محمد محمدیان شمالی /امروزه یکی از چالش های بشر در زندگی تدوین یک زمانبندی دقیق برای رسیدن به اهداف است ، زمانی که آگهی های رنگارنگ کلاس های کنکور را می بینم تمامی آنها بلا استثنا بر این مهم صحه می گذارند که آزمون دهنده برای دستیابی به اهداف بزرگ و آینده روشن بیش از تکنیک تست زنی یا خوانش نیازمند مدیریت زمان است چرا که حجم بالای مطالب نیاز به تدوین یک کنداکتور منطقی و همه شمول را فریاد می زند.

مثال دیگر اینکه تیم های بزرگ ورزشی و یا حتی کشتی‌گیران حرفه ای نیز مدیریت زمان مسابقات را برای تدوین یک استراتژی موفق عامل برد و پیروزی می دانند.

همه اینها را گفتیم تا به اهمیت مدیریت مصرف برق و زمانبندی مناسب برای کاهش هزینه مصرف نیرو برسیم ، زمانی که مصرف برق به اوج خود می رسد نقش مدیریت زمان برای تامین برق پایدار کلیدی و بی بدیل است.

این مهم برای مشترکین راه حل برون رفت از بحران بی برقی است چرا که مصرف کنندگان انرژی با ترسیم یک برنامه زمانی می توانند نسبت به ترانسفور یا جا بجایی مصارف خود از هنگامه ی پیک از ساعت ۱۱تا ۱۷ و ۱۸ تا ۲۲ به ساعات دیگر شبانه روز به عبارتی لوازم پرمصرف خود از قبیل : اتو ماشین های لباسشویی و ظرفشویی ، جارو برقی ، … را از ساعت ۱۰ شب تا ۱۰ صبح انتقال دهند ، که با این کار نه تنها موجبات کاهش فشار بر شبکه های توزیع را فراهم خواهند آورد بلکه خود همین موضوع می تواند به یک عادت رفتاری مثبت و البته پولساز و بهره مندی از پاداش ۲۰ برابری برق را خاص مشترکان خانگی تبدیل کند ، پولساز از این بابت که هزینه های انرژی را کاهش داده و از محل صرفه جویی هزینه بخشی دیگر از نیازهای مالی خانواده را تامین کند .

اهمیت موضوع زمانی جلوه‌گر است که تغییر رفتار مصرف در خانواده گامی بلند برای اصلاح دیگر رخدادها و برخورد های غلط کودکان و نوجوانان قلمداد شود. به این معنی که رعایت یک رفتار و نظم معین در داخل خانواده می تواند به دیگر الگوی های تربیتی پذیرش نظم و قانون در خانه کمک کند .

اقدامات ساده ای چون خاموش نمودن یک کولر که معادل یک میلیون تومان در ماه پاداش را در پی خواهد داشت یا تنظیم درجه کولر بر روی ۲۴ با توجه به بخش اعظم مصرف در تابستان که در مقوله سرمایشی است، و موارد مشابه این چنینی ضمن ایجاد یک رفتار و الگوی صحیح مصرف برای جامعه در طرح پاداش صرفه جویی نیز خانواده را مشمول دریافت حمایت تشویقی می گرداند .