الهه جعفرزاده: سر و کله‌ی پرنده کمیابی که آخرین بار ۱۴۰ سال پیش مشاهده شده بود، دوباره در پاپوآ گینه نو پیدا شد. این کبوتر بزرگ و زمین‌نشین فقط در جزیره فرگوسن زندگی می‌کند. آخرین حیاتِ «قرقاول-کبوترِ سیاه‌پوش» توسط دانشمندان در سال ۱۸۸۲ ثبت شده بود؛ اما فیلم جدیدی که توسط محققان طی سفری یک‌ماهه در ماه سپتامبر ثبت شده، نشان می‌دهد که نسل این پرنده همچنان پابرجاست.

حیات پرندگان در سراسر جهان در معرض تهدید است و در این میان، ۴۹ درصد از گونه‌های مختلف در معرض خطر انقراض هستند. به منظور حفاظت از پرنده‌های نادر، محققان باید محل زندگی آنها را بررسی کنند تا دریابند که این پرندگان با چه تهدیدات محیطی خاصی روبه‌رو هستند. این سفرهای گروهی و هدفمند برای اقدامات حفاظتی، ضروری هستند.

«کشف جدیدی که شبیه یافتن یک اسب تکشاخ است!» / عکس

جان میترمایر، یکی از سرپرستان این تیم اعزامی، می‌گوید: این کشف جدید و عجیب، چیزی شبیه یافتن یک اسب تکشاخ بود!

او گفت: «این یک کشف رویایی برای محیط‌بانان و پرنده‌شناسان است؛ اتفاقی که همه‌ی عمر خواب آن را می‌دیدیم».

فیلم ضبط‌شده از قرقاول سیاه‌پوش را در این لینک تماشا کنید.

قرقاول-کبوتر سیاه‌پوش فقط در جزیره فرگوسن زندگی می‌کند؛ جزیره‌ای ناهموار در مجمع الجزایر D’Entrecasteaux در شرق پاپوآ گینه نو. این جزیره، یک منطقه کوهستانی و جنگلی است که جستجوی پرنده در آن بسیار دشوار است. در سال ۲۰۱۹، تیمی از محققان در راستای کشف دوباره‌ی این پرنده تلاش کردند؛ ولی موفق نشدند و نتوانستند این پرنده را پیدا کنند.

این بار، تیم تحقیقاتی ۱۲ تَله‌ دوربین را در مکانی دورافتاده [که یک شکارچی محلی صدای متفاوتی از یک پرنده را در آن شنیده بود]، کار گذاشتند.

محققان در ابتدا نسبت به این تلاش خوش‌بین نبودند. جردن بوئرزما، محقق فوق‌دکترای دانشگاه کورنل و یکی از مدیران آزمایشگاه پرنده‌شناسی، در این‌باره گفت: «وقتی تله‌های دوربین را جمع‌آوری کردیم، گمان می‌کردم که شانس ما برای ثبت تصاویر این قرقاول-کبوتر سیاه‌پوش کمتر از یک درصد باشد!»

او اضافه کرد: وقتی داشتم عکس‌ها را نگاه می‌کردم، از اینکه دیدم این پرنده درست از جلوی دوربین ما رد ‌شده است، شگفت‌زده شدم!

واکنش جالب تیم جستجو را بعد از پیدا کردن دوباره‌ی این پرنده در این لینک ببینید.

«کشف جدیدی که شبیه یافتن یک اسب تکشاخ است!» / عکس

جستجوی پرندگان گمشده

پروژه جستجوی پرندگان گمشده با همکاری BirdLife International ،American Bird Conservancy و Re:wild کلید خورده است. این فعالیت، یک تلاش جهانی برای یافتن ۱۰ گونه از پرندگان است که بیش از یک دهه است رؤیت نشده‌اند.

کریستینا بیگز، مدیر تحقیقات گونه‌های گمشده، در این‌باره می‌گوید: «این کشفِ دوباره، یک روزنه امید است و ما را در جستجوی پرندگان دیگری که به مدت نیم قرن یا بیشتر گم شده‌اند، امیدوار می‌کند».

«کشف جدیدی که شبیه یافتن یک اسب تکشاخ است!» / عکس

نزدیک به نیمی (۴۹ درصد) از پرندگان جهان در حال کاهش هستند و از هر هشت گونه، یک مورد در معرض انقراض قرار دارد. گمان می‌رود که حداقل ۱۸۷ گونه تا کنون منقرض شده‌ باشند.

منبع: euronews

۲۳۳۲۳۳