حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در بخشی از گفتگوی تفصیلی خود با خبرگزاری روزگار پرس از رقابت ۱۰ گفتمان در انتخابات پیش رو روایت کرد.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

*برخی طیف های تند اصولگرا مثل پایداری تلاش داشتند که بزرگان اصولگرا را کنار بزنند، تخریب کنند یا نظر آنها در بستن لیست ها را با فشارهای سیاسی تغییر دهند و تاکنون نظرات بزرگان اصولگرا چندان تاثیرگذار نبوده است، با توجه به اینکه شریان ها هم، جدا از پایداری جلساتی را تشکیل می دهند… در این دوره از انتخابات وضعیت را چطور می بینید؟

نخست اینکه ما شبیه این گونه رفتارها را به این دلیل که یک جریان و تشکلی چنین هدف، مسیر و رفتاری را در روند کارش دارد دنبال کنیم برای ما ملاک نیست.

تلاش ما بر این است که الگوی تحزب اسلامی را در جامعه ارائه دهیم که دعوت به خود نمی کند بلکه دعوت به خدا، ایمان و انسان های صالح را ملاک قرار می دهد. بنابراین وظیفه ما الگوسازی از تحزب اسلامی است ولو اینکه دیگران با الگوهای غربی و یا الگوهای دیگری بخواهند در عرصه سیاسی حضور و رقابت داشته باشند اما اینکه جریان های مختلفی برای این نوع رقابت در درون گفتمان کلی انقلاب به وجود آمده است نظر بنده این است آنچه که در فرصت پیش ثبت نام پیش آمد و صداوسیما هم همت کرد به نمایندگان همه جریان ها میدان داد تا مواضع خودشان را به عموم مردم اعلام کنند.

در حال حاضر حدود ۱۰ گفتمان در شرایط کنونی در حال رقابت در انتخابات هستند و این ۱۰ گفتمان هر کدام با یکدیگر تفاوت هایی دارند ممکن است اشتراک داشته باشند اما تفاوت هایی در نوع نگاهشان به جامعه، حکمرانی و اداره کشور و حل مسائل وجود دارد و این نگاه ها برای مردم محسوس شده و این موضوع موجب شده که مردم با دقت بیشتری در انتخاب خود وارد عمل شوند.

بنابراین ایرادی ندارد که این گفتمان های متعدد، آزمون خود را که ببینند مردم تا چه حد به قدرت حل مسائل از سوی آنان اطمینان پیدا می کنند انجام دهند. ما نباید نسبت به راه حل های مختلفی در ارتباط با حل مسائل کشور که در قالب گفتمان های متعدد از درون انقلاب مطرح می شود دغدغه و نگرانی داشته باشیم.

اگر گفتمانی بتواند برای مشکلات کشور، راه حل مناسب و مطلوب مردم ارائه دهد مردم می توانند به آن رأی دهند بحثی در این باره وجود ندارد اصل اساسی ما در انتخابات ها باید این موضوع باشد که منتخبین مردم در جهت حل مشکلات مردم، توفیق بیشتری پیدا کنند این مسئله موجب افزایش رضایتمندی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی نظام و انقلاب خواهد شد بنابراین اینها ضرر ندارد مگر اینکه کسانی بخواهند مردم را فریب دهند و وعده ها و راه حل های غیرواقعی، غیر قابل پیاده شدن و اجرایی شدن را مطرح کند که نتواند از طریق راه های قانونی آنها را اجرا کند. مردم هم احساس کنند رأی شأن به هدر رفته و کشور دچار چالش شود.

این نوع رقابت های درون گفتمانی در جریان انقلاب برای کشور مضر نیست و هیچ جریان و حزبی نباید احساس کند چون گفتمان آن حزب و جریان بهتر جا افتاده و یا بیشتر مورد توجه قرار گرفته آن را به ضرر خودش تلقی کند.

اگر شورای ائتلاف و شورای وحدت به توافق برسند، موتلفه کنار آنها است

*بسیاری این گفتمان های متعدد اصولگرا صرفا برای گرم کردن تنور انتخابات می دانند….

به هر حال چند دسته شدن جریانات سیاسی در تکمیل و اصلاح گفتمان های بالغ بی تاثیر نیست وقتی راه حل هایی از سوی یک جریان مطرح می شود بقیه جریانات نمی توانند نسبت به آن موضوعات بی تفاوت باشند یا نظر خودشان را دقیق تر مطرح می کنند همین مسائل موجب رشد و کامل شدن همه جریاناتی می شود که قدرت را به دست بگیرد.

*بر فرض اینکه شورای ائتلاف و شورای وحدت در نهایت به توافقی برسند یا نرسند موتلفه قرار است در کدام شورا حضور پیدا کند؟

اگر این دو شورا به توافق برسند موتلفه جدا از اینها حرکت نخواهد کرد چون این دو شورا متشکل از جریانات انقلاب هستند. اگر متحد شوند موتلفه هم در این راستا حرکت خواهد کرد. در حال حاضر حزب موتلفه هم در شورای و هم شورای وحدت حضور دارد البته قانون محدودیتی را ایجاد کرد که در یک شورا باید قرار گرفت. با این اوصاف در آینده باید ببینیم چه وضعیتی پیش می آید و باید در تصمیم گیری های جلسات آینده حزب باید به این بحث به طوری جدی پرداخته شود.

۲۷۲۷