سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزری استان ایلام از ذخیره ۱۱هزار و ۳۴۹ تن انواع کودهای کشاورزی یارانه‌دار در انبارهای این شرکت خبرداد.

سیامک بیگی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان وظیفه تهیه و تدارک، توزیع، حمل و نقل و فروش انواع نهاده‌های مورد نیاز کشاورزی به ویژه کودهای شیمیایی را عهده‌دار است، اظهار کرد: برنامه کودی استان در سالجاری، ۵۷ هزار و ۴۶۲ تن انواع کود شامل ۴۳ هزار و ۶۶۱ تن کود ازته ، ۹ هزار و ۹۸۰ تن فسفاته و ۳هزار و ۸۲۱ تن کود پتاسه می باشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۱۱ هزار تن انواع کودهای کشاورزی یارانه‌دار در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام برای کشت‌های پاییزه استان ذخیره شده است.

بیگی خاطرنشان کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان با ۵۸ کارگزار فعال در ۱۲ شهرستان استان عملیات توزیع را انجام می‌دهد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام افزود: این شرکت با تأمین کودهای کشاورزی مورد نیاز استان ایلام، به‌طور میانگین سالیانه مقدار حدود ۶۰هزار تن انواع کودهای کشاورزی برای استان تأمین، تدارک و توزیع می‌کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تلاش و پشتکار و در راستای خودکفایی کشور در تولید کودهای کشاورزی موفق به افزایش ۸۵ درصدی تولید در کودهای پتاسه و ۱۱۴ درصدی تولید در کودهای فسفاته شده است که این مهم سهم بسزایی در تغذیه گیاهی و متعاقب آن افزایش تولید محصولات کشاورزی استان به ویژه محصولات اساسی همچون گندم، جو داشت.

وی یادآور شد: بر اساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در اردیبهشت ماه سال‌جاری، به‌منظور رفع نگرانی کشاورزان از تأمین کودهای کشاورزی مورد نیاز خود، علاوه بر چهار محصول اساسی گندم، جو، کلزا و چغندرقند به دیگر محصولاتی که به عنوان الگوی کشت در استان معرفی شده‌اند کودهای کشاورزی یارانه‌دار تخصیص یافت به‌طوری که در پنج ماهه ابتدایی امسال ۷ هزار و ۸۸۰ تن انواع کودهای شیمیایی در قالب الگوی کشت برنامه ریزی شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان توزیع شده است.

بیگی درباره کیفیت کودهای کشاورزی تأمین و تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، تأکید کرد: فرایند تأمین، تدارک و توزیع تا مصرف کودها، توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت می‌گیرد و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار بوده و اگر کود تقلبی و بی‌کیفیت وارد برنامه توزیع شود به طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می‌شود.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام در همین راستا تعداد ۲۶ مورد عملیات بازدید و پایش میدانی از توزیع کود در سطح استان انجام گرفت و همچنین تعداد ۳۸ مورد از کودهای وارده به انبار نمونه‌برداری و برای انجام آنالیز و کنترل کیفی به مرکز تحقیقات کاربردی نهاده‌های کشاورزی کرج ارسال شد که پس از دریافت تائیدیه‌های استاندارد در اختیار کشاورزان قرار گرفت.