نگارعلی_ پس از اینکه بسیاری از بانک‌های آمریکایی و بین‌المللی نشانه‌هایی از ضعف شدید را بروز دادند، قیمت طلا به مرز ۲۰۰۰ دلار در هر اونس نزدیک می‌شود. فدرال رزرو طی پنج روز به بانک ها ۱۶۴.۸ میلیارد دلار وام داد. در نتیجه، بازار انتظار دارد که نرخ بهره در این ماه افزایش یابد، احتمالاً حدود ۲۵ واحد پایه که به گفته بارت ملک، رئیس استراتژی کالای جهانی TD Securities، این خبر خوبی برای طلا است.

ملک توضیح داد: «بازارها به این نتیجه می‌رسند که ما شاهد افزایش ۲۵ واحد دیگر از سوی فدرال رزرو خواهیم بود.» دیدگاه از منظر طلا این است که با توجه به اختلالات در سیستم بانکی و تمایل وزارت خزانه داری ایالات متحده برای کمک، ممکن است شرایطی ایجاد شود که به تورم اجازه می دهد مدت طولانی تری در سطح بالاتری باقی بماند.

طلا در هفته گذشته نزدیک به ۹.۶۵ درصد در برابر دلار آمریکا افزایش یافت و نقره نیز ۱۲.۶۱ درصد در هفت روز گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد. در همین حال، شاخص دلار آمریکا (DXY) از ۱۰۵.۶۵ در ابتدای هفته به سطح فعلی ۱۰۳.۸۶۴ کاهش یافته است. تحلیلگر آمار و پیش بینی کننده حرکت بازار، Northstar در توئیتی درباره عملکرد طلا در طول سال ها در مقایسه با شاخص دلار آمریکا نوشت: «در سال ۱۹۷۴، شاخص دلار آمریکا ۱۰۵ بود و طلا ۱۵۰ دلار بود. در سال ۱۹۸۱، شاخص دلار آمریکا ۱۰۵ بود و طلا ۴۵۰ دلار بود. امروز نیز شاخص دلار آمریکا ۱۰۵ است و طلا ۱۸۱۰ دلار است. از افزایش شاخص دلار نترسید. در طول زمان، طلا به طور صادقانه از بین رفتن قدرت خرید را دنبال می کند.»

مایک مک گلون، استراتژیست ارشد کلان و کالاهای بلومبرگ، سه روز پیش، در ۱۵ مارس، از طلا به عنوان یک گاو در حال استراحت یاد کرد. مک گلون در یادداشتی برای سرمایه گذاران گفت: پشت سر نقدینگی مازاد مرتبط با بیماری همه گیر، سقوط نفت خام ممکن است بخشی از جرقه کاهش تورم فلز برای شکستن مقاومت ۲۰۰۰ دلار در هر اونس باشد.

نقره در سوددهی از طلا پیشی می‌گیرد؟

نقره نیز می‌تواند بازدهی بسیار بیشتری نسبت به طلا داشته باشد

ریچارد میلز، مالک aheadoftheherd.com، روز جمعه توضیح داد که او معتقد است که افزایش قیمت نقره کمتر اعلام شده است. میلز گفت: «نشانه‌های کنونی حاکی از آن است که نقره بسیار کم ارزش است. در حال حاضر، در صبح روز ۱۷ مارس، نسبت طلا به نقره ۸۸:۱ است، به این معنی که برای خرید یک اونس طلا، ۸۸ اونس نقره لازم است. میلز اضافه کرد که وقتی طلا به ۲۰۰۰ دلار در هر اونس رسید، “نقره به نزدیک به ۳۰ دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت که ۱۴۷ درصد افزایش قیمت است.” این سرمایه گذار گفت که نسبت نقره به طلا از بیش از ۱۰۰:۱ به کمی بیش از ۶۴:۱ کاهش یافته است و او معتقد است که افزایش قابل توجهی در ارزش نقره “به راحتی می تواند دوباره اتفاق بیفتد.”

بسیاری از طرفداران طلا و نقره امید زیادی به فلزات گرانبها در آینده دارند. علاوه بر این، در حالی که مک گلون معتقد است طلا تحت تأثیر رویدادهای کلان اقتصادی فعلی قرار خواهد گرفت، استراتژیست بازار همچنین فکر می کند که مسائل بانکی ممکن است لحظه تعیین کننده ای برای بیت کوین (BTC) باشد. بیت کوین ممکن است در حال پیشرفت به سمت تجارت بیشتر شبیه اوراق قرضه بلند خزانه داری آمریکا و طلا باشد، زیرا بانک ها تحت فشار ناشی از سقوط قیمت اوراق قرضه قرار گرفته اند. مک گلون در توییتر خود نوشت: حفظ بیت کوین بالای ۲۵۰۰۰ دلار نشانه واضحی از قدرت واگرا است.

۲۲۳۲۲۷