به گزارش روزگار پرس، دیداری که بعد از مراسم کشوری روز پرستار در سالن همایش رازی که با حضور وزیر بهداشت و بدون حضور نمایندگان مجلس برگزار شد، قرار است با هماهنگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری دوره پنجم و با دعوت از منتخبین دوره ششم این سازمان برگزار شود.

دیدار پرستاران با رئیس مجلس شاید در زمان و مکان مناسب و در حالی که مجلس پس از یک دوره چهارساله حمایتی از پرستاران انجام داده بود، اقدامی قابل قبول در چارچوب قدردانی بود اما حاشیه هایی وجود دارد که برگزاری این همایش را با سوال هایی مواجه می کند و به آن شائبه و رنگ و بوی یک نشست تبلیغاتی انتخاباتی می دهد.

اولین مساله سوال برانگیز این است که اعتبارنامه مسئولان دوره پنجم سازمان نظام پرستاری در تاریخ ۱۴ آبان ۱۴۰۲ تمام شده و هر گونه هزینه کردن از منابع این سازمان توسط تیم فعلی فاقد وجاهت قانونی است. به خصوص اینکه رئیس کل این سازمان ماه‌هاست در رأس ائتلاف «همه» یکی از رقبای اصلی این انتخابات است و البته پرسش هایی درباره هزینه کردن برای تبلیغات انتخابات نظام پرستاری از منابع این سازمان وجود دارد.

مساله مهمتر این است که رئیس کل دوره پنجم، ریاستی بر منتخبین دوره ششم ندارد و هر گونه مکاتبه با منتخبین جدید این سازمان نه تنها قانونی نیست بلکه به این دلیل که رئیس کل این سازمان خود یکی از رقبای انتخاباتی است و به رأی منتخبان جدید نیاز دارد، مکاتبه با منتخبان جدید این سازمان و دعوت از آنها برای یک نشست تبلیغاتی شائبه برانگیز است.

موضوع زمانی جالب تر می شود که محمد میرزابیگی، رئیس فعلی سازمان نظام پرستاری در ماههای گذشته به کرات به انتقاد از مجلس شورای اسلامی پرداخته و گفته است: انتظارات پرستاران از مجلس برآورده نشده است. در برنامه هفتم هم چیزی برای پرستاران وجود ندارد. در این لایحه به قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نیز تعرض شده است.

دعوت از رئیس مجلس شورای اسلامی برای دیدار با پرستاران در زمانی است که همین هفته با تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی موضوع بازنشستگی پرستاران بر اساس امتیاز مشاغل سخت و زیان آور و قانون ارتقای بهره وری زیر سوال رفته و در ابهام قرار گرفته است.

احیای دوره کاردانی بهیاری و دوره کمک پرستاری نیز که در برنامه هفتم توسعه در مجلس دنبال می شود نیز یکی دیگر از انتقادات رئیس دوره پنجم سازمان نظام پرستاری از مجلس بوده است. در چنین شرایطی چه عاملی باعث برنامه ریزی برای دیدار پرستاران منتخب دوره ششم با رئیس دوره یازدهم مجلس آن هم با مدیریت رئیس دوره پنجم نظام پرستاری شده است.

دیدار قالیباف با پرستاران؛ جشن روز پرستار یا همایش انتخاباتی

مهمانی با نفع دو سویه

همه شواهد نشان می دهد که می توان این دیدار را در چارچوب دو انتخابات مهم برای دو طرف مهمان و میزبان این مهمانی تفسیر کرد. زمانی که رئیس فعلی سازمان نظام پرستاری با دعوت از منتخبین جدید می خواهد نشان دهد که ارتباط خوبی با مجلس دارد و می تواند از کارت این امتیاز استفاده کند.

این نشست می تواند برای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز ارزشمند باشد به خصوص اینکه در روزهای اخیر و به خصوص همزمان با روز پرستار شاهد افزایش ناگهانی مصاحبه ها و اظهار نظرهای نمایندگان مختلف مجلس درباره اهمیت حرفه پرستاری و لزوم احقاق حقوق پرستاران در رسانه ها هستیم.

رئیس مجلس ممکن است طبق روال، وعده هایی به پرستاران بدهد. وعده‌هایی از جنس مطالبات پرستاران. اما سوال اینجاست که مجلس یازدهم در چهار سال گذشته چه گلی به سر پرستاران زده است که در دو ماه باقیمانده، آن هم در گیر و دار قانون بودجه و لایحه برنامه هفتم بخواهد کاری برای پرستاران انجام دهد.

وعده‌های دور در مجلس آینده هم چندان دلگرم کننده نیست زیرا معلوم نیست سرنوشت مجلس آینده و ریاست آن چه خواهد شد و مهمتر از آن سرنوشت رئیس فعلی سازمان نظام پرستاری نیز در آینده این سازمان مشخص نیست. پرستاران در سالهای متمادی آن قدر وعده عمل نشده شنیده اند که دیگر بازی نمی خورند.

بیشتر بخوانید:

آمار سالانه مهاجرت پرستاران به ۳۰۰۰ نفر رسیده/ «به جرات می‌گویم بیماران به دلیل کمبود پرستار می‌میرند»

۴۷۴۷