رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان گفت: طرح اجرای فیبر نوری منازل و کسب و کارها با هدف دسترسی بیش از ۴۰۰ هزار مشترک در همدان ادامه دارد.

عملیات اجرای حفاری فیبرنوری در شهر همدان

به گزارش روزگار پرس رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان با اعلان این خبر اظهار نمود عملیات اجرای حفاری فیبر نوری که در سال گذشته بعلت پاره ای از مشکلات متوقف شده بود مجددا” و طی هفته جاری توسط سرمایه گذار بخش خصوصی طرف قرارداد شهرداری از سرگرفته شد.

 جواد مختاری اظهار نمود سیاست دولت محترم صدور ۲۰ میلیون پورت در کل کشور میباشد که در فاز اول این پروژه به منظور اجرای شبکه فیزیکی جهت اتصال مسیر مرکزی به مرکز فیبر مخابرات ، میزان ۸۰ کیلومتر حفاری اجرا خواهد شد.

 وی با اشاره به پیشرفت ۱۰ درصدی پروژه افزود :  توسعه زیرساخت‌ها یکی از اصلی ترین پایه های توسعه و پیشرفت هر منطقه‌ میباشد که یکی مهمترین زیرساخت‌ها در حوزه ارتباطات میباشد که در این راستا و با انعقاد قرارداد اجرای پروژه فیبر نوری بین شهرداری همدان و شرکت تلکامپ سرعت اینترنت در بخش خانگی و کسب و کارها ارتقا خواهد یافت.

 مختاری در ادامه افزود : فیبرهای نوری به دلیل قابلیتی که در انتقال امواج الکتریکی دارند ، تا حد زیادی جایگزین ارتباطات سیمی مسی در شبکه ‌های اصلی جهان شده اند.

 این مقام ارشد شهرداری همدان در پایان به مزایای فیبر نوری اشاره کرد و توضیح داد : پهنای باند بسیار بالا: هیچ رسانه انتقال اطلاعات مبتنی بر کابل دیگری، پهنای باندی را که فیبر دارد، ارائه نمی دهد. تعداد رکوردهایی که کابل های فیبر نوری قادر است در واحد زمان ارسال نمایند بسیار بیشتر از کابل های مسی است.مسافت طولانی تر: در انتقال فیبر نوری، کابل های نوری می توانند تلفات کم انرژی را تامین کنند، که اجازه می دهد سیگنال ها را به فواصل طولانی تری نسبت به کابل های مسی منتقل کنند.مقاومت در برابر تداخل الکترومغناطیسی: در استقرار عملی کابل، برآوردن محیط‌ هایی مانند پست ‌های انرژی، گرمایش، تهویه و سایر منابع تداخل صنعتی اجتناب‌ ناپذیر است. با این حال، فیبر به دلیل مصون بودن نسبت به تداخل الکترومغناطیسی، میزان خطای بیتی کاملاً پایینی دارد  و می توان گفت که انتقال فیبر نوری بدون نویز می باشد.ریسک امنیتی پایین: رشد بازار ارتباطات فیبر نوری عموما به دلیل افزایش آگاهی مردم در مورد احتمال سرقت داده و یا امکان شنود و تعویض اطلاعات در کابل های مسی است.در حالیکه هنگام انتقال داده ها به وسیله فیبر نوری، هیچ راهی برای شنود و یا امکان نشتی اطلاعات وجود ندارد. همین امر باعث افزایش تقاضا برای استفاده از فیبر نوری گردیده است.اندازه کوچک: کابل فیبر نوری قطر کاملاً کمی دارد. برای مثال، قطر کابل یک فیبر چند حالته OM۳ تنها ۲ میلی متر است که از کابل مسی کواکسیال بسیار کوچکتر است. اندازه کوچک منجر به صرفه جویی در فضای بیشتری هنگام انتقال فیبر نوری می شود.وزن سبک: کابل ‌های فیبر نوری از شیشه یا پلاستیک ساخته شده ‌اند و از کابل‌ های مسی نازک ‌تر هستند. همین امر موجب شده تا وزن کمی داشته باشند.افزایش پهنای باند ساده: با به کار گیری کابل فیبر نوری، می توان ابزار جدیدی را به زیرساخت کابل فعلی اضافه نمود. از آنجایی که کابل نوری قادر است ظرفیت زیادی را نسبت به کابل های مسی اولیه ارائه دهند، در عصر مالتی پلکس کردن بخش طول موج ، از جمله CWDM و  DWDM کابل های فیبر را قادر می کند تا پهنای باند اضافی را در خود جای دهند.