر از حاشیه!

۹۰ دقیقه پرهیجان نکونام در نخستین دربی

جواد نکونام روز گذشته نخستین حضورش در دربی به عنوان سرمربی را تجربه کرد و توانست از یک باخت تلخ فرار کند. اولین دربی نکونام با استقلال برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و همین موضوع باعث شد سرمربی آبی‌ها در طول ۹۰ دقیقه با هیجان استرس بالایی بازی را دنبال کند. اوج هیجان نکونام در دقایق پایانی و زمان اعلام پنالتی بود که او به اندازه یک گل خوشحال شد و در ادامه هم با گلزنی کوین یامگا سر از پا نمی‌شناخت. خوشحالی نکونام پس از گل تساوی آن هم در اخرین دقایق بازی اتفاقی طبیعی است ولی پس از بازی خیلی‌ها اعتقاد داشتند او می‌توانست پس از اعلام پنالتی و گل استقلال کمی خودش را کنترل کند.

نکونام در نشست خبری پس از بازی هم حسابی خبرساز شد و در نشست خبری چند کنایه به پرسپولیسی‌ها زد و به شدت از صداوسیما بابت حواشی اخیر یک برنامه تلویزیونی و کری‌خوانی مجری‌اش انتقاد کرد.

دربی VAR، اعتراض و بیانیه؛ بدون کیفیت، پر از حاشیه!

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