زاوش محمدی: بختیار رحمانی یکی از آن ستاره های فوتبال ایران بود که به حقش نرسید. بازیکنی که در ابتدای جوانی کاپیتان فولاد خوزستان شد و توانست با این تیم به قهرمانی لیگ برتر برسد. سپس برای گذراندن دوره سربازی به تراکتور رفت و با بازی های درخشانش کی روش را مجاب کرد تا او را به تیم ملی دعوت کند. درخشش بختیار تا آنجا پیش رفت که پس از پایان حضورش در تراکتور راهی استقلال شد و یکی از بازیکنان تیم کهکشانی علیرضا منصوریان بود. او اما نتوانست بازی های درخشانش در فولاد و تراکتور را در استقلال تکرار کند و زود از جمع آبی های تهرانی جدا شد. او چندسالی است در فوتبال سوئد توپ می زند و با او درباره وضعیت فوتبال ایران همکلام شدیم:

ابتدا از تیم ملی شروع کنیم، پس از کش و قوس های فراوان امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی شد، شما هم واکنشی نشان داده بودید و از این انتخاب راضی بودید، نظر شما در مورد این انتخاب چیست؟

من قبل از این که آقای کی روش برگرده هم گفته بودم می‌توان به گزینه های داخلی هم اعتماد کرد. ولی در آن مقطع تصمیم گرفتند آن کار را انجام بدهند. من الان بهتر است در مورد مربی های خارجی حرف نزنم،چون خودم خیلی از این انتخاب خوشحال شدم. سه یا چهار سال با امیر قلعه نویی کار کردم و فکر می کنم در بین گزینه های داخلی او بهترین است. نه اینکه بخواهم به خاطر رابطه‌ خوبی که داریم بگویم، واقعا از همه لحاظ، کنترل بازیکن ها، چه داخل و چه بیرون از فوتبال در بحث مدیریت در ایران تک است. نمی خواهم بگویم بقیه مربی ها خوب نیستند ولی با توجه به شناختی که داشتم خیلی خوشحال شدم و واقعا حتی اگر بهتر از مربی خارجی نباشد بدتر هم نیست. من این حس را دارم، به عنوان کسی که سال ها فوتبال بازی کرده است و بازیکنان و مربیان و فوتبال را می شناسد حس می کنم امیر قلعه نویی نتیجه خوبی با بازیکنان می گیرد.

خیلی ها معتقد هستند که امیر قلعه نویی در ۱۰ سال اخیر نه جامی و نه افتخاری کسب کرده است و در این شرایط انتخاب خوبی نیست. با توجه به این که سال ها قبل می توانست راحت تر به نیمکت تیم ملی برسد.

از یک لحاظ من هم موافق این هستم که به هر حال جام نگرفته است، ولی شما نگاه کنید که امیر خان با چه تیم هایی نتیجه گرفته است. آن سالی که با ایشان در سپاهان بودم نتایج بسیار ‌خوبی گرفتیم، حتی با این که دوم می شد. اما شک نکنید امیر خان اگر در پرسپولیس و استقلال بود قهرمان می شد. از نظر شما نمی شد؟

خب ایشان در استقلال هم بودند..

نه در این چند سال گذشته را می گویم. برخی از این انتقادات درست و برخی غلط هستند. ما الان به این که جام گرفته یا نه کاری نداریم ولی همیشه تلاش کرده و در تیم هایی که بوده درست است جام نگرفته ولی نتیجه خوبی گرفته است. به نظر من در این گزینه ها مثلا می شد یحیی گل محمدی را بگذاریم ولی همیشه قرار نیست کسی که جام می گیرد را سرمربی کنیم. با احترام به خیلی از عزیزان. جام حذفی را هم اصلا در نظر نگیرید چون از نظر من نمی شود کسی ‌که جام حذفی می گیرد گزینه تیم ملی باشد. ولی آقا یحیی در لیگ برتر بوده و می توانست گزینه خوبی باشد ولی با توجه به سوابق و داستان هایی که امیر خان قبلا در تیم ملی داشته به نظرم انتخاب درستی بوده است. این که بعضی ها انتقاد دارند هم طبیعی است و حق دارند.

