جواد مرشدی: کمتر از سه ماه از ارائه لایحه حجاب توسط سران قوا به مجلس می گذرد، لایحه ای که در ابتدا از طرف قوه قضاییه با ۹ ماده در اختیار دولت قرار گرفت و دولت نیزچند ماده به آن اضافه کرد و در نهایت با ۱۵ ماده در اختیار مجلس قرار داد.لایحه به کمیسیون قضایی محول شد و این کمیسیون که از ابتدا قدرت بازدارندگی لایحه را مکفی نمی دانست در یک چکش کاری حسابی ۱۵ماده را به ۷۰ ماده گسترش داد که جرم انگاری ها و مجازات های گسترده ای را در بر می گیرد . صرف نظر از ایرادات و اشکالات بسیاری که توسط مخالفین به آن وارد است دیروز بنا بود این طرح در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد که به گفته سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی نمایندگان بر رسیدگی سریع‌تر به این لایحه تاکید داشتند و درباره نحوه بررسی آن، با توجه به اینکه این لایحه، ۷۰ ماده دارد و پیشنهادهای زیادی برای آن ثبت شده، پیشنهاد شد که این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود و برمبنای همین اصل اجرای قانون هم از لحاظ زمانی محدود و آزمایشی باشد. اقتضاء بررسی لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، آن است که مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، و در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می کند به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. از ویژگی های این بررسی آن است که لایحه همچون طرح صیانت پشت درهای بسته رسیدگی می شود. «روزگار پرس» در گفت و گو با غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد واز مخالفان این طرح چرایی اصل ۸۵ ای شدن این لایحه را مورد بررسی قرار داده است.

آیا اصل ۸۵ ی شدن لایحه حجاب به مانند طرح صیانت دست و پای مخالفین و منتقدین طرح را نمی بندد و به نحوی با اعمال نظرات خود عدم تصویب این قانون را رقم بزنند؟

حتما ،یکی از ایراداتی که برای اصل ۸۵ ی شدن وارد است این است که در اینجا اختیار از نمایندگان گرفته می شود و به اعضاء این اصل واگذار می شود و امکان پیشنهاد و اصلاح وجود ندارد. بنده خودم ۱۱۴ پیشنهاد برای این لایحه ۷۰ ماده ای داشتم که می توانستیم آن را در صحن اصلاح کنیم والان دیگر نمی توانیم. اصل ۸۵ ی شدن این طرح در یک جلسه غیر رسمی ۷۳ درصد رای آورده وبا توجه به این درصد امکان اینکه در هفته آینده درجلسه علنی رای بیارود متاسفانه خیلی زیاد است.

کمیسیون اصل ۸۵ با چند عضو این لایحه را مورد بررسی قرار خواهد داد و در مجموع رای چه تعداد از نمایندگان مجلس در قانونی شدن این لایحه تاثیرگذار خواهد بود؟

این کمیسیون ۱۱ نفر عضو دارد و با دو سوم از اعضاء یعنی با ۸ نفرمی تواند تشکیل شود و چون ۸۵ ی است و با دوسوم آرا هم می تواند رای بگیرد این عدد به ۶ نفر می رسد،ولی اگر بخواهند کامل آیین نامه را رعایت کنند با رای ۸ نفر این لایحه می تواند به قانون تبدیل شود و بجای رای ۲۸۸ نماینده فعلی با این تعداد رای می تواند به قانون تبدیل شود که این خود یک اشکال بسیار مهم و اساسی است.

 لایجه حجاب با رای ۸ نفر به قانون تبدیل می شود/ هیچ یک از شخصیت های دانشگاهی و حوزوی نگفته اند این لایحه خوب است

در قانون هیچ راه حلی برای ارائه نطرات مخالف به این کمیسیون دیده نشده است؟

نمایندگان می توانند حضور پیدا کنند و لی نهایتا تصمیم با آنهاست،کسی که پیشنهاد می دهد، خودش رای ندارد، تازه باید دید تاچه حد انتقاد را قبول می کنند و روی نظر پیشنهاد دهنده رای گیری می کنند که تقریبا اثر آن به صفر میل می کند.

چرا موارد اساسی مثل این طرح و یا طرح صیانت به اصل ۸۵ واگذار می شود، این به جهت پنهان کاری است؟

مواردی که در این مجلس اصل ۸۵ ی شد دقیقا مواردی هستند که با کل جامعه سر و کار دارند، شاید اینها تنها بررسی های این مجلس بودند که با کل جامعه سرو کار داشتند؛ هم طرح صیانت هم طرح حجاب با همه آحاد جامعه سروکار دارند، البته نه فقط از منظر حجاب، بلکه از این منظر که لایحه به کسب و کارهای اقتصادی ورود کرده و با همه آحاد جامعه سر و کار دارد. برداشت من این است قانونگذار هم متوجه است آنچه درمفاد لایحه حجاب است، نافع و مناسب حال جامعه نیست و یا مردم راضی به چنین قانونگذاری نیستند. از طرفی به نظر می آید به نوعی اجباری وجود دارد تا حتما قانونی دراین رابطه وضع و برای فرار از این فشار و دوگانگی راهکاری پیدا شود. از این منظر به این جا می رسند که لایحه ای به این اهمیت را به نام اصل ۸۵ ی به عهده ۸ نفر بگذارند تا بجای ۲۹۰ نفر تصمیم بگیرید؛ هر چه شد، شد.

