زاوش محمدی: آخرین روزهای سال ۹۷ بود که آرش میراسماعیلی با رای اکثریت مجمع ریاست فدراسیون جودو را برعهده گرفت. میراسماعیلی از همان روزهای اول با چالش‌های زیادی مواجه بود که مهمترین آن تعلیق بود. مردادماه ۹۸ سعید ملایی جودوکار ایران راهی مسابقات قهرمانی جهان ژاپن شد و حواشی آن باعث صدور رأی تعلیق از سوی فدراسیون جهانی جودو بود. از زمان تعلیق فدراسیون جودو سه سال می گذرد و میراسماعیلی و اعضای فدراسیون به دادگاه CAS رفتند و دفاعیات خود را ارائه کردند اما خبری از برداشتن تعلیق نشد. از زمان برگزاری دادگاه CAS چند سال می گذرد اما این دادگاه ماه پیش با ارسال ایمیلی به فدراسیون ایران برای هشتمین بار زمان اعلام رای را به تعویق انداخت.

با اینکه بارها آرش میراسماعیلی با انتشار استوری هایی از خبرهای خوب مژده می دهد اما مشخص نیست این خبرهای خوش چه زمانی اعلام می شود؟

دیدارهایی که هیچ سودی ندارد

از زمان تعلیق فدراسیون جودو تاکنون میراسماعیلی به صورتهای مختلف با ویزر رئیس فدراسیون جهانی دیدار و گفتگو کرده و بارها تاکید کرده که این تعلیق ظالمانه برداشته خواهد شد اما علاوه بر اینکه این تعلیق برداشته نشد بلکه ۴ سال هم تمدید شد. در آخرین دیدار هم میراسماعیلی ۱۴ مهرماه در تاشکند با ماریوس ویزر رئیس فدراسیون جهانی و عبید العنزی رئیس اتحادیه جودو آسیا دیدار کرد و به نوشته سایت فدراسیون جودو ایران طرفین در این جلسه توافقات و مذاکرات بسیار خوبی داشتند و در نهایت تصمیمات مثبتی را برای آینده جودو ایران گرفتند اما با گذشت چند روز معلوم نیست این توافقات خوب چه زمانی این رشته المپیکی ایران را از بلاتکلیفی در می آورد؟

سقوط جودو ایران با فرمان آقای قهرمان

آبرویی که در قونیه رفت

تیم ملی جودو ایران به واسطه تعلیق از سوی فدراسیون جهانی حق حضور در هیچ یک از رقابتهایی که زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار می شود را ندارد و ملی پوشان ایران حتی در المپیک هم حاضر نبودند. در این مدت تنها مسابقه ای که تیم ملی جودو ایران در آن حضور پیدا کرد بازی های کشورهای اسلامی بود که فدراسیون جهانی آن را به رسمیت نمی شناسد و به همین خاطر تیم ملی ایران متشکل از ۱۴ جودوکار راهی قونیه ترکیه شد و دست خالی به ایران برگشت. جدای از مباحث فنی، حاشیه‌های حضور تیم ملی جودو در این مسابقات و در شهر قونیه نیز خبرساز شد. همان زمان ایسنا نوشت که بعضی از جودوکاران تیم ملی ایران با ایجاد درگیری فیزیکی در سالن غذاخوری محل بازی‌ها، حاشیه ساختند و با یکدیگر درگیری فیزیکی شدید پیدا کردند. موضوع از این قرار بوده است که ظاهرا دو جودوکار تیم ملی ابتدا با یکدیگر مشاجره لفظی می‌کنند و در ادامه درگیری فیزیکی میان آن‌ها به جایی می‌رسد که در حضور ورزشکاران خارجی، با صندلی و دیگر وسایل سالن غذاخوری به جان هم می‌افتند. شدت درگیری تا جایی بود که افراد حاضر در این درگیری دچار جراحت می‌شوند و یکی از ملی‌پوشان نیز از ناحیه دست دچار پارگی می‌شود که توسط پزشک کاروان چند بخیه می‌خورد.

هم‌چنین در هنگام پرواز تیم ملی جودو به قونیه هم مشاجره لفظی میان بعضی از آن‌ها با ماموران فرودگاه امام خمینی(ره) رخ می‌دهد که در نهایت با وساطت سایر اعضای کاروان موضوع ختم به خیر می‌شود.

از الان باید به فکر بازی‌های آسیایی بود

جودویی که هنوز دوران تعلیق را طی می‌کند و ۱۳ ماه دیگر و بعد از پایان محرومیت چهار ساله، فرصت حضور در بازی‌های آسیایی را دریافت می‌کند، باید از همین مدت بهترین بهره را ببرد. میراسماعیلی خودش یکی از بهترین جودوکاران ایران بوده که مدالهای رنگارنگی گرفته و حتی در دوره ای سرمربی تیم ملی بوده و از حالا باید با توجه به نتایج کسب شده در مسابقات کشورهای اسلامی بازنگری در مدیریت فنی بکند. بازنگری در مدیریت فنی تیم ملی، رایزنی برای جذب یک مربی خارجی سطح بالا، رایزنی با فدراسیون جهانی برای کسب مجوز حضور در اردوهای مشترک، میدان دادن به مربیان جوان و با انگیزه شاید بتواند بخشی از مشکل دوری از میدان‌های جهانی را حداقل برای بازی‌های آسیایی رفع کند.

بیشتر بخوانید:

۲۵۶ ۲۵۱