پویا عالیخانی: فوتبال لرستان در تاریخ بیش از شصت ساله اش فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است و علیرغم کاستی های فراوان هرگز چراغ این ورزش در میان مردم خاموش نشده است.
شاید اصلی ترین مشکل فوتبال لرستان در تمام ادوار ، مشکلات مالی و کمبود شدید زیر ساخت ها بوده اما این ها باعث نشده که لرستانیها ستاره های بزرگ را به فوتبال ایران معرفی نکنند.ستاره های پر فروغی که در تیم های ملی و باشگاهی پرچمدار فوتبال لرستان بوده اند.
با این مقدمه کوتاه به بررسی اجمالی مشکلات و موانع توسعه فوتبال در لرستان ، در حال حاضر می پردازیم.
مشکلات اساسی امروز فوتبال  لرستان در چند بخش عمده و مهم قابل بررسی میباشند :
بخش اول مشکلات مالی : تعطیلی کارخانجات مهم حامی ورزش از جمله کشت و صنعت، ماشین سازی  و پارسیلون که هر کدام روزی از مهمترین بخشهای صنعتی حامی فوتبال بوده اند ، عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در فوتبالی که بازگشت سرمایه در کار نخواهد بود ، نبودن اسپانسرهای قوی برای رونق فوتبال و نداشتن برنامه های جذب سرمایه از مهتمرین مشکلات مالی فوتبال لرستان محسوب میشوند که منجر به رفتن استعدادهای ناب این استان به سایر باشگاه های کشور میشود.
بخش دوم ضعف شدید زیر ساخت ها:
نبودن استادیوم و زمینهای کافی یکی از معضلات جدی امروز فوتبال لرستان محسوب میشود که سرانه ورزشی این رشته را به شدت محدود کرده بطوریکه زمین های موجود جوابگوی این حجم از تقاضای فوتبالدوستان لرستانی نیست.
بخش سوم مشکلات فوتبال پایه : شاید این بخش امروزه به پر رنگ ترین درد فوتبال لرستان تبدیل شده که خود نیاز به ساعتها تحلیل و بررسی خواهد داشت اما کوتاه آنکه فوتبال پایه لرستان امروز در دست کسانیست که نه تنها سابقه درخشانی ندارند بلکه بشدت سودجو و خطرناک هستند.
بخش چهارم مشکلات آموزشی:
نداشتن یک نقشه راه مدون و مشخص در بخش آموزش مربی و انتقال تجربیات به نو آموزان فوتبال از دیگر معضلات جدی فوتبال لرستان محسوب میشود بطوریکه فقط با پرداخت شهریه و بدون هیچ صافی خاصی هرکسی موفق به کسب مدارک مربیگری میشود که پیامدهای خطرناک این کار در آینده نزدیک هویدا خواهد شد.
بخش پنجم ضعف برنامه ریزی و مدیریت :
اصل اساسی پیشرفت در هر پدیده ای وجود مدیریت قوی ، تدوین برنامه های بلند مدت متناسب با نیاز مجموعه مورد نظر ، آسیب شناسی ، اولویت بندی نیازهای اساسی ، اراىه خدمات مناسب به متقاضیان و در نهایت ایجاد یک فضای مناسب برای استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود خواهد بود که با کمال تاسف موارد مذکور در فوتبال لرستان به حلقه مفقوده ای تبدیل شده اند که سالهاست بدون ایده های جدید و به شکل سنتی و منفعل سکان مدیریت فوتبال لرستان را در دست گرفته اند.
موارد بالا از اساسی ترین مشکلات فوتبال لرستان محسوب میشوند که شاید برای بررسی و تحلیل دقیقتر به مجالی بزرگتر نیاز خواهد بود .در پایان ذکر این نکته ضروریست که لرستان فقط در بخش نیروی انسانی و وجود استعدادهای ناب ، غنی و ثروتمند است و شاید این تنها امیدواری فوتبالی ها برای ادامه مسیر خواهد بود