مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان از ۲۵ تا ۲۸ شهریور ماه در شهر بلگراد برگزار شد و در نهایت تیم‌های آمریکا، ایران و گرجستان توانستند در جایگاه‌های اول تا سوم قرار بگیرند. آزادکاران ایرانی در این پیکارها یک نشان طلا، ۲ نقره و یک برنز و یک جایگاه پنجمی را به دست آورند. باتوجه به اینکه این رقابت‌ها یکی از مراحل گزینشی سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود، تیم کشورمان توانست سه سهمیه المپیک را در اوزان ۶۵، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم به دست آورد.

رنکینگ مدعیان اوزان مختلف در پایان این مسابقات تغییر چشمگیری داشت. در این رنکینگ دیوید تیلور آمریکایی از رتبه هفتم وزن ۸۶ کیلوگرم به صدر جدول رسید و حسن یزدانی نیز از رتبه پنجم به جایگاه سوم صعود کرد.

همچنین از اتفاقاف مهم این رنکینگ سقوط رحمان عموزاد خلیلی از جایگاه نخست وزن ۶۵کیلوگرم به جایگاه سوم این وزن بود. محمد نخودی از جایگاه دوم وزن ۷۹ کیلوگرم به جایگاه نخست صعود کرد.

در وزن ۵۷ کیلوگرم نمایندگان ایران جایی در فهرست ۱۰ نفر برتر ندارد. در وزن ۶۱ کیلوکرم رضا اطری با ۴۵ هزار امتیاز به جایگاه هفتم این وزن رسید.

در وزن ۶۵ کیلوگرم نیز رحمان عموزاد خلیلی با ۸۳ هزار امتیاز به جایگاه سوم صعود کرد. همچنین در وزن ۷۰کیلوگرم امیر محمد یزدانی با ۴۴ هزار امتیاز به جایگاه ششمی این وزن رسید.

در وزن ۷۴کیلوگرم نیز کایل دیک امریکایی همچنان در جایگاه نخست قرار دارد و یونس امامی با ۵۶ هزار و ۷۰۰ همچنان در جایگاه چهارم جدول این وزن قرار دارد. در وزن ۷۹کیلوگرم نیز با غیبت جردن باروز امریکایی نیز محمد نخودی توانست با کسب نشان برنز این وزن در قهرمانی جهان و با ۷۹ هزار امتیاز به جایگاه نخست این وزن برسد.

در وزن ۸۶کیلوگرم حسن یزدانی نابغه کشتی ایران نیز با کسب مدال نقره و ۸۵ هزار امتیاز پس از دیوید تیلور و عظمت دولت بیکوف در جایگاه سوم این وزن قرار گرفت. در وزن ۹۲ کیلوگرم میسورادزه گرجستانی در جایگاه نخست قرار دارد و کامران قاسمپور با ۴۵هزار امتیاز به جایگاه پنجم سقوط کرد. امیر علی آذرپیرا نماینده کشورمان در رقابت جهانی ۲۰۲۳ بلگراد بود که در فهرست جدید اتحادیه جهانی در فهرست ۱۰نفر برتر این وزن قرار ندارد.

کایل اسنایدر امریکایی با ۱۱۳ هزار امتیاز در جایگاه نخست ۹۷ کیلوگرم قرار دارد. در این وزن نامی از هیچ نماینده‌ کشورمان در فهرست ۱۰نفر برتر به چشم نمی‌خورد.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم نیز طاها آکگل ترک با ۱۰۰ هزار امتیاز، گنو پتورشویلی گرجستانی با ۹۰هزار امتیاز و امیر حسین زارع نیز با ۸۷ هزار امتیاز نیزبه ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته است.

۲۵۸ ۲۵۸