زاوش محمدی: صدودومین رویارویی دو تیم بزرگ پایتخت، با توجه به شرایط استقلال و پرسپولیس در جدول و حاشیه‌های به وجود آمده از ابتدای فصل، از حساسیت بالایی برخوردار است. آخرین برد آبی‌ها در ۹۰ دقیقه در دربی به تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ برمی‌گردد، در واقع استقلالی‌ها بیش از ۲ هزار روز است که موفق به شکست پرسپولیس در وقت قانونی نشده‌اند. دو تیم فصل گذشته ۳ دیدار برابر هم برگزار کردند که بازی رفت با نتیجه تساوی ۲-۲ خاتمه یافت و دو دیدار دیگر با پیروزی پرسپولیس همراه بود. نکونام به عنوان بازیکن ۳ بار سابقه حضور در دربی را داشته و نتیجه هر ۳ دیدار تساوی بدون گل بوده است. باید دید آبی‌پوشان با جواد نکونام می‌توانند به طلسم نبردن‌های استقلال در دربی پایان ببخشند یا خیر.

پرسپولیس پس از شکست مقابل الدحیل و حذف از لیگ قهرمانان آسیا، با انتقاد و اعتراض هواداران خود روبه‌رو شد و پیروزی در دربی می‌تواند مرهمی بر زخم شکست آنها در آسیا باشد. سرخپوشان بعد از آن بازی، سعی کردند با کلید واژه اتحاد در آستانه مهم‌ترین و حساس‌ترین بازی نیم‌فصل خود مشکلات‌شان را فراموش کنند. با توجه به شرایط دو تیم در جدول، شاگردان گل‌محمدی نیاز بیشتری به کسب ۳ امتیاز دارند و خیلی نتیجه تساوی به کار آنها نمی‌آید و دردی از آنها دوا نمی‌شود. پرسپولیس اگر دربی را با برد به پایان ببرد ۲۳ امتیازی خواهد شد و به یک امتیازی استقلال در صدر جدول می‌رسد.

استقلال، صدرنشین حال حاضر لیگ بیست و دوم، با وجود تمام کمبودها و مشکلاتی که از شروع لیگ به همراه داشت، رفته رفته خودش را پیدا کرد و چند هفته‌ای است که در صدر جدول قرار دارد تا هواداران خود را امیدوار کند که می‌توانند به قهرمانی تیم‌شان در این فصل فکر کنند. شاگردان نکونام در دو دیدار قبلی خود مقابل دو مدعی دیگر لیگ سپاهان و تراکتور، یک شکست و یک پیروزی به دست آوردند و امروز در حالی به مصاف پرسپولیس به عنوان دیگر مدعی لیگ می‌رود که صرف‌نظر از حساسیت‌های جدولی، این مسابقه یک جنگ تمام عیار برای مربیان دو تیم خواهد بود.

پاگشای VAR و زنان با طعم دربی

این دیدار اولین مصاف دو تیم با حضور زنان است. ضمن اینکه پس از کش و قوس فراوان، بالاخره فیفا با برگزاری دربی با VAR موافقت کرد و موعود بنیادی‌فر قضاوت این دیدار را برعهده خواهد داشت. این اولین دیدار باشگاهی ایران با کمک داور ویدیویی است و این میهمان تازه وارد می‌تواند بزرگترین حرکت مثبت برای دربی باشد، دیداری که همیشه و در سال‌های گذشته پر از بحث‌ و اعتراض‌ به داوری از سوی دو تیم بوده و دربی ۱۰۲ می‌تواند از این حیث با شرایطی متفاوت برگزار شود.

جوجه‌شماری آخر پاییز!

آس‌ها در دست گل‌محمدی

پرسپولیس در حالی پا به این مسابقه می گذارد که سرخپوشان مرتضی پورعلی گنجی، یاسین سلمانی و وحید امیری را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارند و این سه بازیکن وزنه‌های مهمی در تیم گل محمدی بودند. از طرفی دیگر پرسپولیس بازیکنانی در اختیار دارد که سابقه بازی در دربی را دارند و به نوعی دربی باز هستند.

