مشهد پایگاه خبری روزگار-مراسم پویش مردمی ایران سرسبز، ایران قوی با حضور مسولین استانی وکشوری در ارتفاعات سبز کمربند جنوبی مشهد با شعار هر ایرانی یک درخت، به یاد هر شهید هزار نهال برگزار شد.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور  در این مراسم با اشاره به اینکه  سالانه ۱۶ تن در هکتار خاک کشور براثر فرسایش بادی از بین رفته و نابود میشود گفت این پویش با مشارکت مردم می تواند گام موثری در احیای پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش بادی باشد.

مسعود منصور افزود: حفظ منابع طبیعی و عناصر مهم از جمله آب ، خاک ، پوشش گیاهی، هوا در کشور اهمیت بسزایی در تحقق استقلال وامنیت کشور دارد.

وی با بیان اینکه ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که یک ، سوم بارندگی دنیا را دارد در حالی که تبخیردر ایران سه برابر دنیاست، ادامه داد: بخش زیادی از عرصه کشور ایران در معرض فرسایش آبی است و سالانه قریب به ۱۶ تن در هکتار خاک ایران بر اثر فرسایش بادی از دست می‌رود.

این مقام مسوول اظهار داشت:شهرها و روستاهای فراوانی در معرض سیلاب و بخشی از عرصه کشور نیز تحت تاثیر فرسایش بادی است که با وجود همه این مشکلات معتقدیم با تلاش، همگرایی و هماهنگی این مشکلات قابل رفع است و آثار خسارتی ناشی از آنها کاملا قابل مهار میباشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سندی تحت عنوان شجره طیبه در کمیته فرهنگی خود تنظیم و تصویب کرده که برای آن تا کنون بیش از ۳۰ پیوست تهیه و تصویب شده است.

منصور افزود:به موجب این سند مقرر است تا سال ۱۴۱۴ بیش از۵۰۰ میلیون نهال و بذر در عرصه های طبیعی کشور غرس شود که از آن به نام پویش “ایران سرسبز،  ایران قوی” یاد میشود و به یاد هر شهید در کشور هزار درخت کاشته میشود.

وی تاکید کرد: سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور رسالت خود میداند که پیگیری، هماهنگی و نقش آفرین محوری برای تحقق این پویش را بر عهده داشته باشد اما دست یاری به سوی عموم مردم و دستگاهها دراز میکنیم تا در راستای اهداف بلند این کار مارا یاری دهند.

منصور اظهارکرد:حفظ منابع طبیعی به عنوان فرهنگ عمومی رسالت همگانی است و چنین پویشهایی نشان ازهمراهی همه ما برای حفظ منابع طبیعی دارد.

خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بویژه شهید حاج قاسم سلیمانی گفت :ما در توسعه کشور نیازمند یک مفاهمه دقیق در بحث توسعه هستیم واگردر این مسیر به یک مفهوم مشترک نرسیم ممکن است سرمایه هایی بلند مدت را از دست بدهیم و با این گونه اقدامات مشخص می شود که ما در موضوع منابع طبیعی یک مفاهمه مشترک داریم و منابع طبیعی را بعنوان سرمایه بلند مدت به رسمیت می شناسیم و معتقدیم توسعه زمانی می تواند معنا پیدا کند که در تعارض با این منابع نباشد.

در پایان این مراسم همسر شهید محمود کاوه نیز به یاد آن شهید بزرگوار نهالی کاشت.