جواد مرشدی: «تصمیم مجلس برای اصل هشتادو پنجی کردن لایحه عفاف و حجاب در راستای فلسفه تعریف شده برای این اصل قانون اساسی بود؟»،« آیا مجلسی ها به دنبال پنهانکاری و فرار از پاسخگویی بودند یا واقعا همانطور که قالیباف مطرح کرد زمان کافی برای بررسی در صحن وجود ندارد؟»،«رابطه بین تصویب لایحه حجاب با انتخابات مجلس چیست؟» و …

سوالاتی که با محمدرضا خباز، نماینده اسبق مجلس که سابقه حضور در امور تقنین معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور را در کارنامه خود دارد، مطرح کردیم. او تاکید می کند هشتادوپنجی شدن لایحه ای که با زندگی مردم سروکار دارد و اکثریت مردم خواستار شفاف شدن موضوعات پیرامون این لایحه بودند، نوعی مخفی کاری و فرار از مسئولیت است.

او معتقد است بین هشتادوپنجی شدن این لایحه و انتخابات پیش رو رابطه ای وجود دارد و تاکید می کند حامیان هشتادوپنجی شدن لایحه حجاب به دنبال انتخابات حداقلی هستند.

استاندار دولت روحانی صراحتا به قالیباف هشدار می دهد و می گوید؛مسئولیت اصلی تصویب لایحه حجاب با رئیس مجلس است»

مشروح گفتگوی خبرگزاری روزگار پرس با محمدرضا خباز، نماینده ادوار مجلس و استاندار دولت روحانی را در ادامه بخوانید؛

********

آقای خباز! این روزها اصل ۸۵ قانون اساسی به واسطه هشتادوپنجی شدن لایحه عفاف و حجاب محور بحث و تحلیل های زیادی شده است، با توجه به سوابق شما در حوزه نمایندگی مجلس، فلسفه گنجاندن این اصل در قانون اساسی از نگاه شما چه بوده و اساسا از این اصل در لایحه حجاب به درستی بهره گرفته شد؟

در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده است سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست.مجلس نمی تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل ۷۲ قانون اساسی به کمیسیون های داخلی خود تنفیذ کند.

البته این قانون در دستور کار آزمایشی خواهد بود و در نهایت باید به مجلس برود و مجلس مدت آزمایشی بودن آن را تایید کند . همچنین طرح به شورای نگهبان هم می رود تا طبق اصل ۷۲ قانون اساسی اگر مغایرتی با شرع مقدس اسلام داشته باشد اعضا این شورا ایراد را اعلام کنند و کمیسیون اصل ۸۵ ی باید مغایرت ها با شرع مقدس اسلام را برطرف کند.

اصل هشتادوپنجی شدن لایحه حجاب برای پنهان کاری و ترس از اعتراض مردم است

اما در مورد لایحه حجاب و شائبه هایی که درباره استفاده از این اصل برای محرمانه بودن مطرح می شود باید گفت، این پنهان کاری برای این است که قدرت در کشور دنبال تصویب چنین لایحه ای است کمااینکه لایحه از سوی دولت آمده است. نمایندگانی که با حداقل رای، راهی مجلس شده اند پشتوانه مردمی ندارند و قدرت و شهامت ایستادگی در مقابل این لایحه را ندارند و از طرفی مورد اعتراض مردم قرار می گیرند. برای آنها تنها راه این است که مخفی کاری کنند، یعنی خواسته قدرت را عملی کنند ولی بدون خبر و اطلاع مردم و به همین دلیل ۸۵ ای کردند تا پنهان کاری اتفاق بیفتد.

متهم اصلی «مخفی کاری» در تصویب لایحه حجاب؛ قالیباف یا جبهه پایداری؟!

برخی نمایندگان هم جرأت ایستادن مقابل قدرت را ندارند هم شهامت راستگویی به مردم

برخی معتقدند از آنجا که سال آخر مجلس است و برخی از نمایندگان که دوباره کاندیدا شده اند نمی خواهند در حوزه انتخابیه با مشکلات بر سر این لایحه روبرو شوند به سمت این تصمیم رفته اند.

بله همانطور که عرض کردم آنها در مقابل قدرت قرار گرفته اند ولی جرات ایستادن در برابر قدرت را ندارند و از طرف دیگر در مقابل مردم قرارگرفته اند و شهامت راستگویی به مردم را هم ندارند . در نتیجه تنها راهی که به ذهن شان رسیده این است که مخفی کاری کنند و همان که قدرت می خواهد را تصویب کنند ولی بدون اطلاع مردم.

آنها می خواهند موضوع را کش بدهند تا انتخابات انجام شود و بتوانند رای خود را از مردم بگیرند و مورد اعتراض مردم نباشند؛رای خود را که از مردم گرفتند آن موقع دم خروس پیدا می شود.

مسئولیت اصلی تصویب لایحه حجاب با رئیس مجلس است

در نهایت مسئولیت اصلی تصویب و اجرای این طرح با چه کسی است؟ نمایندگان، رئیس مجلس یا …

به نظر من در این وضعیت نابسامان فعلی کشور در حوزه های فرهنگی ،اقتصادی ،سیاست داخلی و خارجی و … متهم اصلی مجلس است و متهم ردیف یک، رئیس مجلس.

