مدت زیادی از آخرین دور عرضه خودرهای لادا در ایران می‌گذرد و مدت‌ها است که زمزمه‌هایی مبنی بر واردات خودروهای روسی یا به‌طور دقیق‌تر برند لادا به ایران به‌گوش می‌رسد. حالا احتمال عرضه خودروهای برند LADA به‌واسطه گفته‌های برخی از دست‌اندرکاران، بیش از پیش قوت گرفته است.

آغاز مذاکرات برای واردات خودروهای لادا روسی به ایران

واردات خودروهای لادا روسی به ایران

اولین بار اتومبیل های برند لادا در دهه پنجاه شمسی به ایران راه پیدا کردند. همچنین بعد از محدودیت‌ها و موانعی که در دهه شصت پیش رو این محصولات قرار گرفتند، لادا ریوا استیشن، سامارا و نیوا در دهه‌های شصت و هفتاد در بازار ایران به عرضه رسیدند. البته حضور آن‌ها در این دوره چندان پررنگ و برجسته نبود. سپس در اوایل دهه هشتاد خبر مونتاژ احتمالی اتومبیل های روسی مثل لادا ۱۱۰ در ایران به‌میان آمده بود، ولی دست آخر ورود محصولات این برند به کشورمان به بن‌بست خورد.

اکنون با توجه به گزارش اخیر اسپوتنیک، ماکسیم سوکولوف به‌عنوان رئیس آوتوواز (شرکت مالک لادا) به شروع مذاکرات برای صادرات خودروهای لادا به ایران اشاره کرده است. سوکولوف اخیراً در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت که این شرکت مشغول مذاکره با ایران برای تامین خودروهای لادا است و ضمن این، درباره واردات خودروهای ایرانی به روسیه گفتگو می‌کنند. جواب او به سوالی در کنگره اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه هم چنین بوده است: ما در حال مذاکره هستیم. همچنین، ما دو پروژه برای عرضه محصولات از ایران و عرضه محصولات ما به ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم. من در اوایل آوریل با سفیر ایران ملاقات خواهم داشت.

با سرازیر شدن موج تحریم‌ها به روسیه به‌دنبال تهاجم نظامی به اوکراین، در حال حاضر روسیه با موانعی جلو صنعت خود مواجه شده است. در واقع، قبل از این روسیه بین بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودرو در دنیا جا می‌گرفت. حالا به‌اقتضای شرایط کنونی، همکاری با ایران در حوزه خودرو و صادرات خودروهای روسی لادا شاید برای این کشور ثمربخش باشد. از جمله خودروسازان مطرح روسیه می‌توان به آوتوواز و کاماز اشاره کرد.

۲۲۷۲۲۷