بعد از انتخاب امیر قلعه نویی می توان گفت بعضی از بازیکنان از تیم ملی کنار گذاشته شدند. مثل کریم انصاری فرد و مجید حسینی. بعضی ها منتظر دعوت دوباره بودند و دعوت نشدند مثل مهدی قائدی. نظر شما در لین رابطه چیست؟

اولا مربی حق دعوت ۲۴ بازیکن را دارد. من فکر می کنم این لیست تغییر کند؛ خود آقای قلعه نویی هم گفتند که تغییر می کند. من خودم وقتی برای تیم ملی و جام جهانی دعوت شدم زیاد زمان نمانده بود. امیر خان تازه آمده و لیست اولیه داده و گفتند ممکن است تغییر کند. مهدی قائدی وقتی برگشت آماده نبود ولی الان خیلی خوب کار می کند. بازیکن های دیگری هم هستند. کریم انصاری فرد ‌ خیلی های دیگر هم سال ها در تیم ملی بودند و الان دعوت نشدند و من فکر می کنم این لیست تغییر کند. در آینده قطعا به بازیکنانی مثل مهدی قائدی هم فرصت می رسد.

مربی که جام حذفی گرفته نمی‌تواند گزینه تیم ملی باشد

شما در این چند وقت خیلی از شرایط فولاد گفتید و خیلی دغدغه فولاد را داشتید، الان فکر می کنید با آمدن آقای منصوریان اوضاع از قبل بهتر شده است؟

من آنقدر در رابطه با فولاد حرف زدم، نه این که فک کنید دنبال چیزی هستم، ولی آنقدر گفتم که همیشه دغدغه فولاد را داشتم. مردم ناراحت و نگران اند. آقا جواد هم در آن جا جام حذفی گرفت و نتایج خوبی کسب کرد ولی در چند سال گذشته فولاد خیلی هزینه کرده است و به نظر من از نظر فوتبالی خوب نبود. نتایج هم این را نشان داد. من موافق به گزینه داخلی بودم. الان هم بسیاری از طرفداران از این انتخاب ناراضی هستند،ولی از نظر من بهترین کار در این مقطع انتخاب مربی داخلی بود. سال بعد باید یک مربی خیلی خوب برای فولاد آورده شود.

روز اول هواداران جبهه تندی گرفتند و روز بازی هم شعارهایی داده بودند. ولی ایشان هنوز نتایج بدی نگرفتند. شما هم با آقای منصوریان کار کردید درست است؟

من با علی آقا جدا از مسائل فوتبالی دوستی خوبی دارم ولی این انتخاب خیلی ناگهانی بود. طرفداران اصلا انتظار نداشتند چند هفته همه منتظر مربی خارجی بودند. ولی مربی داخلی آمد. علی آقا مربی خیلی خوبی هستند با توجه به شناختی که من از ایشان دارم. نه در ده بازی ولی در اینده خوب می شود، به هر حال با توجه به اتفاقاتی که در فولاد افتاد و حواشی زیادی که بود این تصمیم گرفته شد.

من برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و در این چند روز به کسانی که می شناختم تاکید کردم که الان باید حمایت صورت بگیرد چون آسیب را فولاد می بیند. هوادار اگر به شعار و انتقاد ادامه می داد بد می شد و برای همین من هم سکوت کردم و حمایت کردم و امیدوارم در این چند بازی سود را فولاد ببرد. من تا به حال در عمرم آقای گرشاسبی را ندیدم ولی واقعا چه طور می شود آدم های پاک و سالمی مثل ایشان که واقعا دوست دارند به فوتبال کمک کنند چه طور می روند؟ وقتی رفتند من خیلی شوکه شدم. الان فولاد هنوز کسی را پیدا نکرده و وقت هم هست کسی مثل آقای گرشاسبی با آقای رضاییان برگردند و آنها می توانند به سیستم فولاد کمک کنند و انشالله هر چه زودتر برگردند و کمک کنند. یک سری مسائل گاها مانع می شود و امیدوارم در آینده یکی از عزیزان به فولاد برگردد.

