الهه جعفرزاده: تابستان برای برخی فراد فصل محبوب و سرگرم‌کننده‌ای است و برای برخی دیگر می‌تواند افسردگی تابستانی را به همراه داشته باشد. نوسانات خلقی در طول تغییرات فصلی رایج است و افسردگی فصلی برای برخی افراد هر ساله تکرار می‌شود. این نوع اختلال در نیمه دوم سال (با نام افسردگی زمستانی) نیز رخ می‌دهد، اما گونه تابستانی آن رایج‌تر است. این شرایط طی سال‌های اخیر نیز با افزایش دمای کره زمین تشدید شده است.

افراد مبتلا به افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی (SAD: Seasonal affective disorder) ممکن است با افزایش دما با علائمی مانند بی‌خوابی، کاهش وزن و کم‌اشتهایی مواجه شوند. این علائم ممکن است سه تا چهار ماه به طول بینجامد.

افسردگی تابستانی؛ چگونه درمانش کنیم؟

علت افسردگی تابستانی چیست؟

علت دقیق افسردگی تابستانی مشخص نیست. برخی از نظریه‌های روان‌شناسی نشان می‌دهند که قرار گرفتن طولانی‌تر در معرض نور خورشید می‌تواند باعث اختلال در ساعت داخلی بدن و هم‌چنین منجر به تغییرات خلق و خو شود. به گفته روان‌شناسان، گرما، رطوبت، نور شدید، طولانی‌بودن روزها و در برخی مواقع گرده گل‌ها یا غبار موجود در هوا از جمله محرک‌های افسردگی تابستانی در برخی افراد هستند.

رایج‌ترین علائم اختلال عاطفی فصلی در تابستان عبارتند از:

خستگی، حساسیت به گرما، بی‌میلی و بی‌انگیزگی، دشواری در برقراری ارتباطات اجتماعی، تحریک‌پذیری، اضطراب، بی‌قراری، کاهش وزن، کاهش اشتها، کم‌خوابی و بی‌خوابی.

افسردگی تابستانی؛ چگونه درمانش کنیم؟

درمان افسردگی تابستانی چیست؟

افسردگی تابستانی به عنوان اختلال عاطفی فصلی معکوس نیز شناخته می‌شود. درمان افسردگی فصلی متفاوت از افسردگی در طول سال است.

نور درمانی: درمانگران اغلب «نور درمانی» را پیشنهاد می‌کنند. در نور درمانی از یک لامپ مخصوص استفاده می‌شود که تابش نور خورشید را تقلید می‌کند. هم‌چنین به واسطه برخی از مهارت‌های تمرکز حواس نیز می‌توانید علائم افسردگی تابستانی را کاهش دهید.

درمان شناختی رفتاری: به غیر از نور درمانی، اغلب به مراجعان توصیه می‌شود که از درمان شناختی رفتاری (CBT) استفاده کنند. CBT یکی از رایج‌ترین رویکردهای درمانی است که می‌تواند برای تسهیل تغییر افکار مورد استفاده قرار گیرد. هدف این است که عملکرد افکار خود را تقویت کنید تا آنها به احساسات و رفتارهای سالم‌تر تبدیل شوند. به عبارتی در این مورد تلاش بر این است که با تابستان، مهربان‌تر باشید.

مصرف دارو: برخی از پزشکان برای کنترل این اختلال، دارو تجویز می‌کنند. از مصرف دارو هراس نداشته باشید، درست مانند هر مشکل و بیماری فیزیکی دیگر، اختلالات روانی نیز با مصرف دارو بهبود می‌یابند.

اصلاح سبک زندگی: ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند ورزش منظم، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و اجتناب از مصرف مواد مخدر و الکل می‌تواند به بهبود علائم افسردگی فصلی کمک کند.

افسردگی تابستانی؛ چگونه درمانش کنیم؟

بیشتر بخوانید:

تابستان هم افسردگی دارد؟/ اگر مبتلا هستید این توصیه‌ها را جدی بگیرید

چگونه در روزهای گرم سال خنک بمانیم؟/ ۶ نکته برای آبرسانی و کاهش دمای بدن

منابع: sportskeeda ، weather

۴۷۲۳۲