به نقل از ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی انجمن علمی تغذیه ایران، احمد اسماعیل زاده درسفر به اصفهان و بازدید از دبیرخانه کنگره اظهار داشت: دفتر بهبود وضعیت تغذیه جامعه برای تمام گروه های سنی از جمله کودکان، نوزادان، نوجوانان، میانسالان، سالمندان، زنان باردار وشیرده برنامه دارند.

وی از اجرای رایگان برنامه مکمل یاری در تمام مراکز بهداشتی خبر داد وافزود: برنامه تغذیه تکمیلی با شیر مادرو پایش رشد از سال‌های گذشته در حال اجرا است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: در گروه سنی کودکان بالای ۲ سال، آموزش های تغذیه، غربالگری از نظر سوء تغذیه، چاقی و اضافه وزن و انجام مشاوره توسط کارشناسان تغذیه انجام می شود.

وی گفت: در کودکان و نوجوانان در مدارس اجرای برنامه مکمل یاری، غربالگری و آموزش تغذیه و برنامه بوفه مدارس یا پایگاه تغذیه سالم به اجرا گذاشته شد.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: برای میانسالان سالم عمده تمرکز ما بر روی آموزش تغذیه هست و میانسالانی که عامل خطر دارند همچون چاقی ودیابت، پرفشاری خون توسط کارشناسان تغذیه آموزش های رایگان خواهند دید.

وی ازاجرای برنامه حمایتی برای کودکان زیر ۵ سال که مبتلا به سوء تغذیه هستند خبر داد و تصریح کرد: همچنین برای زنان باردار و شیرده که وزن گیری خوبی ندارند و سالمندان برنامه مکمل یاری به اجرا گذاشته می‌شود.

اسماعیل زاده با بیان اینکه از اجرای کامل برخی از برنامه ها خبر داد و گفت: برخی از برنامه ها نیز همچون برنامه بوفه غذایی مدارس به دلیل عدم نظارت دقیق و نبود نیروی انسانی کافی به خوبی اجرا نمی شود.

وی کاهش مقدار نمک در نان را از ۱۰ سال گذشته و اجرای نان کامل و سبوس دار را که استان اصفهان از استان های پیشرو است و اجرای طرح غنی سازی آرد با اسید فولیک و آهن را از برنامه های دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت خواند و افزود: برنامه غنی سازی آرد با ویتامین D بصورت پایلوت در یکی از استان های کشور اجرایی خواهد شد.

وی از تبیین نقشه مشکلات تغذیه کشور و کاهش میزان قند موجود در نوشیدنی ها (شیرکاکائو، آبمیوه های صنعتی و نوشابه) که با تعامل سازمان غذا و دارو و ادغام برنامه مراقبت غذا و تغذیه در سطح شبکه های بهداشتی و تدوین پایش ملی وضعیت تغذیه کشور از برنامه های در دستور کار است.