رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: روز پنج شنبه (۶ آذر ماه) مبلغ یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است.

«محمد ابراهیم آقابابایی» اعلام کرد: قراردادی که از چند وقت گذشته با موضوع سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه مطرح شده بود با برخی از مشکل‌ها و ابهام‌ها از طرف صندوق توسعه ملی همراه بود که منجر به تاخیر در زمان اجرای آن شد.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی قرار شد تا در چند بخش منابع را به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص دهد، گفت: منابع اختصاص داده شده به صندوق تثبیت بازار سرمایه به نوعی تسهیلات است که بازپرداخت آن به صورت سالانه و با نرخ بهره ۱۲ درصد است.

آقابابایی خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی در بخش نخست یک هزار میلیارد تومان نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه با نرخ سود ۱۲ درصد و به مدت پنج ساله سپرده گذاری کرده است که زمان تعیین شده قابل تمدید خواهد بود.

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: این اتفاق می‌تواند برای بازار سرمایه مثبت باشد و در شرایط ضروری، برای افزایش نقدشوندگی و بازارگردانی سهام استفاده شود، همچنین صندوق تثبیت بازار سرمایه تعهد به بازپرداخت اصل منابع در پایان سررسید و سود حاصل از آن را دارد.

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه خاطرنشان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه درخواست رقم بیشتری را به صندوق توسعه ملی داده است و در صورت موافقت به زودی مبالغ جدیدی هم واریز خواهد شد.

وی به تاثیر انتقال این منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: این منابع روز پنج شنبه ۶ آذرماه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد و هنوز نقشی در رشد بازار سرمایه نداشته است.

آقابابایی اضافه کرد: سازمان بورس با تصویب شورای عالی بورس مقرر کرد مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به صندوق تثبیت بازار سرمایه تخصیص دهد، این موضوع که در هفته‌های قبل محقق شد، منجر به فعالیت صندوق در بازار و کمک به بازگشت روند صعودی به بازار شد.

سازمان بورس، صندوقی را تحت عنوان صندوق تثبیت بازار سرمایه در اختیار دارد که درصدی از کارمزد معاملات و درآمد سازمان به منظور حفظ نقدشوندگی وارد این صندوق می‌شود.

نکته قابل توجه برای استفاده از این صندوق‌ها این است که در شرایط عادی و طبیعی بازار نمی‌توان از منابع این صندوق استفاده کرد، بلکه استفاده از آن بیشتر برای روز‌هایی است که اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد که به شدت بر روند کوتاه‌مدت بازار تاثیرگذار باشد و قیمت سهام با کاهش شدید مواجه شود، با توجه به وضع پیش آمده منابع این صندوق در این موقعیت بنا بر صلاحیت مدیریت، وارد سمت تقاضا در بازار می‌شود و از طریق جمع‌آوری صف‌های فروش، قیمت‌ها را به ثبات می‌رسانند.

سازمان بورس برای حمایت از بازار در برخی مواقع که اتفاق بحرانی در این بازار رخ می‌دهد و نیازمند نقدینگی می‌شود از منابع موجود در این صندوق استفاده می‌کند و از این طریق، معاملات بازار را به ثبات می‌رساند.

نقدینگی موجود در این صندوق ممکن است از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق توسعه ارزی تامین شود و در آخر، سازمان بورس به واسطه این صندوق‌ها معاملات بازار را کنترل خواهد کرد، این اقدام و استفاده از منابع این صندوق نیازمند ارزنده بودن قیمت سهام و دور بودن آن سهم از قیمت حبابی است در غیر این صورت نمی‌توان از سهم مورد نظر حمایت کرد.