در درون دروازه پرسپولیس علیرضا بیرانوند قرار دارد که این روزها در اوج آمادگی خود قرار دارد و درخشش در بازی های لیگ قهرمانان آسیا و تیم ملی مورد توجه قرار گرفته است. در خط دفاعی هم گولسیانی بلند قامت حضور دارد و او یکی از ارکان مهم دفاعی سرخپوشان محسوب می شود. با اینکه مدافع گرجی در بازی مقابل الدحیل یک پنالتی خراب کرد و روی گل دوم نماینده قطر مقصر بود اما او پس از مصدومیت پورعلی گنجی پای اصلی خط دفاعی سرخپوشان است و گل محمدی روی او حساب ویژه ای باز کرده است.

در خط میانی هم سروش رفیعی یکی از بازیکنانی است که سابقه زیادی در دربی دارد. او هم در دوران برانکو و هم با یحیی گل محمدی طعم پیروزی در دربی را چشیده و حتی سابقه گلزنی هم دارد. سروش نقش رهبر و مغز متفکر تیم گل محمدی را بازی می کند و بازیکنان استقلال اگر به او فضا بدهند می تواند به راحتی توپ را به مهاجم های پرسپولیس برساند.

دیگر ستاره سرخپوشان در این دیدار مهدی ترابی است که او هم مثل رفیعی سابقه گلزنی در دربی را دارد. او در فینال جام حذفی فصل گذشته توانست از راه دور دروازه سیدحسین حسینی را باز کند و زمینه ساز قهرمانی پرسپولیس شود.

جوجه‌شماری آخر پاییز!

نکونام با هموطن مسی به دنبال شکستن طلسم دربی

استقلال در حالی پا به میدان دربی می گذارد که آبی پوشان ۶ سال اخیر هرگز نتوانسته اند در جریان بازی پرسپولیس را شکست دهند و آخرین برد آنها به سال ۹۶ برمی گردد. جواد نکونام که تیمش را در صدرجدول نگه داشته بسیار امیدوار است که بتواند طلسم پیروز نشدن استقلال را در این دیدار مهم بشکند. آبی ها در خط دروازه سیدحسین حسینی را در اختیار دارند که عملکرد خوبی در لیگ بیست و سوم داشته و نقطه قوت تیم نکونام محسوب می شود.

در این دیدار روزبه چشمی یکی دیگر از ستاره های استقلال است. او که سابقه بازی و گلزنی در جام جهانی را در کارنامه دارد در خط میانی آبی ها نقش لیدر را به خوبی بازی می کند و جنگندگی بالای او یکی از نقاط مثبت تیم نکونام است.

دو ستاره دیگر استقلال مهرداد محمدی و گوستاوو بلانکو هستند. مهرداد محمدی که سالها در راه آهن و سپاهان بازی کرده همواره از علاقه اش به پرسپولیس گفته و مثل برادرش میلاد دوست داشت در این تیم بازی کند و به گفته خودش زمانی هم لیدر تماشاگران این تیم بوده اما دست بر قضا حالا باید با لباس استقلال مقابل تیم محبوب دوران کودکی اش قرار بگیرد.

از طرفی دیگر هم گوستاوو بلانکو مهاجم خوش قد و قامت آرژانتینی هم یکی دیگر از ستاره های تیم نکونام است که می تواند خط دفاعی پرسپولیس را آزار دهد. او که قد بلندی دارد روی ضربات آزاد خطرناک است و یحیی گل محمدی هم در نشست خبری خود به این موضوع اشاره کرد.

جوجه‌شماری آخر پاییز!

ترکیب احتمالی پرسپولیس:

علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی زادگان، گئورگی گولسیانی، دانیال اسماعیلی فر، علی نعمتی، مسعود ریگی، میلاد سرلک، سعید صادقی، سروش رفیعی، شهاب زاهدی، مهدی ترابی

ترکیب احتمالی استقلال:

سیدحسین حسینی – روزبه چشمی – ایمان سلیمی – آرمین سهرابیان – امید حامدی فر – مهدی مهدی پور – آرش رضاوند – ابوالفضل جلالی – صالح حردانی – مهرداد محمدی – گوستاوو بلانکو

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۱