محمدتقی رشیدی
دین اسلام، حفظ وحدت امت اسلامی را از اساسی ترین مسائل جامعه می داند و منادیان وحدت را تشویق و افرادی که باعث افتراق و جدایی مردم و ملت ها می شوند را مورد نکوهش قرار داده است چراکه از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺎﯾﻞ ﺟﻬﺎن اﺳﻼم وﺣﺪت و اﺗﺤﺎد اﻣﺖ اﺳﻼمی اﺳﺖ؛ وﺣﺪت، از اﺻﻮلی اﺳﺖکه اﺳﺎس و رﯾﺸﻪ یک ﻧﻈﺎم را تشکیل داده و رمز ماندگاری آن می باشد از این رو شناخت راهکارهای تفرقه افکنانه از مهم ترین ضروریات رسیدن به وحدت است.
طرح موضوعات اختلافی ناسیونالیستی برای از بین بردن همبستگی و ایجاد شکاف در میان ایلات و طوایف استان و دامن زدن به جنگ روانی در راستای ایجاد تنفر، یأس و ناامیدی در مردم و حتی زمینه سازی برای ایجاد آشوب، اختلاف، کشمکش، مجادله، مشاجره و در نهایت نزاع می ‌باشد.
این مقدمه ای بود تا به طرح سئوالی بپردازم؛ نیک می دانیم که سال گذشته، ایران اسلامی آبستن حوادث ناگواری بود و در این بین، چوار از معدود شهرستان های کشور بود که در این وادی خطرناک بازی نخورد و به آن ورود ننمود؛ همچنین وجود دو صنعت بزرگ و مادر در این شهرستان و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای هزاران نفر از دیگر افتخارات این شهرستان در میزبانی جوانان استان و حتی کشور در راستای رشد تولید، ثبات و امنیت شغلی و در نهایت اعتلای صنعت استان که در طول اعتلای ایران اسلامی است.
از سوی دیگر آثار مخرب زیست محیطی این دو صنعت بزرگ در شهرستان چوار بر هیچکس پوشیده نیست که همین امر باعث انتظار حداقلی مردم منطقه در اشتغال جوانانشان در این دو واحد صنعتی شده که البته انتظار بجایی است هرچند اگر یک بررسی ساده هم صورت بگیرد خواهید دانست که جوانان این شهرستان در میان مدیران میانی و عالی این دو مجموعه قرار ندارند! و از سایر شهرستانها، ایلات و طوایف نیز عزیزانی در این مجموعه ها، مشغول هستند.
ضلع دیگر این داستان به این بر می گردد که توجه و توسل دشمنان به نگاه ناسیونالیستی به عنوان دعوت توأم با کوشش در جهت تورم رگ غیرت و بازخورد منفی آن در نگاه متخاصمانه به سایر ایلات و طوایف است.
تعلق به قوم و قبیله و نژاد، به صورت یک ایدئولوژى مدون، ناشی از تفکرات اومانیستى است که اگر در مسیر درست آن قرار نگیرد نتیجه ای جز ایجاد اختلاف و در پی آن نزاع و آشوب نخواهد بود و چنانچه به درستی به کار گرفته شود نتیجه اش می شود حماسه های شهدای استان به عنوان ید واحد در جنگ تحمیلی.
شهید ملاحی ها، شهید غیوری‌زاده ها، شهید فیض الهی ها، شهید علی بسطامی ها، شهید اسکندر انوری ها و… (از تمامی خانواده شهدا، ایلات و طوایف که نام شهدای گرانقدرشان به دلیل ضیق مطلب، ذکر نگردیده، پوزش می طلبم) سایر شهدای گرامی که تک تک این عزیزان سند افتخار استان و مایه مباهات تمامی ایلات و طوایف هستند و همانطور که نام این عزیزان مایه وحدت تمام استان شده است می طلبد از شقاق، انفکاک، ایجاد دوقطبی و چند قطبی شدن در استان پرهیز نماییم و بدانیم انشقاق، یک شبه اتفاق نمی افتد بلکه باید تخم کینه توزی را کاشت، بال و پرش داد، تا روز موعود، ثمره آن را برداشت نمود و این همان ایام ثمره دادن است که امروز ایلات استان را رو در روی هم قرار می دهند!
به بهانه کارخانه سیمان در کارزان به ایل خزل می تازند و به علت دو صنعت بزرگ در چوار به ایل هزاره و اگر تعداد کارمندان یک اداره از یک طیف بیشتر باشد، آن اداره را به باد تخریب می گیرند و قص علی هذا!
این ذهنیت مسموم در خصوص ایلات استان را باید در نطفه خفه کرد؛ توان و تجربه مدیریتی استاندار ایلام و نقش بسزای آن در چیدمان مدیران در تمام سطوح و بهره مندی از ترکیب نخبگان استان از تمام ایلات و طوایف نشان از درک درست ایشان از وضعیت موجود و رو دستی به بازی سازان این نگاه مسموم دارد که ثمره اش، وحدت مدیران در راستای اهداف دولت و در نهایت اعتلای ایران اسلامی است.
همچنین علیرغم بعضی اقدامات و سیاست های غلط برخی مدیران میانی صنایع در شهرستان چوار، شاهد بروز و ظهور پدیده نامیمون خودکشی هستیم که یقینا هیچ شخصی رضا به آن نداشته و یقینا عملکرد ضعیف یک فرد را نباید و نمی توان به کل یک مجموعه تسری داد.
از این مهم نیز نباید غافل باشیم که انتخابات در پیش است و ضمن حضور پر شور در پای صندوق های رای، به این مهم توجه نماییم اشخاصی که از فیلتر شورای نگهبان عبور می کنند را محترم داشته و ایشان را مورد اعتماد تمام استان بدانیم و خود را درگیر بازی گذشتگان نکنیم؛ از عزیزانی که در نهایت منتخب مردم می شوند نیز انتظار می رود چیدمان نخبگان را مد نظر قرار داده و فقط یکسویه نگر نباشند که نتیجه ای جز خسران در پی نخواهد داشت.
به عنوان فردی از ایل هزاره، دستان هم استانی های گرامیم را از تمام ایلات و طوایف به گرمی می فشارم و توجه همه را به رفتار امیرالمومنین جلب می نمایم که فرزندان خود و همه مردم را به تقوای الهی، نظم در امور و اصلاح بین مردم سفارش می‌کند که منظور از نظم در امور، وحدت و بهم پیوستگی و نداشتن تفرقه است.
باشد که پیرو راستین مولی الموحدین بوده و در این مسیر مصداق آیه شریفه وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا قدم برداریم. ان شالله