ایمان گودرزی؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که میزبانی دو دوره نخست لیگ نخبگان آسیا به کشور عربستان سپرده شده است. این مسابقاتی است که از سال آینده جانشین لیگ قهرمانان آسیا می‌شود و از آن به عنوان یک نقطه تحول اساسی در فوتبال باشگاهی قاره نام برده شده. این فرمولی است که با تقلید از مدل جدید برگزاری لیگ قهرمانان اروپا انتخاب شده و قرار است مسابقات را جذاب‌تر کند.
در این مسابقات تعداد تیم‌ها از ۴۰ به ۲۴ می‌رسد و سهمیه ایران هم از ۱+۳ به۱+۲ کاهش پیدا می‌کند. در فرمت جدید دیگر از مرحله گروهی خبری نیست و ۱۲ تیم مناطق شرق و غرب در یک گروه واحد رقابت می‌کنند. در این مرحله هر تیم ۸ بازی دارد که شامل ۴ بازی در خانه و ۴ بازی در خارج از خانه است. در پایان مرحله گروهی ۸ تیم برتر به مرحله پلی‌آف صعود می‌کنند که این مرحله به صورت رفت و برگشت خواهد بود. طبق فرمول جدید در مرحله پلی‌آف تیم اول با هشتم، دوم با هفتم، سوم با ششم و چهارم با پنجم روبرو می‌شوند. چهار تیم برتر هر منطقه به دور نهایی صعود می‌کنند که به صورت متمرکز در یک کشور برگزار می‌شود. مسابقات این مرحله بین این هشت تیم به صورت حذفی و تک بازی است.

برتری عربستان در رقابت با عراق
عراق تنها رقیب عربستان برای کسب میزبانی مرحله نهایی این مسابقات بود، ولی کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از بررسی زیرساخت‌ها تصمیم گرفت میزبانی دور نهایی لیگ نخبگان آسیا در دو فصل اول را به عربستان بسپارد. همچنین اعلام شد که بعد از بررسی کیفیت میزبانی دو دوره نخست این امکان وجود دارد که میزبانی سه دوره بعدی هم در اختیار همین کشور قرار بگیرد.
عربستان به تازگی توجه ویژه‌ای به میزبانی مسابقات بین‌المللی فوتبال نشان می‌دهد و میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ و جام جهانی ۲۰۳۴ را به دست آورده است. این کشور همچنین قرار است در آینده نزدیک میزبان جام جهانی باشگاه‌ها باشد.

Saudi Arabia to host Asian Champions League Elite finals

کاهش سهمیه‌ ایران
مرحله نهایی لیگ نخبگان آسیا قرار است از پنجم تا چهاردهم اردیبهشت سال آینده در عربستان برگزار شود و به تیم برنده جایزه ۱۲ میلیون دلاری داده می‌شود که سه برابر جایزه ۴ میلیون دلاری فعلی است. همچنین تیم نایب‌قهرمان شش میلیون دلار جایزه می‌برد که رقم قابل توجهی است.
سهمیه‌های جدید کشورها بر اساس نتایج نمایندگان هر کشور در لیگ قهرمانان تعیین شده و عربستان با سه تیم بیشترین سهمیه را در منطقه غرب دارد. ایران و قطر هرکدام ۱+۲سهمیه، امارات ۱+۱ سهمیه و ازبکستان و عراق یک سهمیه دارند.
در منطقه شرق ژاپن سه سهمیه مستقیم، کره جنوبی و چین ۱+۲ سهمیه، تایلند ۱+۱ سهمیه و استرالیا و مالزی یک سهمیه دارند. قهرمان این دوره لیگ قهرمانان یک سهمیه مستقیم و قهرمان AFC کاپ یک سهمیه غیرمستقیم برای این مسابقات دارد.
طبق آنچه در سایت‌های مختلف آمده دو سهمیه مستقیم ایران به قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی داده می‌شود و سهمیه غیرمستقیم متعلق به نایب‌قهرمان لیگ خواهد بود.
کاهش تعداد تیم‌ها و سهمیه، رقابت در فوتبال ایران برای صعود به این مسابقات را فشرده‌تر خواهد کرد. البته از سال آینده مسابقات باشگاهی آسیا در سه لیگ مختلف پیگیری خواهد شد و ایران یک سهمیه مستقیم هم در لیگ دوم قاره دارد که «لیگ قهرمانان ۲» نامیده خواهد شد. این سهمیه به تیم سوم لیگ برتر تعلق می‌گیرد.

Saudi Arabia to host final stage of AFC Champions League Elite - Saudi  Gazette

رقابت جذاب و سخت
با حذف گروه‌بندی، قرعه سخت و آسان معنایش را تقریباً از دست می‌دهد و تیم‌ها در مرحله گروهی ممکن است چند بازی خیلی سخت داشته باشند. از طرف دیگر امکان تقابل تیم‌های ایرانی با یکدیگر در این مرحله وجود دارد که برای هواداران جذاب خواهد بود. نتایج ضعیف این فصل نمایندگان ایران این زنگ خطر را بوجود آورده که با ادامه روند فعلی آنها به تدریج توان برابری با حریفان پرستاره غرب آسیا را از دست می‌دهند. تیم‌های ایرانی از نظر توان مالی رقابت نابرابری با این حریفان دارند و در این شرایط از فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود که با قوانین سختگیرانه داخلی موانع جدیدی برای آنها بوجود نیاورد.

۲۵۷ ۲۵۱