لرستان – احسان عالیخانی چگنی: مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: ناوگان حمل و نقل گوشت این استان فرسوده و نیازمند تقویت و نوسازی است.

مصطفی زبردست بیان کرد: حجم کشتار در ۲ شهرستان خرم آباد و بروجرد نسبت به دیگر شهرستان ها زیاد اما در مابقی شهرستان ها به دلیل کمتر بودن کشتارگاه ها، خودروهای موجود پاسخگو هستند.

وی اظهار داشت: چهار دستگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در هر شهرستانی به این ناوگان اضافه می شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با تاکید براینکه تامین زیرساخت ها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی لازم است، ادامه داد: حمل و نقل گوشت توسط شهرداری ها یا بخش خصوصی انجام می شود که افراد در صورت تمایل با صدور مجوزهای دامپزشکی می توانند پیگیری کنند.

زبردست تاکید کرد: همچنین پیگیری های لازم نیز توسط این اداره کل انجام شده است که تسهیلات ارزان قیمت در اختیار علاقمندان فعالیت در این حوزه قرار گیرد.

وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز در استان بیان کرد: با توجه به خشکسالی های پیایی در سنوات گذشته و تغییرات اقلیمی حجم عمده ای از دام استان کشتار و این افزایش کشتار به دلیل عدم توانایی دامداران در نگهداری دام ها باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شد ، با بارندگی های سال جاری امید می رود جمعیت دامی استان احیا و پیگیری های لازم برای وارد کردن دام به استان انجام شده است تا جمعیت دامی به حد استاندارد نزدیک شود.

وی یادآور شد: کاهش جمعیت دامی تبدیل به یک دغدغه شده است، چراکه جمعیت دامی طی سال های گذشته با توجه به سنتی بودن دچار آسیب شده است که با برنامه ریزی های وزارت جهاد کشاورزی جمعیت دامی جایگزین خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با تاکید بر رسالت این مجموعه مبنی پیشگیری و کنترل بیماری های دامی گفت: واکسیناسیون و شناسایی بیماری ها، ضدعفونی و سم پاشی کمک می کند بتوانیم جمعیت دامی را احیا کنیم.

زبردست اضافه کرد: جمعیت دام های استان در ۶ ماهه پایانی سال و فروردین سال بعد حدود ۷۰۰ هزار راس است که با استقرار دام های استان های همسایه خدمات بهداشتی، پیشگیری و کنترل بیماری های دامی نیز بصورت رایگان انجام و چهار واکسن تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک ، آبله و تب مالت بهدام ها تزریق می شود.

وی افزود: هیچ اپیدمی بیماری در جمعیت دامی روستایی و عشایری لرستان وجود ندارد و آرامشی به لحاظ سلامت و بیماری های دامی در استان برقرار است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به لزوم تهیه و توزیع گوشت مناسب دامی و مرغ به هم استانی ها اظهار داشت: لرستان به لحاظ فعالیت صنعت طیور با مازاد تولید مواجه بوده و در صورت تامین نهادهای دامی برای مرغداران نیز این ظرفیت قابل افزایش است.

زبردست ادامه داد: ۷۱۴ واحد مرغ گوشتی در استان لرستان با پراکنش مناسب زیستی و پدافندی ایجاد شده و مشکلی از اپیدمی و یا بیماری در این صنعت وجود ندارد.

وی عنوان کرد: ۳۵ واحد پرورش بوقلمون ، ۱۶ واحد پرورش شتر مرغ ، ۱۸ واحد تولید مرغ تخم گذار و هفت واحد پرورش مرغ مادر در سطح این استان فعال هستند.