گزارش های به دست آمده از مراکز انتقال خون سراسر کشور نشان می‌دهد طی ۱۱ ماه سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از هموطنان به مراکز اهدای خون سراسر کشور مراجعه نموده‌اند که بیش از ۲ میلیون و ۳۳ هزار نفر موفق به اهدای خون شده اند.

 به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، با ایثار و همدلی هموطنان نوع دوست و تلاش کارکنان پایگاه‌های انتقال خون سراسر کشور، سازمان انتقال خون ایران توانسته است در ۱۱ ماه نخست سال جاری، نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار  واحد محصولات و فرآورده های خون مورد نیاز مراکز درمانی کشور را  فرآوری و تأمین کند که بدین ترتیب، رشد اهدای خون طی مدت یاد شده ۹.۵ (نه و نیم) درصد بوده و استانها در تامین خون شبکه ملی انتقال خون ۳۶.۵ درصد فعال تر از مدت مشابه سال گذشته عمل کرده اند.

بنا براین گزارش استان های خراسان شمالی با نزدیک به ۳۵ درصد، ایلام نزدیک به ۲۲ درصد، لرستان نزدیک به ۲۱ درصد، کردستان نزدیک به ۲۰ درصد و کهگیلویه و بویر احمد نیز نزدیک به ۲۰ درصد افزایش آمار اهدای خون، بیشترین رشد شاخص را نسبت به سایر استان های کشور در ۱۱ ماه سال جاری در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته، به خود اختصاص داده اند.

با همت پایتخت نشینان،  در استان تهران نیز شاهد بیش از ۱۴ درصد رشد شاخص اهدای خون طی مدت یاد شده نسبت به سال گذشته بوده ایم.

براساس این گزارش در مدت یاد شده،  مشارکت بانوان در اهدای خون  همچنان به صورت چشمگیری کمتر از متوسط کشورهای توسعه یافته و حدود ۴.۶ (چهار ممیز شش دهم) درصد برآورد می شود.

با این وجود بانوان استان های لرستان با نزدیک به ۱۰ درصد، کردستان کمی بیش از ۹ درصد، خراسان شمالی نزدیک به ۸ درصد ، قزوین کمی بیش از ۷ درصد و خراسان جنوبی نزدیک به ۷ درصد بیشترین مشارکت را در امر اهدای خون در بین دیگر استان های کشور در ۱۱ ماه نخست سالجاری داشته اند.

در ۱۱ ماه اول سال جاری  نزدیک به ۳۱۴ هزار نفر از اهداکنندگان خون، بار اولی بوده اند که بیش از ۱۵ درصد از کل موارد اهدای خون را در طی این مدت شامل می شوند. بر همین اساس در این بازه زمانی حدود ۸۵ درصد از اهداکنندگان را، اهداکنندگان مستمر و باسابقه تشکیل داده اند.

سازمان انتقال خون ایران امید دارد با توجه به تغییر هرم جمعیت اهداکنندگان و لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان در تأمین ذخایر خون و فرآورده های خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران عزیز کشورمان، با استمرار سنت حسنه اهدای خون توسط هموطنان گرامی در طول یک سال، ضریب تبدیل اهدای بار اول به اهدای مستمر خون با سرعت و شتاب بیشتری در کشورمان رخ دهد.

گفتنی است اهداکنندگانی که در طی ۱۲ ماه، بتوانند سابقه ی اهدای موفق خون را حداقل ۲ بار و یا بیشتر ثبت نمایند، به عنوان اهداکننده ی مستمر محسوب می‌شوند و کارت مربوط را دریافت می‌کنند.