پیشنهاد شده این لایحه بعد از قانونی شدن به صورت آزمایشی به اجرا در بیاید که این می‌تواند تبعات خاص خود را داشته باشد.

قانون اصل ۸۵ ی این است که سه تا ۷ سال می تواند آزمایشی به اجرا دربیاید؛ البته بستگی به زمان تعیین شده توسط مجلس دارد و این زمان باید به تایید مجلس و شورای نگهبان برسد. پس از تایید زمان اجرا، در آن فاصله قانون اجرا می شود. اگر لازم به اصلاح بود، بعد از آن مدت اصلاح می کنند، و اگر نیاز به اصلاح نبود، همان‌جا دائمی اش می کنند. در مورد چنین قانونی که آثار آن در همان روز اجرا مشخص می شود، تفاوتی بین دائمی و موقت بودنش نیست.

سوال من هم همین است ،طبق گفته شما این قانون سه تا هفت سال می تواند آزمایشی به اجرا در بیاید، حداقل اگر این قانون سه سال هم بخواهد آزمایشی به اجرا در بیاید آیا جامعه تاب تحمل این اجرا را خواهد داشت؟

اگر این قانون سه روز هم بخواهد عملی شود مشکل ساز خواهد بود، همچنین اگر مجازات‌ها در مورد کسب و کارها شش ماه هم اجرا شود، جامعه ملتهب خواهد شد. ضمن اینکه اینجا صرفا بحث اقتصاد نیست و دراین قانون ما با اعتقادات، باورها و ارزش های دینی سروکار داریم . موضوع شوخی بردار نیست و اصلا جای آزمون و خطا نیست و باید حساب شده و دقیق پیش برویم.

من در این مدت ندیدم شخصیت ها ، دانشگاهیان و شخصیت های حوزوی بگویند این لایحه بسیار خوب است و آن را اجرا بکنیم. این لایحه با فرمایشات رهبری برای جذب حداکثری و جوانانی که حجاب شان یک مقدار شل و یا کم است هم سازگار نیست. با نگاه شهید سلیمانی در مورد جوانان وطن نیز سازگار نیست. من نمی دانم منشا این فشار برای تصویب این لایحه کجاست که مسادل را اینگونه می بیند.منظومه فکری که این را بسته به اصول پایه ای ومبانی دراین حوزه هیچ توجهی نکرده است واین لایحه به این سادگی قابل اصلاح نیست.اصلا نوع نگاه در اینجا ایراد و اشکال دارد و مباحث را درست ندیده اند. این لایحه یک واکنش های هیجانی ،احساسی و روان شناختی است بجای اینکه ازمنظر معرفت شناختی و علمی باشد .متاسفانه در حوزه های فکری بحث حجاب هم ایراد و اشکال های جدی دارد.من امبدوارم این لایحه قانون نشود و بااین کیفیت هیچ وقت به اجرا در نیاید.در مجموع باید ببینیم در رای گیری علنی هفته بعد چه اتفاقی خواهد افتاد.

شما گفتید ۱۱۴ پیشنهاد به این لایحه ۷۰ ماده ای دارید،با این اوصاف به صورت اجمالی پیشنهاد حضرتعالی درمورد این لایحه چیست؟

به نظر بنده:ماده واحده) کانون خانواده، محور بنیادین سعادت دنیوی و اخروی انسان است و تعالی عقلانی و اخلاقی خانواده مستلزم تحقق و تداوم زیست عفیفانه است. هر عنصری که زیست عفیفانه جامعه را تهدید می کند مطابق نص صریح و روح حاکم بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

تبصره ۱) پوشش عفیفانه یکی از ارکان اصلی و اجتناب ناپذیر تحقق زیست عفیفانه است، برهنگی و پوشش های بدن نمای جنسی که باعث تضعیف و تهدید پوشش عفیفانه می شود ممنوع است.

تبصره ۲) رعایت حجاب تا جایی که مستلزم تأمین پوشش عفیفانه و صیانت از عفاف عمومی جامعه است الزامی می باشد و متخلفین برابر با تبصره (۵) این ماده مجازات می شوند.

تبصره ۳) دستگاه های متولی فرهنگ مکلفند زمینه لازم را برای تبلیغ، ترویج و تثبیت حجاب مطلوب شارع مقدس که آرمان نهایی انقلاب اسلامی در تحقق پوشش اسلامی است، فراهم کنند. آئین نامه اجرایی این تبصره ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه های مذکور و شورای عالی حوزه های علمیه تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

تبصره ۴) تعریف پوشش عفیفانه: هر شکلی از پوشش که در عرف متعارف مستلزم تأمین سلامت جنسی، اخلاقی و روانی جامعه است.

تبصره ۵) متخلفین از این قانون مطابق آئین نامه ای که ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزیر دادگستری ناظر بر قانون مجازات اسلامی تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد، مجازات می شوند.

بیشتر بخوانید:

  • موافقت فراکسیون اکثریت مجلس با بررسی لایحه حجاب بر اساس اصل ۸۵

  • تجمع کنندگان در مقابل مجلس: مسئول بیا خیابون کشف حجاب رو جمع کن

  • ۲۷ ایراد اساسی لایحه حجاب

۲۱۶۲۱۲