چون رئیس مجلس اگر نخواهد اجازه نمی دهد چنین طرح ها و لوایح نامناسبی در مجلس رای بیاورد ولی همانطور که گفته شد از رئیس مجلس گرفته تا پایداری ها همه به دنبال این هستند که همچنان با مخفی کاری کارهایشان را پیش ببرند و از صداقت و درستی و راست گویی به مردم متاسفانه خبری نیست در صورتی که وکیل باید به موکلین خودش واقعیت را بگوید، نه اینکه کاری کند که خلاف منویات موکلین خود باشد و در نهایت نظر قدرت حاکم را در کشور تامین کند.

حامیان هشتادوپنجی شدن لایحه حجاب به دنبال انتخابات حداقلی هستند

برخی تحلیل می کنند که تندروهایی که در پی خالص سازی و کاهش مشارکت مردم در انتخابات آینده هستند تلاش دارند با تصویب این لایحه، جامعه را ملتهب کرده و منجر به کاهش حضور مردم در پای صندوق های رای شوند تا ماهی خود را در فضای سرد انتخابات صید کنند.

بله هر یک از این اعمالی که این طیف تا بحال انجام داده، بویژه تصمیماتی که در لایحه حجاب می گیرند آنهم در سالگرد اعتراضات سال گذشته، به نحوی بی توجهی به مردم و نشنیدن صدای مردم است. بنابراین حتما مردم با این رفتارهای پنهان کاری ناامیدتر می شوند و در انتخابات کمتر شرکت خواهند کرد و کسانی که شیرینی رای کم در زیر زبانشان هنوز چشیده می شود و با رای حداقل به مجلس راه پیدا کرده اند می توانند بالاترین تصمیم ها را بگیرند.

برهمین اساس همچنان علاقه مند به انتخابات حداقلی هستند و هرچه مردم کمتر شرکت کنند امید رای آوری آنها بیشتر است لذا دست به این کارها می زنند.

چرا لایحه ای که با زندگی مردم سروکار دارد را هشتادوپنجی می کنید؟

در سال پایانی مجلس یازدهم، عملکرد این دوره را چگونه ارزیابی می کنید؟

این مجلس نه تنها به تعهد خود عمل نکرد بلکه برعکس عمل کرد و حتی قوانین مهم را که به زندگی مردم ارتباط دارد را بردند و اصل هشتادوپنجی کردند ،ازجمله همین قانون عفاف و حجاب . همانطور که بیان کردم در اصل ۸۵آمده است در مواقع ضروری ،چه ضرورتی دارد که شما موضوع به این مهمی که همه مردم مایل هستند در جزئیات آن قرار بگیرند را اصل ۸۵ای می کنید؟ آیا این بجز این خواهد بود که هدف تان این است که یک تصمیمی برخلاف نظر ملت بگیرید و مردم هم در جریان این تصمیم قرار نگیرند تا بتوانید باز برای بار بعدی با اغواگری و کار پوپولیستی از همین مردم رای بگیرند.

اگربه چهار سال پیش مثل این روزها برگردیم می بینیم عده ای از جمله خود همین نمایندگان در کشور راه افتاده بودند و از کسانی که می خواستند کاندیدا شوند یک تعهد می گرفتند و می گفتند ما به شرطی از شما حمایت می کنیم که شما وقتی وارد مجلس شدید به قانون شفافیت رای بدهید.حتی عده ای خبرنگاران خودشان را بنام اصولگرا و بلکه می شود گفت پایداری ها را بر سر حوزه های ثبت نام فرستاده بودند و آنها از کاندیداهایی که یک مقدار مشهور تر بودند قبل از ورود به حوزه ثبت نام یا بعد از خروج از حوزه ثبت نام سوال می کردند که آیا شما اگر به مجلس بروید مایل هستید که قانون شفافیت ،شفافیت در مسائل مالی و در مسائل دیگر را تصویب کنید و مردم را از این نگرانی در بیاورید اما امروز به دنبال پنهانکاری هستند.

به شخص شما هم پیشنهادی در این خصوص شد؟

بله، به خود من یکی از اینها مراجعه کرد و من گفتم اگر بنده رای بیاورم علاوه بر قانون شفافیت مالی آمادگی دارم طرحی را تنظیم کنیم که رای ما هم شفاف شود،یعنی مردم بدانند نماینده شان به چه چیزی رای داده است. متاسفانه اینجوری نیست وبعضی نماینده ها می آیند رایی به ضرر ملت می دهند و وقتی در حوزه انتخابیه با سوال موکلین خودشان مواجه می شوند می گویند ما که رای ندادیم و اصلا رای ما این نبود و حاشا می کنند.

این نمایندگان به دنبال شفافیت بودند اما…

در شهرستان ها هم عده ای بیشتر با هماهنگی برخی دستگاه های اطلاعاتی از کاندیداها می خواستند که یک فرمی را تنظیم کنند و یکی از بندهای آن فرم این بود که به شفافیت رای دهید. خلاصه کلام این که یکی از دلایلی که مردم به این مجلس رای دادند شفاف عمل کردن و مهم تر از آن توجه ویژه به معیشت مردم بود.

حالا که این اتفاق افتاده و رای آورده اند متاسفانه زیر هر دو قول خود زده اند ،نه تنها شفافیت انجام نگرفت بلکه وضعیت اقتصادی مردم هم روز به روز بدتر و بدتر شد. حتما شما هم مطلع هستید که شرایط اقتصادی کشور و شرایط معیشتی مردم در چه حالتی به سر می برد ،از سند چشم انداز دو سال دیگر بیشتر باقی نمانده است .قرار بود در سال ۱۴۰۴ایران رتبه اول منطقه باشد ولی متاسفانه نشان می دهد که ما شرایط بسیار نامناسبی داریم و مردم لحظه به لحظه تحت فشار اقتصادی قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید:

۲۷۲۱۲