مهرو ماهر: سی شب ماه رمضان هر شب افطاری مهمان امامزاده عبدالله باشید،‌ حتما وقتی از شما آدرس «امامزاده عبدالله» را برای افطاری می‌پرسند بلافاصله مسیر شهرری را آدرس می‌دهید اما غافل از اینکه در شمال شرقی تهران و هفت کیلومتر آن طرف تر از پارک جنگلی سرخه حصار بارگاه «امامزاده عبدالله» دیگری هم در روستای «همه سین» واقع شده که هر شب ماه مبارک رمضان میزبان روزه‌داران تهرانی است.

روستای همه سین در ۷ کیلومتری شرق تهران و در حوزه شهرداری منطقه ۱۳ تهران قرار داد.روستایی سرسبز و خوش آب و هوا که سالهاست ساکنان اندکی دارد که در زمین‌های آبا و اجدادی خود زندگی می‌کنند زیرا چهار ماه بعد از فوت آغامحمدخان قاجار خرید و فروش زمین‌های این روستا متوقف شده و فقط کسانی که در این روستا هستند از آن دوره در این منطقه سکونت دارند، امروزه هم امکان خرید و فروش و حتی ساخت و ساز در این محدوده وجود ندارد.

روستای همه سین منطقه شکارگاهی برای آقامحمدخان قاجار بوده و از آنجایی که در قرق شاه قاجار بوده و بعد از آن هم در دوره پهلوی این منطقه همچنان به عنوان شکارگاه شاه پهلوی محسوب می‌شد کسی اجازه تردد و سکونت در این منطقه را نداشت به همین خاطر تا همین چند سال پیش بقعه امامزاده عبدالله در این منطقه گمنام و مغفول مانده بود.

امامزاده عبدالله در پشت تپه‌های کوتاه و بلند روستای «همه سین» قرار داد و طبق شجره‌نامه ای که روی دیوار شبستان این امامزاده نصب شده، نسب این امامزاده با ۸ واسطه به حضرت زین العابدین می‌رسد. این امامزاده تا همین چند سال پیش هم بقعه و بارگاهی نداشته است و محصور بین دیوارهای خشت وگلی بود و مقبره‌ای سنگی داشت اما بعد از تحقیقات موسسه آیت الله مرعشی و درخواست اداره اوقاف ضریح فلزی و بارگاه این امامزاده ساخته شد.

سفر یک روزه به امامزاده‌ای نزدیک تهران؛ هم زیارت، هم سیاحت

برای رسیدن به این امامزاده که پشت پارک جنگلی سرخه حصار واقع شده است باید بیش از ۷ کیلومتر بعد از بزرگراه یاسینی و جاده منتهی به روستاهای هاجرآباد و همه سین را طی کنید از مسیر پر پیچ و خم پشت تپه‌های کوتاه و بلند سرسبز این روستا بگذرید تا به تابلوی امامزاده برسید اما برای رسیدن به ورودی امامزاده باید از خیابان خاکی عبور کنید که بعد از چندین سال هنوز هم آسفالت نشده است.

در ورودی آستان تابلوی بزرگی با این عنوان نصب شده است: «امامزاده عبدالله‌بن زین‌العابدین(ع) ». سمت چپ سردر امامزاده عبدالله(ع) نیز نوشته شده واقف حاجیه خانم «نصرت شیرمحمدی» که نشان می‌دهد تابلوی امامزاده از سوی این خانم وقف شده است.

بومیان روستا می‌گویند بقعه امامزاده تا دهه ۸۰ خشتی و کوچک بوده و بعد ضریح فلزی نصب شده اما در سال گذشته هم عملیات عمرانی در این امامزاده انجام شده و ضریح جدید امامزاده در اصفهان به صوت بزرگ‌تر و نقره‌کاری و طلاکاری شده در حال ساخت است.

زیارت و تماشا

در این روزهای بهاری که قصد طبیعت گردی و سفر دارید می توانید با سفر به این روستا یک سفر نیم روزه و کوتاه داشته باشید تا علاوه بر گذران اوقات فراغت از این منطقه گردشگری نیز دیدن کنید و از آب و هوای خوش و سرسبزی و سکوت و آرامش این روستا بهره‌مند شوید. روستایی که بیشتر ساکنان آن مشغول کشاورزی و دامداری هستند و در باغ های سرسبز خود صیفی‌جات و زعفران کشت می‌کنند.

اگر به این روستا رفتید حتما از قبرستان قدیمی آن نیز بازدید کنید که کمی دورتر از فضای روستایی واقع شده است اما مقبره‌های قدیمی با سنگ‌های خاص خبر از قدمت این روستا دارد و حتی برخی معتقدند ۵ نسل از خانواده‌هایشان نیز در این قبرستان به خاک سپرده‌ شده‌اند.

امامزاده عبدالله روستای همه سین از نوادگان امام سجاد است که در این روستای ۳۰۰ ساله و پشت کاج‌های همیشه ‌سبز سرخه‌حصار و تپه‌ ماهورهای کوتاه و بلند روستا پنهان شده است و هر سی شب ماه مبارک رمضان سفره افطاری در این امامزاده پهن می‌شود که میزبان روزه‌داران تهرانی است و در شب‌های قدر نیز مراسم شب احیا در آن پرشور و حال برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

عکس| اگر تهران هستید سفر یک روزه به این روستا را از دست ندهید

۴۷۴۷