شما خودت سال ها در لیگ بازی کردی و سابقه تیم ملی و جام جهانی را هم داری. الان در سوئد کار می کنی، برنامه ای برای برگشت به ایران داریم؟پیشنهاداتی بوده؟

نه الان پیشنهادی نیست. پارسال فولاد پیشنهاد داده بود که من به خاطر مسائل اقامتی نمی توانستم برگردم. در آن مقطع فولاد هم در نقل و انتقالات محروم بود. خودمم خیلی دلتنگ لیگ ایران هستم. من در بهترین سن فوتبالی ام بیرون آمدم به خاطر مسائلی که در ایران برایم اتفاق می افتد ابتدا به باکو رفتم و بعد هم این جا. واقعا دلتنگ ام و الان هم از شانس من امیر خان در تیم ملی هست و ما دوریم. در هر حال همیشه دلتنگ دوستان هستم. ‌ لیگ ایران و تیم هایی که دوست دارم را دنبال می کنم. آدم نمی داند در آینده چه اتفاقی می افتد. اگر قسمت باشد بله و اگر نه هیچ.

شما خودت با امیر قلعه نویی کار کردی و یک چیزی که الان در اردوی تیم ملی اتفاق می افتد و خیلی هم در موردش بحث می شود، این است که به بازیکنانی مثل بازیکنان جوان فولاد گفته می شود بروید موهایتان را کوتاه کنید و این ها زدند و برگشتند. چنین چیزی در فوتبال امروز دنیا جایی دارد؟ با شما هم از این کار ها می کرد؟

واقعا در فوتبال روز دنیا جایی ندارد ولی این اعتقاد امیر خان است. بعضی از فوتبالیست ها هستند، البته من کاری ندارم، ولی مثلا رضا اسدی خیلی خوب بازی کرده است و بازیکن قابلی است، ولی از روی احترام مویش را می زند. وگرنه می توانند نزنند. امیرخان به آن ها گفته و به من هم بارها می گفت ولی برخی انجام نمی دادند. دست خود بازیکن است.بعضی بازیکنان همه اش در بازی دستشان در مویشان است. این فکر می کنم امیر خان را اذیت می کند. در فوتبال روز دنیا چنین چیزی اصلا نیست. چنین تصمیمی جزو اعتقادات امیر خان است. امیدوارم به بار فنی بازیکنان بیشتر اضافه شود.

مربی که جام حذفی گرفته نمی‌تواند گزینه تیم ملی باشد

شما خودت با تیم ملی در زمان نوروز در اردوی تیم ملی بودی، خاطره ای از آن زمان داری؟

نه واقعا ندارم. فقط همین تمرین ها بود.

کی روش به بازیکنان عیدی می داد؟

من که تا به حال ندیدم پولی بدهد. ولی دور هم همیشه جشن های کوچکی می گرفتیم و علی رغم سختی های تمرینات واقعا خوش می گذشت. این کنار هم بودن در اردو جالب بود و خوب می گذشت.

الان لیگ برتر را چه طور می بینید و به نظرتان کدام تیم قهرمان می شود؟

واقعا سخت است. ولی چیزی که در نیم فصل دوم دیدم سه تیم بالای حدود مخصوصا سپاهان و استقلال خیلی خوب کار کردند و فقط بازی های رو در رو تیم قهرمان را تایین می کند. کمی سخت است ولی فکر می کنم الان سپاهان نسبت به بقیه تیم ها اختلاف دارد. با پرسپولیس ۴ امتیاز و با استقلال ۳ امتیاز. آرزو میکنم استقلال قهرمان شود. من خودم در سپاهان هم بودم و امسال عالی کار می‌کنند و بهشان تبریک می گویم‌. دو مربی خوب هم به لیگ ایران آوردند. ولی مربی سپاهان را هر کس آورده دمش گرم. مربی ها همه عزیزان من هستند و به همشان احترام می گذارم ولی بس است.برخی مربی ها در ده تا تیم کار کردند. نه این که بگویم بد هستند ولی مربی سپاهان را می بینی به فوتبال ایران کمک می کند. اگر ۵ سال پیش می آمد چه قدر کمک کرده بود؟ متاسفانه دوستانی که همیشه بودند این دیدگاه را ندارند. به آقای ساکت برای انتخاب خوبشان تبریک می گویم. بازیکنان هم از لحاظ کیفیتی خیلی بهتر از قبل بودند.

بیشتر بخوانید :

۲۵۱۲۵۴