مشهد پایگاه خبری روزگار -دبیر کارگروه مداخله‌گران امر درمان سازمان نظام‌پزشکی مشهد گفت: خطر مراکز مداخله‌گر در درمان فقط برای افرادی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند نیست این مراکز به‌دلیل عدم رعایت بهداشت و اصول علمی می‌توانند عامل پخش شدن بیماری‌هایی ازجمله HIV و هپاتیت باشند.

رضا گلدوزیان در نشست خبری با خبرنگاران افزود : این مراکز برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد می‌کنند؛ دستگاه کارتخوان این مراکز به اسم افراد، خدمات و شرکت‌های نامرتبط است و آن‌ها به‌طورعملی فرار مالیاتی می‌کنند و گاهی به‌صورت نقدی از مردم پول دریافت می‌کنند. در این مراکز درکنار دخالت در مسائل پزشکی، مشکلاتی ازقبیل موادمخدر، فحشا، سرقت وجود دارد.

وی ادامه داد : متاسفانه مراکز غیرمجاز، مداخله‌گری را تکرار می‌کنند، اما معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه راهکار‌هایی در نظر گرفته‌ا‌ند که این مجازات تشدید شود؛ یکی از این راهکار‌ها، پیش‌بینی جریمه‌های سنگین‌تر مالیاتی است. در حال حاضر مجازات افراد مداخله‌گر کم است و قانون مجازات اسلامی بهتر است در این زمینه تغییراتی ایجاد کند.

دبیر کارگروه مداخله‌گران امر درمان سازمان نظام‌پزشکی مشهد گفت: در بازدیدهای منجر به پلمب، نماینده اداره کل امور مالیاتی نیز حضور دارند، خوشبختانه قوانین در خصوص جرائم مالیاتی و جرائم مرتبط با پسماندهای پزشکی سنگین است و عمده ی این مداخله گران در این ۲ زمینه نیز تخلف همزمان دارند.

گلدوزیان خاطرنشان کرد: از کلیه هموطنان عزیز خواهش می کنیم در مراجعات درمانی خود به واقعی بودن هویت پزشک خود توجه کنند؛ چرا که پای سلامتیشان در میان است. برای صحت سنجی در این خصوص کافیست وارد سامانه جستجوی اعضای نظام پزشکی به آدرس https://membersearch.irimc.org شده و نام و نام خانوادگی پزشک خود را وارد کنید؛ کلیه پزشکان فعال در کشور در این سامانه مشخصات ثبت شده دارند.

بیتا میرزائی، معاون فنی ، نظارت و آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد نیزدر این جلسه  با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی محافظ حقوق جامعه پزشکی و مردم بوده و در مسیر حفظ و ارتقاء سلامت عمومی تلاش می‌کند اظهارداشت:باید از آسیب ها در این حوزه جلوگیری کرده و با جریاناتی که به سلامت عمومی صدمه می‌ز‌نند، برخورد کنیم.

وی ادامه داد: کارگروهی به نام کارگروه برخورد با مداخله‌گران از آذر ماه سال ۱۴۰۰ تشکیل شد و با همکاری و تعامل بین بخشی تاکنون موفقیت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم. از شروع بازدید‌های رسمی این کارگروه تاکنون حدود ۱۵۵مرکز مداخله‌گر پلمب شده‌اند که عمدتا زمینه‌های فعالیت غیرمجاز آن‌ها در لیزر، تزریق ژل و بوتاکس یا دخالت در امور طب سنتی بوده و حتی مراکزی هم بوده که اعمال جراحی زیبایی غیرمجاز انجام می‌دادندلذا باید توجه داشت که کلیه‌ی این اعمال صرفا باید توسط پزشک دوره دیده انجام شود.

میرزائی عنوان کرد:رسانه بازوی کمکی ما است؛ باید به شکل گیری تعاریف مختلف از زیبایی کمک کنیم. فاجعه بار است که جوانان ما اعتماد به نفس و هویت خود را تنها و تنها در زیبائی ظاهری جستجو کنند. متاسفانه افرادی به این جراحی ها و اعمال زیبائی اعتیاد پیدا کرده و هنوز عوارض عمل قبلی بهبود نیافته دنبال عمل بعدی هستند. در صورتیکه مشاوره روانپزشکی برای این موارد از ضروریات است.