سپهر ستاری: پرسپولیس روز گذشته سرانجام از نبیل باهویی، مهاجم سوئدی خود رونمایی کرد و با او قراردادی یک ساله بست. باهویی در آخرین مهلت ارسال لیست آسیایی به پرسپولیس پیوست و حتی کادر فنی این تیم هم در جریان خرید او نبود. موضوعی که یحیی گل‌محمدی هم آن را اعلام کرد و به نظر می‌رسد این مهاجم دورگه کار سختی برای رسیدن به ترکیب اصلی پرسپولیس داشته باشد.

رزومه نگران‌کننده نبیل باهویی

قرمزهای پایتخت در شرایطی با نبیل باهویی قرارداد بسته‌اند که این مهاجم رزومه جالبی ندارد و بیش از یک سال از آخرین گل او می‌گذرد. باهویی فصل گذشته عضو تیم القطر بود و طی ۹ بازی موفق به گلزنی برای این تیم نشد. بهترین دوران او در سولنا سوئد رقم خورده که در ۱۸۰ بازی آمار ۶۶ گل و ۲۹ پاس گل را در این تیم به ثبت رساند.

این مهاجم ۳۲ ساله هم‌چنین برای تیم‌هایی چون الاهلی عربستان، هامبورگ، گراس‌هاپرز و گرافشاپ هم بازی کرده و در هیچ‌کدام از آن‌ها هم عملکرد قابل قبولی نداشته است. این موضوع در کنار نارضایتی کادر فنی نگرانی‌ها را در خصوص حضور باهویی در پرسپولیس افزایش داده و خیلی از هواداران این تیم امید چندانی به موفقیت خرید جدیدشان ندارند.

پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات با گزینه‌های زیادی در خط حمله وارد مذاکره شد ولی شرایط مالی این باشگاه در کنار سخت‌گیری کادر فنی و مشکلات سقف بودجه باعث شد تا روز پایانی هیچ بازیکنی جذب نشود. در شرایطی که مذاکرات با فیلیپه کایسدو به نتایج خوبی رسیده بود و این بازیکن در آستانه حضور در ایران قرار داشت، همه چیز به شکلی ناگهانی منتفی شد و مهاجم سابق تیم‌های منچسترسیتی، اینتر و لاتزیو با پرسپولیس قرارداد نبست. پس از آن بود که مدیران پرسپولیس با باهویی وارد مذاکره شدند و به نظر می‌رسد حضور او به نوعی از روی رفع تکلیف اتفاق افتاده است. در نهایت باید دید باهویی در پرسپولیس چه عملکردی خواهد داشت ولی با شرایط فعلی فشار زیادی روی او وجود دارد.

فاصله تیم‌های ایرانی با رقبا نجومی شد!

توافق استقلال با مهاجمی با سابقه بازی در سه قاره

استقلال هم مثل پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات به دنبال جذب یک مهاجم خارجی بود و با گزینه‌های مختلفی وارد مذاکره شد. این باشگاه در نهایت با گوستاوو بلانکو به توافق رسید و او را از تیم ایبار در سطح دوم اسپانیا به خدمت گرفت.

بلانکو پیش از این در سه قاره آمریکا، آفریقا و اروپا به میدان رفته و با حضور در استقلال بازی در چهارمین قاره را نیز تجربه خواهد کرد. او به جز ایبار برای تیم‌هایی چون مالاگا، شاختار، رئال اویدو، آنتالیااسپور، آرسنال آرژانتین و ویداد کازابلانکا هم به میدان رفته است. بلانکو در دوران حرفه‌ای خود ۳۰۳ بازی رسمی انجام داده و موفق به زدن ۶۳ گل و ارسال ۲۸ پاس گل شده است.

بهترین دوران این مهاجم ۳۱ ساله در اوکراین با تیم شاختار رقم خورد که با این تیم به عناوین زیادی رسید. بلانکو گرچه رزومه بهتری نسبت به باهویی دارد ولی عملکردش در تیم‌های قبلی طوری نیست که یک خرید هیجان‌انگیز برای هواداران استقلال محسوب شود. استقلالی‌ها در سال‌های اخیر خریدهای خارجی بسیار خوبی چون مامه تیام و شیخ دیاباته را داشته‌اند و بلانکو از نظر رزومه در سطح پایین‌تری نسبت به آن‌ها قرار دارد.

فاصله تیم‌های ایرانی با رقبا نجومی شد!

تفاوت با رقبا از زمین تا آسمان است!

در شرایطی که هواداران استقلال پرسپولیس در انتظار درخشش بازیکنانی مثل گوستاوو بلانکو و نبیل باهویی هستند، رقبای آسیایی در شرایط متفاوتی به سر می‌برد. عربستانی‌ها با مهاجمان نامداری چون کریستیانو رونالدو، کریم بنزما، عبدالرزاق حمدالله، الکساندر میتروویچ و رومارینیو وارد لیگ قهرمانان آسیا شده‌اند و در بحث بازیکن خارجی کاملا خودشان را جدا کرده‌اند. با این حال تیم‌های ایرانی حتی در قیاس با نمایندگان دیگر کشورها هم شرایط خوبی ندارند.

بغداد بونجاح، مایکل اولونگا، موسی مارگا، کوجو لابا و فشن ساکالا از جمله مهاجمان حاضر در لیگ قهرمانان آسیا هستند که همگی کیفیت بسیار بالایی دارند و قبلا امتحان خود را پس داده‌اند. این درحالی است که در بین مهاجمان حاضر در تیم‌های ایرانی تنها از شهریار مغانلو می‌توان به عنوان یک مهاجم باکیفیت و قابل اطمینان یاد کرد. موضوعی که نشان می‌دهد سطح کیفی بازیکنان حاضر در لیگ ایران تا چه اندازه از دیگر کشورها پایین‌تر است.

این مسئله در دیدار پرسپولیس – النصر هم به خوبی خودش را نشان داد و قرمزهای پایتخت حتی یک شوت در چارچوب هم مقابل حریف خود نداشتند. البته که در این مسابقه خط میانی پرسپولیس هم عملکرد خوبی نداشت ولی خلا یک مهاجم درجه یک هم به خوبی احساس شد. اختلاف سطح بازیکنان تیم‌های ایرانی با دیگر کشورها به خوبی نشان می‌دهد که چرا فوتبال ایران طی این سال‌ها موفق به کسب قهرمانی در آسیا نشده است.

فاصله تیم‌های ایرانی با رقبا نجومی شد!

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