زهرا علی اکبری– یک برآورد ساده نشان می‌دهد در هر ساعت بیش از پانصد رکورد درباره فروش لباس دست دوم، اعم از بچه‌گانه، کیف و کفش، شال و روسری و مانتو و کت و شلوار تنها بر روی یک پلتفرم درج شده است. از سوی دیگر کانال‌های متعددی نیز برای خرید و فروش لباس‌های دست دوم در شبکه‌های مجازی به راه افتاده است.

نکته اینجاست که قیمت‌های اعلامی لباس‌های دست دوم به گونه‌ای است که چندان پایین تلقی نمی‌شود.

لباس‌هایی که با عبارت در حد نو آگهی شده‌اند بعضا قیمت‌هایی در محدوده بالاتر از نیم میلیون تومان برای مانتو و کت و شلوار و لباس‌های به اصطلاح مجلسی دارند. یک کت و شلوار دست دوم قیمتی بیش از یک میلیون تومان را در این اپلیکیشن‌ها داراست.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی بورس در سال ۱۴۰۲/ پرواز بورس نزدیک است؟

تعرفه جدید حق بیمه شخص ثالث اعلام شد/ جزییات

تغییر شمایل خرید و فروش لباس دست دوم

هر چند لباس‌های دست دوم از دیرباز در ایران بازاری مهم را به خود اختصاص داده بودند اما در یک سال اخیر شکل و شمایل این بازار دستخوش تغییر شده است .

در سال‌های گذشته واحدهایی صنفی با عنوان عرضه لباس‌های تاناکورا در سطح شهر راه‌اندازی می‌شد که اغلب لباس‌های دست دوم خارجی و پوتین و کتونی‌های مارک‌دار گران قیمت را با قیمت‌های مناسبی در اختیار خریداران قرار می‌داد اما در شرایط فعلی لباس‌ها در فضای مجازی از سوی افرادی که خود استفاده کننده بوده‌اند عرضه می‌شود و غالبا نیز مارک‌دار و گران‌قیمت نیستند.

واژه تاناکورا برگرفته از سریالی ژاپنی با نام سال‌های دور از خانه است. در این سریال شخصیت اصلی یعنی اوشین برای گذران زندگی خود با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و تاناکورا نام خانوادگی همسر شخصیت اصلی این داستان بوده است.

واحدهای صنفی عرضه کننده لباس‌های دست دوم کمتر از قبل در شهر دیده می‌شوند و بساط دستفروشان لباس دست دوم در شرایط کنونی داغ است.

نکته اینجاست که بخشی از این بازار در شبکه‌های مجازی و اپلیکیشن‌های ثبت اگهی است و بخشی دیگر نیز به کناره خیابان‌ها و پیاده‌رها رسیده و به وفور دستفروشانی که نسبت به عرضه کفش و لباس دست دوم در خیابان اقدام می‌کنند، در کنار کسانی که لباس‌های نو می‌فروشند دیده می‌شوند.

در سال‌های گذشته پیاده‌روها در اختیار کسانی بود که لباس نو عرضه می‌کردند و از این منظر همواره شکایاتی از سوی کسبه وجود داشت. کسبه و دارندگان واحدهای صنفی معتقد بودند به دلیل رقابت نابرابر با دستفروشان قادر به پرداخت مالیات و عوارض و تامین هزینه‌های زندگی خود نیستند اما در شرایط فعلی عرضه لباس دست دوم ارزان‌قیمت‌تر سبب شده است حتی بساط کسانی که لباس نو می‌فروشند نیز چندان پررونق نباشد.

بازار عجیب خرید و فروش لباس دست دوم/ تاناکوراها تغییر شکل دادند

رکود عجیب در بازار پوشاک

گرانی شدید پوشاک در نوروز امسال سبب شد بازار این کالا مانند سال‌های پیش از شیوع کرونا داغ نشود .

این نکته از سوی فعالان این صنف نیز اعلام شده است به طوری که مجید افتخاری، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درخصوص میزان تقاضا در آستانه سال نو گفت: در بدترین شرایط سالیان اخیر هستیم؛ رکود عجیب غریبی در صنعت پوشاک حاکم است که آن هم به خاطر مشکلات اقتصادی و عدم توانایی خرید مردم است. استقبالی از پوشاک شب عید وجود ندارد و مطلقا رونقی در بازار نیست، بیشترین تقاضایی هم که الان وجود دارد مربوط به کالاهای زمستانه است که در تخفیف هستند.

افتخاری افزود: سال ۱۴۰۱ بی‌سابقه‌ترین حراج فصل زمستان را داشتیم و کالاها زیر قیمت تمام شده به مردم عرضه شد، فقط به‌خاطر این که کسب‌وکارها یک گردش کاری داشته باشند، اصلا بازار در زمستان خوب نبود و بازار تازه در فروش فوق‌العاده آغاز شد.

وی ادامه داد: پوشاک کالایی است که از چند ماه قبل تولید می‌شود، هنوز قیمت‌ها با نرخ ارز فعلی مطابقت پیدا نکرده و اجناس فعلی با ارز حدود ۳۰ هزار تومان تولید شده‌اند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با تاکید بر این که افزایش قیمت در صنعت پوشاک نسبت به سایر صنایع از جمله مواد غذایی بسیار پایین بوده و دولت هم اعلام کرده که تورم پوشاک کمتر از باقی حوزه‌ها بوده است، گفت: افزایش قیمت در صنعت پوشاک نسبت به سال قبل حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است، این تورم صرفا ناشی از هزینه‌های اجباری است که دولت بر دوش بخش خصوصی گذاشته است.