به قلم وحید حاج سعیدی

یادش به خیر چند سال قبل خبری منتشر شد با این مضمون که فردی در فرانسه در خانه استیجاری اش فوت می کند و مالک ۹ سال بعد متوجه شد! به جزئیات ماجرا و سیستم بانکی پیشرفته که سر ماه اجاره را از حساب متوفی کم می کرد و به حساب مالک واریز می کرد، کاری نداریم. اینکه در طول این ۹ سال به مبلغ اجاره بها چیزی اضافه نشده است، جالب است!
با این مقدمه امروز تصمیم گرفتیم سری به آشفته بازار مسکن و اجاره بها و حواشی آن بزنیم. لاکردار عین سوق الثلاثا یا همان سه شنبه بازار شنقیط می ماند و هر کس آمار و نرخ را خودش اعلام می کند تا جایی که تورم اجاره‌‌‌‌بها حتی از تورم عمومی بیشتر شده است و ساکنان شهرهای بزرگ به حاشیه نشینی یا مهاجرت به شهرهای کوچکتر روی آورده اند!
دولت هم فقط بخشنامه کرده که سقف رشد اجاره‌‌‌‌بها در قراردادهای امسال برای پایتخت ۲۵‌درصد و برای سایر شهرها ۲۰‌درصد تعیین شده است. همچنین مقرر شد به منظور عملیاتی شدن سقف‌‌‌‌های دستوری تعیین شده برای افزایش اجاره‌‌‌‌بها، مقررات لازم به عنوان ضمانت اجرایی این مصوبه پیش‌بینی شود.

اما از آنجا که هم دولتمردان و هم مستاجران می دانند از این بخشنامه ها آبی گرم نمی شود، ما بیکار ننشستیم و امروز قصد داریم با ارائه طریق در خصوص معضل مسکن، دعای خیر مستاجران را توشه راه مان کنیم. و اما راهکارهای هنرمونتیک در خصوص مسکن…
الف) اعزام مستاجران به خارج از کشور: با یک برنامه ریزی صحیح و اصولی می توان به جای ساخت مسکن مزخرف مهر(!) ، مسکن غیر مزخرف اجتماعی(!) و مسکن ملی، زمینه مهاجرت مستاجران را به کشورهای خارج فراهم کرد. با این شیوه هم حرف آن کارشناس رسانه ملی سبز می شود که فرموده بود هر کس نا راضی است جمع کند و از مملکت برود، هم حرف آن نماینده محترم مجلس در خصوص ازدواج بین المللی جوانان! یک تیر و چند نشان است.
ب) پایان شوخی با مالیات: یکی از راهکارهایی که در حل بسیاری از مشکلات مملکت راهگشا است، پایان شوخی با مالیات است. ما رفیقی داریم که بنده خدا کاسب است و از سرناچاری مالیات صاحب مغازه را نیز خودش پرداخت می کند! بماند که مالیات عزیزان فوتبالیست را هم باشگاه ها تقبل می کنند. در حقیقت دریافت مالیات در کشور شبیه به یک شوخی است که فقط کارمندان آن را جدی جدی پرداخت می کنند. اما در این خصوص پیشنهاد می شود دولت با گذاشتن یک کارت ویزیت لای درخانه ها و رصد آن بعد از چند روز، از خالی بودن خانه ها مطمئن شود. بعد از حصول اطمینان یک مالیات معادل نصف قیمت خانه در سال برای صاحب خانه ببرد تا دیگر کسی هوس خانه خالی داری نکند!
پ) روزجهانی خانه خالی: به منظور فراموش نشدن مقوله خانه خالی، در تقویم روی به خانه خالی اختصاص داده شود تا لااقل یک روز در سال هم شده، دولتمردان به فکر سر و سامان دادن به پدیده خانه های خالی و حل مشکلات مستاجران باشند!