سید صمد ضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: کودهای پتاسه و فسفاته در مقابل تنش های محیطی مانند سرماو گرما، توان گیاهان را افزایش می دهند گفت: با مصرف این کود ها شاهد تولید محصولات سالم خواهیم بود.
وی تصریح کرد: مادر یک دهه اخیر و قبل از سال۱۴۰۱در مصرف کودهای فسفاته و‌پتاسه نسبت به میانگین جهانی و پیشنهاد موسسه تحقیقات آب و خاک کشوردچار کم‌مصرفی شده بودیم.
به گفته وی طی سال های۱۴۰۱و۱۴۰۲ با افزایش آگاهی و دانش کشاورزان به لزوم مصرف بهینه و متوازن‌کود‌های فسفاته پتاسه‌و ازته در مزارع موجب افزایش ضریب امنیت غذایی و ارتقای بهره وری در تولید شده است.
وی با استقبال کشاورزان از مصرف این محصولات کودی یاد آور شد: در حال حاضر نیزذخایر استراتژیک ،بیش ازسه هزار و ۴۰۰ تن کود فسفاته وشش هزارو۳۰۰ تن پتاسه است که جهت مصرف در کشت های بهاره در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
به گفته وی مشکلی در تامین و تدارک کود های پتاسه و فسفاته وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد:امسال بایدبر اساس سهمیه ابلاغی سالیانه ،۳۳ هزارو۸۱۳ تن انواع کود فسفاته تامین شود که تاکنون ۱۹ درصد به میزان شش هزار و۳۱۲ تن تامین شده است و این موضوع برای کودهای پتاسه با توجه به۲۴ هزار و۵۹۰تن سهمیه تعیین شده به میزان هفت و۴۴۴تن محقق شده است.
ضیائی در پایان از کشاورزان خواست تا نهاده‌های مورد نظر خود از جمله انواع کودهای شیمیایی را با قیمت مصوب جدید ابلاغ شده از شبکه‌های رسمی این شرکت تهیه کنند تا شاهد اثربخشی مصرف کودهای کشاورزی در محصولات خود باشند